کد خبر: ۲۰۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 04
به صورت طبیعی زن و مردی که ازدواج می کنند یک زمان مناسبی را برای باروری دارند که درست آن است که این بهترین زمان را بشناسند و بتوانند از این فرصتی که در تمام طول عمرشان هم برقرار نیست استفاده کنند
شفاآنلاین>سلامت> مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، گفت: در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه های درمان ناباروری در ایران، برای دارو صرف می شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علی صادقی تبار ، به وضعیت درمان ناباروری در کشور پرداخت و افزود: به صورت طبیعی زن و مردی که ازدواج می کنند یک زمان مناسبی را برای باروری دارند که درست آن است که  این بهترین زمان را بشناسند و بتوانند از این فرصتی که در تمام طول عمرشان هم برقرار نیست استفاده کنند و قاعدتا نداشتن آگاهی نسبت به بهترین زمان مناسب برای بچه دار شدن و داشتن فرزند سالم سبب می شود که فرصت های طلایی باروری خود را از دست بدهند.

وی با عنوان این مطلب که عوامل متعددی در زمینه باروری (Fertility)تاثیر گذار هستند، اظهارداشت: عوامل ژنتیکی، فیزیولوژیک، هورمونی و به ویژه عوامل محیطی و ما امروزه شاهد آن هستیم که نقش عوامل محیطی در وقوع ناباروری به ویژه در مردان بیشتر می شود که این موضوع را به صورت روزانه و در بین مراجعان به مراکز درمان ناباروری مشاهده می کنیم و این امر بسیار مهم است که ما نسبت به این مسائل آگاه باشیم و بتوانیم به خوبی برنامه ریزی کنیم و عوامل مزاحم را جهت درمان ناباروری از بین ببریم و نهایتا به بچه دار شدن زوجین جهت داشتن فرزندی سالم کمک کنیم.

وی افزود:  فکر می کنم شرایط باروری مناسب به اراده زوجین و تصمیم به موقع آن ها جهت فرزنددار شدن بستگی دارد و به عبارتی از آن جهت گفته می شود که ناباروری پایان یافته چرا که می توان با استفاده مناسب از این فرصت ها اجازه ندهیم تا زمان از دست رفته و وارد درمان های پیچیده، زمان بر و پرهزینه شویم، بنابراین زمان می تواند میزان موفقیت در درمان ناباروری را تغییر دهد.

مدیر مرکز درمان(Treatment) ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه به برکت توسعه دانش پزشکی در کشور و توانمندی متخصصان ما در سطح جهان به ویژه در سطح منطقه دیگر نیازی به درمان در خارج از کشور نیست،گفت: در واقع کشور ما چند مزیت مهم دارد که زوجین جهت درمان ناباروری می توانند از آن استفاده کنند و امروزه بسیاری از زوجین از خارج از کشور جهت درمان ناباروری به ایران می آیند که تخصص و تبحر تیم درمانی همکاران ما در حوزه درمان ناباروری مهم ترین مزیت و ویژگی این امر است.  همچنین از دیگر سو تجهیزات، امکانات و تکنولوژی های به روز سبب می شود که کشور ما همگام با دیگر کشورهای دنیا در درمان ناباروری حرکت کند و فاکتور بسیار مهم دیگر، ارزان بودن خدمات درمان ناباروری در کشور ما نسبت به دیگر کشورها است که سبب ایجاد گردشگری سلامت شده و طبیعتا استفاده از این شرایط و امکانات برای زوجین در کشور به خوبی فراهم و در دسترس است.

صادقی تبار با بر شمردن اهمیت اینکه سنین باروری سنین حساس و خاصی است و نمی توان به راحتی زمان را در آن نادیده گرفت و از دست داد تاکید کرد: لازم هست که بهترین و موثرترین روش را برای انتخاب مرکز و شیوه درمانی در نظر گرفت.

وی افزود: در درمان ناباروری به خاطر اینکه باید از مجموعه عوامل و مولفه هایی که در ایجاد ناباروری تاثیرگذار هستند، آگاه شویم باید یک مطالعه کامل از زوجین در ابتدای اقدام برای درمان ناباروری صورت بگیرد و بررسی کامل برای زن و مرد انجام شود. همچنین مجموعه ای از خدمات شامل مشاوره های تخصصی، خدمات پاراکلینیکی، رادیولوژی، آزمایشگاه، خدمات تخصصی مختلفی که برای درمان موثر است باید در دسترس باشند. به همین دلیل لازم هست زوجینی که مشکل ناباروری دارند حتما به مراکز ناباروری مراجعه کنند و باید از صرف وقت و دوران طلایی عمر خود جهت درمان ناباروری در مراکز متفرقه و کلینیک هایی که به صورت منسجم همه تخصص ها را در کنار یکدیگر ندارند پرهیز کنند . و ما در مرکز درمان ناباروری ابن سینا سعی کردیم تا تمام   تخصص ها، امکانات و تجهیزات لازم به صورت یکجا جهت درمان ناباروری به مراجعان ارائه شود تا در صرف وقت و هزینه صرفه جویی شود. بنابراین زوجین جهت درمان ناباروری خود باید به مراکز درمان ناباروری که خدمات را به صورت جامع ارائه می دهند مراجعه کنند.

صادقی تبار در پاسخ به اینکه چرا هزینه های درمان ناباروری بالا است و بیمه چه مقدار از این هزینه ها را پوشش می دهد، گفت: درمان ناباروری مسیری طولانی و زمان بر دارد و با توجه به حجم مداخلاتی که گروه های تخصصی در جهت رفع مشکل ناباروری دارند، مطابق با برنامه ریزی درمانی، هزینه های خاص خودش نیز مورد نیاز است. البته در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دیگر هزینه های درمان ناباروری بسیار پایین است اما در کشور ما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه ها جهت مصرف داروهای مورد نیاز صرف می شود و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد دیگر هزینه ها مربوط به هزینه های تشخیصی قبل از آغاز برنامه درمانی همچون انواع خدمات پاراکلینیکی، درمانی، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاهی و ویزیت های متعددی است که توسط پزشک و تیم درمانی انجام  می شود و مابقی هزینه ها نیز مربوط به هزینه های اتاق عمل است.

وی در ادامه افزود: اما در حقیقت به نسبت هزینه مواد، تکنیک های مورد استفاده و ابزاری که در جهت درمان مورد استفاده قرار می گیرد مبلغ درمان مناسب است و در حال حاضر حدود دو سال است که دولت مبلغی را تحت عنوان حمایت از زوجین نابارور تحت شرایطی خاص ارائه می دهد که می تواند کمکی در جهت هزینه های درمانی باشد.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خاتمه عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به تکنیک های جدیدی که مراکز درمانی به آن مجهز شده اند و از آنها استفاده می شود، اقدام برای حفظ قوای باروری افراد از طریق فریز کردن گامت های زنان و مردان قبل از ازدواج و یا فریز جنین هایی که در حین درمان ناباروری و بارداری ایجاد می شوند مثل فریز تخمک یا اسپرم در مورد افرادی که به بیماری هایی چون سرطان مبتلا هستند و هنوز درمان خود را آغاز نکرده اند می تواند راه حلی مناسب برای حفظ باروری در آینده باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: