کد خبر: ۲۰۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ - 2018July 22
بالغ بر ۳۰ درصد بیماران بخش‌های آی‌سی یو و ویژه، تمام بیماران مزمن اعم از بیماران قلبی، بیماران تنفسی، مبتلایان به سرطان، دیابتی‌ها و ... را می‌توان به جای بستری شدن به سمت استفاده از خدمات مراقبت در منزل آن هم با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر هدایت کرد
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: با اجرای طرح مراقبت در منزل و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این طرح، عفونت‌ های بیمارستانی و ضریب اشغال غیر ضرور تخت‌های بیمارستانی کاهش می‌یابد.

به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی درباره تصمیم اخیر شورای عالی بیمه سلامت مبنی بر تحت پوشش قرار دادن خدمات مراقبت در منزل، گفت: مطالعات کارشناسی دقیقی در جهان در این زمینه انجام شده و در کشور ما نیز طی دو سال گذشته مواردی بررسی شده‌اند که نتیجه مشابه داشته است.

 وی افزود: طی این مطالعات مشاهده می‌شود بالغ بر ۳۰ درصد بیماران بخش‌های آی‌سی یو و ویژه، تمام بیماران مزمن اعم از بیماران قلبی، بیماران تنفسی، مبتلایان به سرطان(Cancer)، دیابتی‌ها و ... را می‌توان به جای بستری شدن به سمت استفاده از خدمات مراقبت در منزل آن هم با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر هدایت کرد.

 میرزابیگی ادامه داد: این بیماران در مرحله‌ای هستند که نیازی به استفاده از پروتکل‌های درمانی جدیدی ندارند و در واقع نیازمند دریافت خدمات مراقبتی تخصصی و ویژه هستند که در منزل  بسیار بهتر از بیمارستان به آنها ارائه می‌شود. به دنبال این خدمات ضمن تامین آسایش و آرامش روانی برای بیمار وخانواده او هزینه‌های اقامت در بیمارستان، امکان عفونت‌های بیمارستانی، هزینه‌های رفت و آمد، از کار افتادگی یک یاچند عضو خانواده و ضریب اشغال تخت غیرضروری کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مراقبت در منزل موجب آرامش روانی خود بیمار نیز خواهد شد، اظهار کرد: حدود ۶۵  تا ۷۰ سال است که کشورهای اروپایی و غربی و بسیاری از کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند و نتیجههای بسیار خوبی از اجرای این طرح بویژه در بعد  شاخص‌های عدالت در سلامت و گسترش و تعمیق  رفاه اجتماعی گرفته‌اند.

 عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر شورای عالی بیمه مصوب کرده که خدمات مراقبت در منزل تحت پوشش بیمه قرار گیرد و طی دو تا سه ماه آینده پروتکل اجرایی آن نوشته ‌شود و توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه ابلاغ خواهد شد.

 وی ادامه داد: بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، هزینه زیادی به خود، خانواده، دولت و بیمارستان‌ها وارد می‌کنند و در عین حال علی‌رغم مراجعه‌ها و بستری شدن‌های مکرر در بخش‌های بیمارستانی و ‌تحمل هزینه‌های گزاف مستقیم و غیر مستقیم،  اما کیفیت و کمیت خدمات دریافتی بیمارستانی با میزان خدمات قابل دریافت از طرح مراقبت در منزل قابل مقایسه نیست. در نتیجه این افراد به جای  این همه رفت و آمد و بستری شدن‌ها در بیمارستان می‌توانند در منزل خود در آرامش کامل و بسته به نیازشان، تحت پوشش انواع مراقبت‌های عمومی ‌و تخصصی قرار گیرند. 

بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت(Health insurance) ایران، میرزابیگی همچنین گفت: برای اولین بار است که در کشور این اتفاق مبارک به این شکل می‌افتد که بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت در منزل بر اساس آیین نامه ابلاغی تیرماه سال ۹۵ (در این دوسال راهکارها وشیوه نامه‌ها ابلاع شد)، می‌توانند رسما باهم تعامل داشته باشند و بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص می‌توانند این نوع بیماران مزمن را به مراکز مراقبت در منزل بسپارند و بیمه‌ها هم می‌توانند این خدمات راپوشش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: