کد خبر: ۲۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 20
شفا آنلاین- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بلوکه کردن اموال بنیاد علوی و شرکت آسا در آمریکا اقدامی ایذایی و نشان دهنده علیل بودن ذهن سیاسی آنان است.

  به گزارش شفا آنلاین، «علی لاریجانی» بعدازظهر شنبه در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در مسیر بسیار خوبی در حال حرکت است، افزود: ابعاد و اجرای توافق نهایی ایران در مذاکرات، امنیت اجتماعی را افزایش می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: در سال های گذشته در حوزه داخلی شاهد نوسانات بسیار شدیدی در مسایل اقتصادی بودیم که هنوز هم این نوسانات تا حدودی ادامه دارد.

رییس مجلس ادامه داد: در شرایط خارجی نیز از فضای رقابتی به فضایی نیمچه داغ رسیده ایم.

وی تاکید کرد: حسادت ها و شیطنت های قدرت های استکباری در منطقه باعث شده تا گوشه هایی از مسایل داخلی کشورمان را نیز سایش دهد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی هم از نظر تورم و شاخص های آن تاثیرات مهمی در مسایل امنیتی و اجتماع جامعه دارد.

لاریجانی یادآور شد: طی سال های 91 و 92 وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب بود و تورم تا 40 درصد نیز رسید اما در ماه های پایانی سال گذشته این میزان تا 30 درصد کاهش یافت که نشان دهنده حرکت جامعه به سمت آرامش است.

وی تصریح کرد: تغییر شرایط اقتصادی باعث کاهش تورم شده اما تحریم ها و مدیریت های ناصحیح نیز در افزایش آن طی سال های گذشته تاثیرگذار بوده است که برای مثال باید گفت طی سال گذشته تغییر چندانی از نظر مسایل خارجی و تحریم ها برای کشورمان رخ نداده است اما تورم کاهش و رشد اقتصادی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر هدفمندی یارانه ها دقیق انجام شود می تواند نوسانات اقتصادی را کنترل کند.

وی به ضریب جینی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ضریب جینی سال گذشته کشور 36 درصد بود که خوب نیست و باید بهتر شود.

رییس مجلس تاکید کرد شکاف های اقتصادی در ایران نشان دهنده این است که نوسانات اقتصادی در کشور زیاد است و باید کنترل شود.

لاریجانی همچنین درمورد آمار بیکاری در کشور اظهارداشت: آمار بیکاری در کشور برابر 10 درصد است که در بعضی مناطق به 15 درصد می رسد البته رقم بالایی است و خود این رقم تاثیر منفی در امنیت جامعه دارد.

وی با ابراز خوشحالی از این که دولت جدید توانسته قدم های خوبی در زمینه رفع بیکاری بردارد، گفت: یکی از نشانه های حرکت دولت به سمت خارج شدن از رکود اقتصادی تنظیم بودجه سال 93 و سمت گیری برای حل مشکلات اقتصادی کشور توسط دولت است.



**شرایط تورمی کشور در سال 93 باید به 5/22 درصد برسد

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: در سال 93 با توجه به برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی در کشور و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در صحنه بین المللی امیدواریم سمت گیری به فرای خروج از رکود در بخش های اقتصادی کشور عمیق تر شود.

لاریجانی تاکید کرد: شرایط تورمی در سال 93 باید به 5/22 درصد برسد که این رقم قابل توجهی است، اما دولت سعی دارد آن را از 40 درصد تورم به این میزان برساند که بسیار کار مفیدی است.

وی، رشد اقتصادی در دو سال گذشته را 5.4 - درصد عنوان کرد و گفت: برخی از اقتصاد دانان رشد اقتصادی سال آینده را یک درصد عنوان کردند که اگر عزم جدی در کشور وجود داشته باشد و با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مدیریتی جهادی بر اقتصاد حاکم باشد می توانیم جهش قابل توجهی را شاهد باشیم.

وی افزود: در شرایط اقتصادی نیمه سختی قرار داریم که به سمت بهبودی است البته نمی توان گفت این موضوع تاثیرات فراوانی در مسایل اجتماعی نخواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در رسانه ها افراد زرنگ و هوشمند وجود دارند که باید از این فنانیت استفاده کنند و اراده ها را به سمت بازدارندگی در جامعه سوق دهند.

لاریجانی افزود: در دوره گذار کنونی که در صحنه بین المللی فراز و فرودهای زیادی وجود دارد، آسایش مردم بسیار کلیدی است که باعث می شود ذهن ها از مسایل مختلف به موضوع اصلی متمرکز شود.



**مسوولان درباره مسیر راه آینده هدفمندی یارانه ها بیشتر توضیح دهند

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره هدفمندی یارانه ها نیز گفت: دولت تلاش می کند که در این زمینه نیز سامان خوبی ایجاد کند و باید همه کمک کنیم تا دولت در این مسیر موفق باشد.

وی افزود: مسوولان هم درباره مسیر راه آینده بیشتر توضیح دهند و چیزی نگویند که ذهن مردم را آشفته کند.

رییس مجلس به دولت توصیه کرد که گزارش هایی که مردم به دولت داده اند، مبنا قرار گیرد زیرا هرگاه به مردم اعتماد کرده ایم، پشتیمان نشده ایم.

لاریجانی تاکید کرد: زمانی موضوع هدفمندی یارانه ها موفق می شود که با گفت و گو مسیر را برای مردم روشن کنیم. موضوع مهم در سال 93 خارج شدن کشور از رکود است و خوشحالیم که دولت در این مسیر حرکت می کند.

وی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی به دولت کمک می کند تا شرایط تورمی مهار شده و دولت به توفیق دست یابد.



** در مذاکرات هسته ای از تنش ها خارج شده ایم

عضو شورای عالی امنیت ملی، روند مذاکرات هسته ای و مناسبات ایران در صحنه بین المللی را رو به بهبود عنوان کرد و گفت: در مذاکرات هسته ای از تنش ها خارج شده و به آرامش رسیده ایم اما با توجه به تلاش و ایستادگی خوب مذاکره کنندگان این روند ادامه خواهد یافت.

لاریجانی به مذاکره کنندگان هسته ای توصیه کرد که در جهت حفظ دستاوردها حرکت کرده و با دقت این مسیر را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: اگر این مذاکرات به درستی پیش برود، می تواند شرایط بهتری را در جامعه ایجاد کند، بویژه این که بتوانیم در سال 93 به نتیجه نهایی دست یابیم و آنگاه اجرایی کنیم، ایجاد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهارداشت: به میزان پیشرفت در حوزه هسته ای باید رفتارهای ایذایی گذشته را نیز رصد کرد به ویژه در حوزه فنی باید دقت بیشتری داشت البته آنها حرف های دیگری در حوزه های دیگر مثل سلاح و حقوق بشر مطرح می کنند.

لاریجانی یادآور شد: این حرف ها از قبل هم بوده اما با روش های درستی می توان به مبارزه با این مسایل مطرح شده رفت و آنها را حل کرد.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم روند مثبتی در مسایل داخلی و خارجی کشور ایجاد شده است که می تواند در مسایل اجتماعی و امنیتی نیز تاثیرگذار باشد اما باید مراقب منافذی باشیم که دشمنان از آنها حرکت های ایذایی انجام ندهند.



** ایران در منطقه امنیت بخش است

وی به موقعیت ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران در منطقه نقش امنیت بخش دارد و می توان گفت حرکت هایی دموکراسی خواه رشد یافته در خاورمیانه، وزن ایران را برای تاثیر گذاری در مسایل مختلف بیشتر کرده است.

رییس مجلس یادآور شد: ایران موضعی قوی و مستقلانه دارد که مورد تحسین کشورهای دیگر است.

وی همچنین گفت: یعنی ایستادگی ملی در کشور ما و باج ندادن به استکبار می تواند الگویی برای کشورهای منطقه باشد.

رییس مجلس به آتش افروزی ها و افزایش آشفتگی در منطقه توسط قدرت های بزرگ اشاره کرد و اظهارداشت: قدرت های بزرگ به دنبال ایجاد نزاع های مذهبی در منطقه هستند و این موضع نیز کاملا روشن است.

لاریجانی ادامه داد: این نزاع ها توسط سرویس های اطلاعاتی کشورهای دیگر و برخی از کشورهای موذی منطقه انجام می شود.

وی با بیان این که مساله سوریه هیچ ربطی به حرکت های دموکراسی خواهی در منطقه نداشت و قدرت های بزرگ مسایل مذهبی را در این کشور بزرگ کرده اند، افزود: برخی از این حرکت ها علیه مذاهب مختلف در منطقه از سوریه به عراق و لبنان تسری داده شده که این موضوعی بسیار مهم برای ما است که می تواند موجب سایش انرژی متراکم در جهان اسلام شود.

وی، اختلافات مذهبی را نوعی نزاع غیرمفید برای جهان اسلام عنوان کرد و اظهارداشت: هر چند جمهوری اسلامی ایران در برابر این مشکلات مواضع معتدلی دارد، اما باید درباره سایش این مشکلات در کشورمان نیز توجه داشت.

رییس مجلس با یادآوری اقدامات برخی قدرت ها در دامن زدن به مسایل قومی و قبیله ای و ایجاد مشکل در این زمینه برای کشورمان، گفت: در طی 34 سال گذشته مسایل قومی و قبیله ای نداشتیم و توجه کافی نیز به توسعه متوازن پایدار تمام مناطق کشور شده است اما باید توجه داشت برخی حرف ها و رفتارها ذهن ها را از مسایل اصلی منحرف نکند.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه ذهن ها منحرف شوند و به سمت دیگری سوق پیدا کنند، باعث ایجاد سایش در اراده های کشور می شود که برای جلوگیری از آن رفاقت بین اقوام مختلف را بیشتر کرد.

وی، بسیاری از مشکلات کنونی را به دلیل انحراف فکرها، ذهن ها و خواسته های ملت طی چند سال گذشته دانست و خاطر نشان کرد: برخی از نابسامانی های کنونی اقتصادی درگیر بودن در حاشیه ها و غلبه آن بر متن طی سال های گذشته بوده است که البته این موضوع غیر از مدیریت ناکارآمد در همان سال ها است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم تصریح کرد: وقتی وضعیت اقتصادی کشور متلاطم می شود بر شرایط امنیتی جامعه نیز تاثیر می گذارد و اگر بخواهیم به سمت امنیت پایدار در سال 93 و 94 برویم باید شعار نیروی انتظامی امنیت برای همه باشد.

لاریجانی، نیروی انتظامی را نیرویی پرتحرک برای هر شرایط کشور عنوان کرد و یادآور شد: این نیرو هم در شرایط سخت و هم در شرایط عادی کار مهمی را برعهده دارد چون وظیفه نظارت و اجرای قوانین بر عهده آن است.

وی افزود: همیشه نگاه به بیرون از مجموعه اداری می تواند ابهامات مختلف را برطرف کند، اما شناخت شرایط کشور برای نیروی انتظامی می تواند نشان دهنده شرایط امنیتی و اجتماعی جامعه باشد.

رییس قوه مقننه یکی از کارهای خوب نیروی انتظامی را در بخش راهنمایی و رانندگی و کاهش تلفات دانست و گفت: برخی از حوادث اجتماعی جنبه ملی پیدا کرده و ناامنی اجتماعی به وجود آورده است که بر افکار عمومی مردم تاثیرگذار خواهد بود اما نیروی انتظامی نیز باید ابتکارات جدیدی داشته باشد تا با همکاری قوه قضاییه شرایط برای اخلالگران ناامن کند.



**امیدواریم دولت از فضای جامعه بیشتر استفاده کند

وی، حضور مردم و ایجاد مشارکت های عمومی را یکی از راه های ایجاد امنیت در جامعه عنوان کرد و اظهارداشت: فضای کشور پس از انتخابات به سمت امیدواری است و امیدوارم دولت از این فضای امید بیشتر استفاده کند زیرا امیدواری ایجاد شده در جامعه می تواند در حل مسایل مختلف کشور تاثیرگذار باشد.

رییس قوه مقننه، نحوه مشارکت در ایجاد امنیت در داخل کشور را مستلزم ایجاد سازوکارهای مشخصی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه های گروهی باید در این زمینه کمک کنند.

وی از رسانه ها خواست از پرداختن به حوادث اجتماعی به وسیله توصیف خودداری کنند و گفت: گاهی رسانه ها توصیفی می نویسند ولی این موضوع جنبه بازدارندگی در جامعه ندارد.

نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز با حضور فرماندهان این نیرو در ستاد فرماندهی ناجا آغاز به کار کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: