کد خبر: ۲۰۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
در سال تاسیس سازمان انتقال خون در خدمت عزیزان‌مان در جمعیت هلال احمر برای امضای تفاهم نامه هستیم؛ تفاهم نامه‌ای که با عملیاتی شدن آن، واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون درگیر خواهند بود و نقش مهمی را در سلامت و دسترسی به فرآوردهای خونی در کشور ایجاد می‌کند. این تفاهم نامه در سه حوزه تدوین شده که هر سه اهمیت ویژه‌ای برای آینده کشور خواهند داشت

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: با افزایش سن اهدا کنندگان خون و حرکت هرم سنی جامعه به سمت سالمندی، باید زیرساخت اهداکنندگان به سمت جوانان سوق داده شود.

به گزارش شفا آنلاین:  دکتر علی اکبر پورفتح الله در مراسم انعقاد تفاهم نامه با رئیس جمعیت هلال احمر گفت:‌ خوشحالم در سال تاسیس سازمان انتقال خون در خدمت عزیزان‌مان در جمعیت هلال احمر برای امضای تفاهم نامه هستیم؛  تفاهم نامه‌ای که با عملیاتی شدن آن، واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون درگیر خواهند بود و نقش مهمی را در سلامت و دسترسی به فرآوردهای خونی<Blood products> در کشور ایجاد می‌کند. این تفاهم نامه در سه حوزه تدوین شده که هر سه اهمیت ویژه‌ای برای آینده کشور خواهند داشت.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: بخشی از این تفاهم نامه <Memorandum of Understanding>مرتبط با جوانان است و کار مشترکی با سازمان جوانان انجام خواهد شد. نکته دیگری که به عنوان یک زنگ خطر محسوب می‌شود این است که نسل اهدا کنندگان ما درحال حاضر همان نسل دوران جنگ است و هرم سنی اهداکنندگان ما به ۶۰ - ۶۵ سال نزدیک می‌شود؛  سنی که عملا سن منع اهدای خون است و به خاطر سلامتی اهداکنندگان این کار به صورت حداقلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر هزار نفر ۲۷ واحد اهدا انجام می‌شود، افزود: با توجه به اینکه جمعیت ما به سمت سالمندی حرکت می‌کند، در چنین جامعه‌ای مصرف فراوردهای خونی بیشتر استفاده می‌شود. بر اساس آمار سازمان  بهداشت جهانی در کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد خون  در سن بالای ۶۰ سال استفاده می‌شود.  با توجه به حرکت جمعیت در کشور ما به سمت سالمندی، از نظر تامین خون در آینده دچار مشکل خواهیم شد و باید زیرساخت اهداکنندگان را به سمت جوانان ببریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ورود جوانان در موضوع انتقال خون، در سلامت خون نیز نقش عمده‌ای دارد؛ چراکه تمامی متولدین  سال ۷۳ به بعد در کشور واکسن هپاتیت را دریافت کرده‌اند و از همین رو خطر  انتقال هپاتیت ب از طریق فرآورده‌های خونی با حضور جوانان به صفر می‌رسد و این دستاورد بزرگی برای سلامت کشور است.

پورفتح الله با اشاره به اینکه بخش دوم همکاری با سازمان داوطلبان انجام می‌شود، گفت: این بخش از همکاری می‌تواند بسترهای مناسبی برای بحران و حوادث ایجاد کند. گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که یکی از مشکلات مراکز اهدای خون در زمان بحران‌ها است و یکی از مسائلی که نیروهای انتقال خون را درگیر می‌کند، اپیدمی آنفلوآنزاست. مراکز باید نیروهای داوطلبی داشته باشند که در حوادث کمک کنند و در این زمینه هماهنگی برای زمان بحران و تامین خون صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر تفاهم نامه در زمینه همکاری‌های بین‌المللی است، افزود: حدود ۵۰ درصد از مراکز انتقال خون در جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ قرار دارند و این مساله فرصتی را فراهم می‌کند که از طریق همکاری‌های مشترک با هلال احمر از بستر بین‌المللی و توانمندی‌های خودمان استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به شاخص اهدای خون در کشورهای مختلف گفت: در کشور ما شاخص انتقال خون ۲۷ واحد در هر هزار نفر است و این آمار در کشورهای توسعه یافته ۳۳ واحد در هر هزار نفر است. در کشورهای توسعه متوسط مانند کشور ما آمارها نشان می‌دهد که شاخص اهدای خون ۱۳ واحد در هر هزار نفر است واین آمار نشان می‌دهد که ما دو برابر نسبت به کشورهای هم سطح خود اهدای خون داریم.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه پالایش پلاسما انجام می‌شود، گفت: مایک میلیون و ۲۰۰ هزار پلاسمای اهدایی مازاد بر مصرف را به پالایشگاه‌های اروپایی ارسال کردیم که پس از تبدیل به دارو به کشور برگشته است و در این زمینه توانسته‌ایم استانداردهایمان را به سمت اروپا برسانیم. سال گذشته نیز چهار میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف تبدیل به محصول شده و به کشور برگشته است و کیفیت آنها بهتر از آمریکا و هم سطح اروپا بوده است.

پورفتحالله در پاسخ به این سوال که آیا در راستای امضای این تفاهم‌نامه تمهیداتی برای آموزش نیروهای داوطلبان هلال احمر صورت می‌گیرد، گفت: در سازمان انتقال خون استانداردهای بالایی در زمینه آموزش اهدا کنندگان و همینطور تمام افرادی که مشغول فعالیت در سازمان هستند، انجام می‌شود. از همین رو برای آموزش داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز همکاری‌های وسیع با موسسه آموزش عالی سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد تا در فرایند انتقال خون در حوادث و زمان‌هایی که نیروهای داوطلبان کمک می‌کنند، اقدامات لازم انجام شود.

وی همچنین به دریافت آموزرش متقابل اشاره کرد و گفت: از ظرفیت‌های موجود برای آموزش همکاران ماو چگونگی برخورد آنها با حوادث و سوانح و حضور درشرایط بحرانی نیز استفاده می‌شود.  بحران‌ها موجب افزایش حفظ همبستگی می‌شوند و ما با هدایت این ظرفیت به سمت دریافت خون و همینطور گسترش ظرفیت پذیرش این افراد، می‌توانیم به گسترش و هدایت این حس همبستگی کمک کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های هلال احمر برای بهبود کیفیت دریافت انتقال خون، گفت: یکی از مشکلات در فعالیت‌های سازمان انتقال خون این است که در بعضی از شهرها دریافت خون به سه - چهار هزار واحد می‌رسد و این مساله می‌تواند در سطح کیفیت کار تاثیرگذار باشد. از همین رو به خاطر حفظ کیفیت و استانداردها بعضی از واحدها که به صورت ثابت کار می‌کنند، تعیل می‌شوند و در نظر داریم با فراهم کردن بسترهای لازم و استقرار واحدها در نقاط مختلف کشور، دسترسی به واحدهای انتقال خون را بیشتر کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: