کد خبر: ۲۰۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 03
شیر مادر در ۶ ماه اول تولد در سلامت مادر و نوزاد نقش بسزایی ایفا می‌کند به گونه‌ای که خطر سرطان سینه به ازای هر سال ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند

شفا آنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی شیردهی را عاملی موثر در حفظ سلامت مادر در برابر بسیاری از بیماری‌ها دانست.

به گزارش شفا آنلاین:فرناز اهدایی وند متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: ۴۰ درصد شیر خو‌ارگان تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند و ۶۰ درصد دیگر از شیرخشک و کمکی‌های دیگر استفاده می‌کنند که باید برای افزایش آمار شیرخوارگی انحصاری فرهنگ‌سازی بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد در سلامت مادر و نوزاد نقش بسزایی ایفا می‌کند به گونه‌ای که خطر سرطان سینه<Breast Cancer> به ازای هر سال ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند و با تغذیه انحصاری از شیر مادر این مادران از پوکی استخوان در سالمندی، افسردگی بعد از زایمان و سرطان تخمدان به نحو چشمگیری در امان خواهند بود.

مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر فواید شیر مادر اظهار کرد‌: یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر در جامعه امروز بیما‌ری‌های غیر واگیر است که اگر فرهنگ سازی خوبی برای ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشیم شاهد کاهش بیماری‌های غیر واگیر در مادران و نوزادان خواهیم بود.

اهدایی وند بیان کرد: با تغذیه انحصاری شیر مادر یک میلیون نوزاد از مرگ رهایی پیدا می‌کنند و این کودکان در سال‌های آتی زندگی از رشد تکاملی جسمی، روحی و روانی بهتری بهره‌مند خواهند شد و احتمال بیماری‌های عفونی برای کودکان  ۲ تا ۴ سال  به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

ویزیت و مراجعات بیمارستانی در شیرخواران انحصاری نصف سایرین است
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: مطالعات نشان داده است در کودکانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند ویزیت بیمارستانی و ابتلا به بیماری‌ها نسبت به سایر شیر خوا‌رگان به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند و این افراد در نوجوانی هم از چاقی رنج نمی‌برند و در بزرگسالی میزان ابتلا به دیابت و آلرژی برای آنها کمتر گزارش شده است.

وی گفت: طبق تحقیقات شیر مادر منبع غذایی منحصر به فردی برای نوزادان است که با هیچ غذای دیگری قابل جایگزینی نیست و با نوزادانی که در ساعات اولیه از مادر جدا می‌شوند درگیر بیماری‌های متعددی خواهند شد.

ضرورت تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: آغوز  موجب ایمنی بدن نوزاد و کاهش مرگ و میر در ساعات اولیه تولد خواهد شد، زیرا بسیاری از نوزادان با احتمال افت قند<Drop sugar> و کلسیم در ساعات اولیه تولد جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به هفته جهانی تغذیه با شیرمادر اظهار کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر به این معنی است که در ۶ ماهه اول تولد نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه کند و آب، سایر مایعات و شیر خشک به غذای نوزاد اضافه نشود که در صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر می‌توانیم شاهد سلامت جسمانی و رشد مغزی نوزاد باشیم و در گام اول برای سلامت مادر و نوزاد برنامه علمیاتی داشته باشیم.

اهدای وند در پایان گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد برای رشد و تکامل نوزادان یک ضرورت است و با توجه به نتایج گسترده تحقیقات در جامعه باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: