کد خبر: ۲۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 18
شفا آنلاین– روش های مختلفی برای ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که درمان اعتیاد با متادون ، بوپرنورفین و شربت تریاک از جمله آنها است .
 به گزارش شفا آنلاین قیمت داروها برای درمان اعتیاد متفاوت است .به عنوان نمونه اگر قرص متادون دو میلی گرمی در زمان حاضر 150 تومان قیمت داشته باشد ، هر عدد قرص بوپرنورفین دو میلی گرمی ایرانی 470 تومان و اگر خارجی باشد قیمت آن به دو هزار تومان می رسد.

برخی کارشناسان اعتیاد معتقدند که داروهایی از جمله بوپرنورفین پاسخگویی بهتری نسبت به درمان با متادون برای برخی اعتیاد ها دارد . اما به دلیل گران بودن این دارو در مقابل داروی متادون برخی درمانگران و بیماران ترجیح می دهند تا بامتادون که قیمت ارزان تری دارد درمان شوند.



** برای شکستن قیمت داروی بوپرنورفین چه باید کرد؟

تبائین یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده قرص زیرزبانی بوپر نورفین است که از شقایقی تحت عنوان «الیفرا» به دست می آید. این شقایق در زمان حاضر در کشور کشت نمی شود. در نتیجه به علت کشت نشدن الیفرا در کشور و عدم استحصال ماده تبائین از آن باید این ماده را از خارج کشور تهیه کرد.



**آیا برای کشت شقایق الیفرا پیشنهادهایی ارایه شده است؟

دکتر «سعید صفاتیان» رییس کارگروه پیشگیری از اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه می گوید: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال های 1384 و 85به دنبال کمک کننده درمان اعتیاد با متادون در ایران بود که بوپرنورفین یکی از موارد کمک کننده و نگه دارنده به شمار می آمد اما برای ارزان تر تمام شدن قیمت بوپرنورفین باید ماده اولیه آن - تبائین – در کشور تهیه می شد که این امر منوط به کشت شقایق الیفرا بود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه با گذشت چند سال از پیشنهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر کشت شقایق یاد شده هنوز برای آن اقدامی نشده است.

صفاتیان در پاسخ به این سوال که آیا برای کشت شقایق الیفرا تحقیقات و مطالعات لازم انجام شده است، اظهار داشت: در زمان حاضر فقط چند کشور این شقایق را کشت می کنند که اسپانیا ، فرانسه و ترکیه از جمله آنها به شمار می آیند.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری نیز در سال 83 این گیاه را از کشور اسپانیا برای نمونه مطالعاتی وارد کشور کرد که اتفاقا نتایج تحقیق بر روی این گیاه موفقیت آمیز هم بود اما متاسفانه اجازه کشت الیفرا در کشور با موانعی تا امروز مواجه شده است.

وی در عین حال اظهار داشت: قانون کشت الیفرا در ماده 41 قانون با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است اما هنوز ابلاغی برای کشت آن صادر نشده است .

صفاتیان گفت: در زمان حاضر آنچه که در بازار اعتیاد و مواد مخدر به نظر می رسد مهم تر باشد، مدیریت این بازار است که ایجاد تنوع در درمان اعتیاد از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه کشت شقایق الیفرا به همکاری بین بخشی دستگاه هایی همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر ، قوه قضاییه ، ناجا ، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی نیاز دارد، اظهار امیدواری کرد که با کشت این گیاه بتوان گام موثری در ارزان کردن یکی از داروهای درمان اعتیاد برداشت.

رییس کارگروه پیشگیری از اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآور شد که با کشت الیفرا و به دست آوردن ماده تبایین در کشور می توان داروی بوپرنورفین را به کشورهای همسایه نیز صادر کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: