کد خبر: ۲۰۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 30
اگر دانشجویان که از جوانان سالم و صالح جامعه هستند، وارد چرخه اهدای خون شوند، سلامتی خود و جامعه بیشتر تضمین خواهد شد

شفا آنلاین>سلامت>جلسه هماهنگی انعقاد تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی جهت گسترش ذخایر بانک سلول‌های بنیادی کشور بین معاونت فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون برگزار شد.  

به گزارش شفا آنلاین: نشست مشترک بین اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون با هدف ترویج فرهنگ اهدای آگاهانه و مستمر خون و همچنین ترغیب و آگاه‌سازی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی برای گسترش ذخایر بانک سلول‌های بنیادی <Stem Cells>کشور جهت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در محل اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.
 
در این نشست دکتر امیر لـله‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت ضمن استقبال از همکاری بین دو مجموعه با بیان اینکه اهدای خون علاوه بر کارکردهای انسان‌دوستانه آشکار از جمله نجات جان انسان‌ها و افزایش سلامت اهداکنندگان، دارای کارکردهای پنهانی مانند ترویج فرهنگ مسؤولیت پذیری در قبال جامعه، خودمراقبتی، دوری از انجام رفتارهای پرخطر (پیشگیری از ابتلا به ایدز و اعتیاد) است که می‌تواند در بین دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت کانون‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی پتانسیل بسیار خوبی برای اجرای این طرح در دانشگاه‌ها است، افزود: اگر دانشجویان که از جوانان سالم و صالح جامعه هستند، وارد چرخه اهدای خون شوند، سلامتی خود و جامعه بیشتر تضمین خواهد شد.
 
دکتر للـه‌گانی با تاکید بر این نکته که فعالیت‌های جامعه محور و حرکت‌های اجتماعی همواره مورد توجه جوانان به‌خصوص دانشجویان بوده است، خاطرنشان کرد: جوانان دانشجو به لحاظ موقعیت سنی و اجتماعی خود، دارای فرصت بالقوه و پتانسیل بسیاری برای مشارکت در فعالیت‌های انسان‌دوستانه و کمک به هم‌نوعان خود هستند.
 
همچنین در این نشست، دکتر عباس صداقت، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون نیز با بیان اینکه دانشجویان ظرفیت بسیار بالایی برای مشارکت در ترویج فرهنگ اهدای خون و اهدای سلول‌های بنیادی خون دارند، بر ایجاد کارگروهی برای خلق مدل جدید در زمینه اهدای خون در دانشگاه‌ها تاکید کرد.
 
وی با بیان اینکه انتقال خون و فرآورده‌های خونی توانسته است سالیانه جان هزاران انسان را نجات داده و امید و کیفیت زندگی بسیاری از بیماران را ارتقاء بخشد، دانشجویان را سالم‌ترین قشر اهداکنندگان دانست و گفت: پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور آمادگی ارائه خدمات و مشاوره به دانشگاه‌ها در زمینه‌های اجرای این توافقنامه را دارند.
 
دکتر صداقت اهدای آگاهانه و مسئولانه خون توسط جوانان را متضمن تامین ذخایر خونی سالم در کشور دانست و گفت: جوانان برای بهره‌مندی از موهبت اهدای خون<Blood donation> باید به خوبی مهارت مراقبت از خود در مقابل رفتارهای پرخطر را بیاموزند.
 
وی ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد این شبکه در سراسر کشور بتوان از این پتانسیل عظیم و جوان در جهت کمک به حفظ و ارتقای سلامت جامعه بهره برد.
 
در پایان این نشست نیز مقرر شد برای بررسی و ایجاد این شبکه کارگروه‌های تخصصی تشکیل و در این زمینه جلسات کارشناسی برگزار شود.
 
بر اساس اعلام وبدا، در این جلسه علاوه بر مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون، معاونان و روسای ادارات اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار