کد خبر: ۲۰۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 23
راه اندازی بیمارستان تخصصی سلول درمانی در کشوریک ضرورت محسوب می شود و می تواند تحولی اساسی در زمینه بهره مندی بیشتر بیماران از دستاورد های سلول درمانی محققان کشور ایجاد کند

شفا آنلاین>سلامت> ایده تاسیس اولین بیمارستان سلول درمانی کشور از سال 88 (حدود9سال پیش) و با دستور رئیس جمهور وقت مطرح شد .

به گزارش شفا آنلاین:تاسیس این بیمارستان که با هدف گسترش خدمات سلول درمانی وکاربردی سازی ده ها دستاوردمحققان کشور و ارائه خدمات درمانی به بیماران طرح ریزی شده ،طی سال های گذشته به دلیل نبودحمایت های دولتی از جمله اختصاص نیافتن زمین مناسب و اعتبارمورد نیاز، همواره با فراز ونشیب های بسیاری همراه بوده است و با وجود این که  سرانجام پس از چند سال بلاتکلیفی، در سال 93، کلنگ تاسیس این بیمارستان به زمین زده شد اما متاسفانه طی این پنج سال ، عملیات ساخت این بیمارستان از حدگودبرداری فراتر نرفته است.  حال آن که قرار بود این پروژه به عنوان اولین بیمارستان مجهز وپیشرفته  سلول درمانی کشور طی سه سال یعنی در سال 96  به بهره برداری برسد.

اکنون سال هاست که با وجود پیشرفت ایران درعرصه سلول درمانی و حضور کشورمان در ردیف 10کشور برتر دنیا در این عرصه ونیز توان بالای محققان کشور برای درمان بسیاری از بیماری ها با استفاده از این  روش ، امکان  ارائه خدمات سلول درمانی به صورت گسترده به بیماران نیازمند وجود ندارد.حال آن که چشم امید هزاران بیمار مبتلا به نارسایی های قلبی عروقی، اختلالات  چشمی و نارسایی های پوستی  و آرتروز و... به چنین مرکز درمانی دوخته شده است تا شاید درصورت راه اندازی بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند و از انتظارو پشت نوبت ماندن های  طولانی  برای دریافت خدمات سلول درمانی خلاصی پیدا کنند .

دکتر مرتضی ضرابی ، مدیر شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به اهمیت ساخت بیمارستان سلول درمانی کشورمی گوید: درشرایطی که کشوربا کمبود مراکز پیوند سلول مواجه است و اکنون تنها مراکز معدودی درکشور می توانند این  خدمات را به بیماران ارائه کنند، راه اندازی بیمارستان تخصصی سلول درمانی در کشوریک ضرورت محسوب می شود و می تواند تحولی اساسی در زمینه بهره مندی بیشتر بیماران  از دستاورد های سلول درمانی محققان کشور ایجاد کند .

امامتاسفانه  این پروژه که می تواند منشا تحول در عرصه خدمات  نوین پزشکی باشد سال هاست به حال خود رها شده است .به گفته وی تاسیس این بیمارستان نه تنها در کمک به بیماران خونی نیازمند سلول درمانی موثر خواهد بود بلکه برای ارائه خدمات درمانی در زمینه دیگر بیماری ها مانند بیماری های قلبی، مفاصل ، چشمی، عصبی و...که با استفاده از سلول درمانی درکشور قابلیت درمان دارند نیز می تواند موثر باشد و انتظار تمامی بیماران را برآورده کند .

طبق اظهارات دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی که پیشترمطرح شده بود، در حالی که قرار بود این بیمارستان با حمایت مالی شهرداری تاسیس شود، متاسفانه طی سال های گذشته  مشکلات مالی شهرداری و تامین نشدن منابع مالی پروژه باعث کندی و پیشرفت نکردن آن و در نهایت توقف عملیات ساخت بیمارستان سلول درمانی شده است و طی این سال ها عملا هیچ پیشرفت جدی نداشته است . به گفته وی، تاخیر در ساخت بیمارستان تخصصی  سلول درمانی  در کشور  علاوه  بر  این که روند خدمات رسانی به بیماران را دچار کندی می کند، در عین حال از لحاظ از دست رفتن جایگاه سلول درمانی ایران در منطقه و جهان نیز یک خطر و تهدیدبزرگ محسوب می شود .

 درمان بیش از 10 بیماری درکشور با استفاده از سلول های بنیادی
با تلاش های محققان کشورمان در توسعه تحقیقات در عرصه فناوری سلول های بنیادی در سال های اخیر، هم اکنون امکان درمان بیش از 10 بیماری صعب العلاج فراهم شده است . بیماری هایی از جمله برخی سرطان ها و بیماری های نقص ایمنی و شماری از بیماری های ارثی ، بیماری های چشمی ، اختلالات پوستی نظیر بیماری ویتیلیگو وسوختگی ها،  رفع چین وچروک و درمان نارسایی های قلبی و بیماری های غضروف واستخوان و مفاصل ونیز درمان نارسایی های کبدی تنها برخی از بیماری هایی است که امکان درمان آن ها با پیوند سلول های بنیادی در کشور فراهم شده است و امروز تنها به وجود یک مرکز درمانی تخصصی مجهز وپیشرفته نیاز است تا بتوان  این خدمات را به شمار بیشتری از بیماران ارائه و روند آن را تسریع کرد .

انتظارطولانی بیماران برای دریافت خدمات سلول درمانی
اکنون محدودیت امکانات، کمبود مراکز پیوند، کمبود آزمایشگاه های کشت سلول و نبود بیمارستان سلول درمانی را باید مهم ترین عوامل و موانع ارائه خدمات درمانی به موقع به بیماران دانست.

در واقع همین محدودیت ها وموانع موجود سبب شده است بیماران برای دریافت  نتیجه دستاوردها و تحقیقات پژوهشگران کشورمان درعرصه سلول درمانی ماه ها در نوبت بمانند واین انتظار گاهی تا دو سال به طول می‌انجامد .درحالی که با تاسیس بیمارستان مجهز سلول درمانی می توان امیدوار بود که زمان انتظار به حد چشمگیری کاهش یابد و روند ارائه خدمات درمانی به بیماران تسریع شود.خراسان
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: