کد خبر: ۲۰۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 02
ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که متاسفانه در جامعه رواج یافته است و گریبانگیر برخی افراد به ویژه جوانان شده است، پژوهشگران در تلاش هستند تا بتوانند با سلول درمانی و روش‌های نوین این بیماری را درمان و از شیوع آن جلوگیری کنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در خصوص بیماری ام اس و تحقیقات پژوهشگران رویان توضیحاتی داد.

به گزارش شفا آنلاین ام اس(MS) یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که متاسفانه در جامعه رواج یافته است و گریبانگیر برخی افراد به ویژه جوانان شده است، پژوهشگران در تلاش هستند تا بتوانند با سلول درمانی و روش‌های نوین این بیماری را درمان و از شیوع آن جلوگیری کنند.

پژوهشگاه رویان طی سال‌ها تلاش توانست تا حدی در درمان این بیماری موفق باشند و امیدی در دل بیماران به وجود آورد؛ در این راستا دانشمندان دریافتند  که استفاده از سلول‌ های بنیادی(Stem Cells) و می‌توانند سیستم ایمنی را ترمیم  و نقش واسطه‌ای بین بافت‌های آسیبب دیده و سایر سلول‌ها داشته باشند.

شایع ترین علائم ام اس را بشناسید
امیر باجوری مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در خصوص بیماری ام اس ، اظهار کرد:  بیماری مولتیپل اسکلروزیس بيماری التهابی و demyelinative سيستم اعصاب مركزی است كه بيشتر افراد را در سن جوانی درگیر می‌كند؛ شايع‌ترين علائم شامل بی‌حسی، اختلال، ديد، از بين رفتن تعادل، ضعف، اختلال عملكرد مثانه، تغييرات ساكيولوژكيال و اختلالات بینائی است.

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان خستگی را از اولين علائم در MS دانست و گفت: اين بيماری ماهيت اتو ايمن داشته و با واسطه T-Cell ها و ساير جمعیت‌های موثر در سيستم ايمنی(Immune system) كه به مغز و سلولهای عصبی حمله کرده و باعث می‌شوند پوشش ميلين آن‌ها و گاهی آكسون و كل ساختار عصب تخريب شود.

ام اس درمان قطعی ندارد
باجوری با اشاره به اینکه  بیماری MS از شايع‌ترين علت ناتوانی نورولوژیكی در افراد جوان است، بیان کرد: متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته است و درمان‌های دارویی چون انواع اینترفرون‌ها، داروهای سیتوتوکسیک تا   40 درصد موارد توانایی پیشگیری از پیشرفت و عود بیماری را دارند و علی رغم آن بیماری همچنان پیشرونده و دارای عودهای مکرر است.

وی ادامه داد: در ایران، رشد جمعیت سرعت زیادی داشته است و اکنون جمعیت به حدود  75 میلیون نفر می‌رسد  و بیشترین گروه  سنی را افراد 20 تا 24 سال تشکیل می‌دهند، با توجه به آن که بیشترین میزان شیوع ام اس در سنین  20 تا 40 سال بیشتر  است، می‌توان دریافت که شیوع بیماری MS در کشور ما در حال افزایش است و  بالاترین آمار ام اس را استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، استان فارس و مرکزی به خود اختصاص داده اند.

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: عوامل خطر ابتلا به بیماری MS شامل سابقه ژنتیکی، جنس مونث، عدم مواجهه با عوامل میکروبی گوناگون در سنین جوانی، سبک زندگی، رژیم غذایی(diet) و دور شدن از خط استوا است؛ مواجهه با عوامل باکتریال یا ویروس‌هایی چون ویروس HHV-6 و ویروس اپشتین بار سبب ایجاد آمادگی اتوایمیونیتی در فرد از طریق مکانیزم‌های مولکولی و یا ناظر می‌شود.

باجوری گفت: مواجهه مجدد با طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها، سبب فعال شدن اتوراکتیویتی از پیش موجود شده و اتوایمیونیتی فعال گشته و سبب از بین رفتن سلول‌های الیگودندروسیت، اختلال میلیناسیون و مرگ آکسونی می‌شود.

درمان ام اس با سلول های بنیادی
وی در خصوص درمان بیماری ام اس، اظهار کرد: درمان‌های مختلفی برای درمان بیماری ام اس وجود دارد اما این درمان‌ها قطعی نبوده و علیرغم استفاده از آنها پیشرفت بیماری و  وقوع حملات وجود دارد؛ سیستم ترمیم درونی بدن قادر به بازسازی نواقص داده نیستند که علت‌های مختلفی دارد و پژوهشگاه رویان در حال تلاش برای یافتن نتایج مثبت است.

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان  بیان کرد: از آنجا که توانایی سیستم ترمیمی داخلی بدن به دلایل مذکور برای ترمیم ضایعات ناشی از فرایند دمیلیناسیون کافی نیست، لذا پیوند سلول‌های بنیادی در بیماری MS صورت گرفت؛ ابتدا بی‌خطر بودن و اثربخشی تزریق سلول‌های بنیادی در مدل EAE یا انسفالیت اتوایمن تجربی در حیوانات مورد بررسی قرار گرفت.

باجوری ادامه داد: نتایج به دست آمده که نشان دهنده بی‌خطر بودن و بی‌عارضه بودن این سلول‌ها و نیز وجود اثرات درمانی بود، سبب شد تا مطالعاتی وسیع به شکل کارآزمایی بالینی در بیماران دچار MS انجام شود، به این منظور سلول‌های بنیادی مختلفی مانند سلول بنیادی مزانشیم ( MSC )، سلول های هماتوپوئتیک ( MNC) ، سلول‌های بنیادی عصبی مشتق از سلول‌های مزانشیم ( MSC-NSC ) مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی در پایان یاد آور شد: در کارآزمایی‌های بالینی نیز عارضه جانبی خاصی گزارش نشد و درجاتی از اثرات درمانی این سلول‌ها در بیماران مشاهده شد.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: