کد خبر: ۲۰۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
حمام سونا می‌تواند از خطر بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودهنگام پیشگیری کند. در ضمن قرار گرفتن در دمای بالای سونا، سلامت ذهن را حفظ کرده و با مشکلات پوستی، التهاب مفاصل، سردرد و آنفلوانزا مبارزه می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>سونا رفتن بعد از یک هفته کاری پر استرس، روشی عالی برای آرامش‌سازی روح و روان است اما اخیرا محققان فنلاندی می‌گویند سونا فوایدی بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شده دارد و فقط ۵ دقیقه قرار گرفتن در دمای بالای آن به اندازه فعالیت‌های فیزیکی، مانند پیاده‌روی تند، مفید و برای بدن خوب است.

به گزارش شفا آنلاین: محققان با انجام دادن ۷۰ تحقیق در مورد حمام‌های سونا <Sauna baths>فهرست بلندبالایی از فواید آن برشمرده‌اند. به گفته آنها، حمام سونا می‌تواند از خطر بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودهنگام پیشگیری کند. در ضمن قرار گرفتن در دمای بالای سونا، سلامت ذهن را حفظ کرده و با مشکلات پوستی، التهاب مفاصل، سردرد و آنفلوانزا مبارزه می‌کند.

محققان، بررسی‌های خود را  در مورد سونای فنلاندی انجام دادند. دما در سونای فنلاندی به مدت ۲۰ دقیقه، ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سلسیوس است. فواید سونا ناشی از اثرات مفید آن روی دستگاه عصبی خودگردان است. این دستگاه عصبی چندین عملکرد بدن از جمله، تنفس، ضربان قلب و فرآیندهای دستگاه گوارش و هضم را کنترل می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که  سونا می‌تواند از فشار خون بالا، کلسترول بد خون و سفتی شریان‌ها، که هر سه عامل بیماری‌های قلبی هستند، بکاهد. از طرفی دمای بالای سونا می‌تواند التهاب و تنش اکسایشی را که هر دو منجر به ابتلای فرد به بیماری دیابت می‌شوند، رفع کند.

احساس آرامش ناشی از سونا، سلامت ذهن را ارتقاء بخشیده و تولید اندورفین -مواد شیمیایی حال خوب- می‌کند و حال روحی نیز بهبود می‌یابد. وقتی حال روحی فردی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، سلامت جسم و کیفیت زندگی او نیز افزایش می‌یابد.

در گذشته محققان دانشگاه بریستول در انگلستان نیز با بررسی ۱۶۲۸ نفر فنلاندی در یک دوره ۱۵ ساله، به این نتیجه رسیده بودند که حمام سونا با کاهش فشار خون جلوی سکته قلبی را می‌گیرد. همچنین آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در وضعیت خوبی قرار دهد.

البته علی‌رغم تمام فواید فوق، یک اثر بد دارد و آن هم صدمه زدن به اسپرم در مردهاست که به وسیله محققان ایتالیایی کشف شده است. بنابراین استفاده بسیار از این نوع حمام برای باروری مردها مضر است.


 محققان فنلاندی می‌گویند، حمام سونا می‌تواند فوایدی نظیر فعالیت‌های متوسط تا شدید فیزیکی داشته باشد و هفته‌ای یکبار به حمام سونا رفتن، سلامت کلی‌ بدن را حفظ کند.دیلی‌میل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: