کد خبر: ۲۰۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 04
پس از گذشتند چندین سال و حتی غربی‌ها در ۲ دهه اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که سلامت دندان و دهان تامین نمی‌شود مگر اینکه افراد برنامه غذایی مناسب را رعایت کنند
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص دندانپزشک کودکان با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان‌های شیری علاوه بر درد دندان می‌تواند در تغذیه کودک اختلال ایجاد کند، گفت: برخی گمان می‌کنند مسواک زدن باعث تمیزی کامل دندان‌ها می‌شود در صورتی که مسواک فقط لایه‌های سطحی دندان را تمیز می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر عبدالحمید ظفرمند درباره راهکارهای پیشگیری از خراب شدن دندان‌ها<Tooth decay> به ویژه در کودکان اظهار کرد: پس از گذشتند چندین سال و حتی غربی‌ها در ۲ دهه اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که سلامت دندان و دهان تامین نمی‌شود مگر اینکه افراد برنامه غذایی مناسب را رعایت کنند.

وی افزود: اگر افراد تمام نکات مراقبت از دندان‌ها شامل مسواک زدن، نخ دندان و استفاده از دهانشویه را رعایت کنند اما تغذیه مناسب نداشته باشد دندان آنها به مرور زمان به علت تغذیه نامناسب دچار پوسیدگی و خراب شدن می‌شود.

این فوق تخصص دندانپزشک کودکان یادآور شد: برخی گمان می‌کنند مسواک زدن باعث تمیزی کامل دندان‌ها می‌شود در صورتی که مسواک فقط لایه‌های سطحی دندان را تمیز می‌کند بنابراین افراد باید دقت کنند تا به کمک سایر وسایل کمکی همچون نخ دندان و فلوراید و رعایت سبک تغذیه مناسب و پرهیز از شکلات و شیرینی و جایگزین کردن آن با میوه و سبزیجات از خراب شدن دندان‌ها پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اهمیت سلامت دندان‌های شیری خاطرنشان کرد: پوسیدگی دندان‌های شیری علاوه بر درد دندان می‌تواند در تغذیه کودک اختلال ایجاد کرده و کودک را دچار سوء‌تغذیه کند بنابراین والدین باید از دندان‌های شیری فرزندان‌شان در برابر پوسیدگی با استفاده از مسواک‌های انگشتی محافظت کنند چراکه پوسیدگی دندان می‌تواند در رویش دندان‌های دائمی نیز اختلال ایجاد کند.

ظفرمند تاکید کرد:استفاده از دهانشویه فلوراید در پیشگیری از خراب شدن دندان‌ها به ویژه در سنین مدرسه که دندان‌های شیری وجود دارند و دندان‌های دائمی  در حال رشد هستند بسیار موثر است و حتی در دوره‌های مختلف درمانی و پس از آن نیز افراد می‌توانند به عنوان رشوش کمکی از آن استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: توصیه من این است که نگاه سلامت نگاه ویژه‌تری به حوزه دنداپزشکی باشد چراکه بیشتر مردم در طول عمر خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند درحالی که در سایر رشته‌ها این چنین نیست.طبنا

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: