کد خبر: ۲۰۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ - 2018July 22
عقب ماندگی ذهنی که به آن کم توانی ذهنی نیز می گویند اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارتهای انطباقی مشخص می‌گردد
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آستانه سی ام تیر ماه ،گفت:  توجه به بهداشت و آموزش افراد کم توان ذهنی باید در اولویت باشد.

به گزارش شفا آنلاین، سید مرتضی خاتمی به مناسبت فرا رسیدن روز "جهانی عقب ماندگی ذهنی"، گفت: عقب ماندگی ذهنی که به آن کم توانی ذهنی نیز می گویند اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارتهای انطباقی مشخص می‌گردد. کم‌توانی ذهنی از لحاظ آماری به این صورت تعریف می‌شود، عملکرد شناختی که بر اساس آزمون استاندارد هوش، معادل دو انحراف معیار زیر میانگین جمعیت عمومی باشد؛ سن شروع کم‌توانی ذهنی زیر ۱۸ سال است و منظور از مهارتهای انطباقی انجام کارهائی است که در هر سن به‌ طور معمول از فرد انتظار می‌رود. میزان شیوع این اختلال 3-4 مورد در هر هزار نفر جمعیت 15-19 سال میباشد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تقسیم بندی عقب ماندگی ذهنی با توجه به بهره هوشی گفت: نوع شدید با بهره هوشی 25-35 ، از تربیت پذیری پائینی برخوردارند و نوع عمیق که بهره هوشی(IQ) کمتر از 25 داشته و نیاز به نگهداری در موسسات دارند. در نوع خفیف ، فرد آموزش پذیر است اما در نوع متوسط فرد تربیت پذیر است. این تقسیم  بندی نشان می دهد که توجه به این افراد و کمک به خانواده های آنان ضرورت دارد .

نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل قبل از تولد در بروز این عارضه گفت: اختلالات ژنتیک(Genetic disorders) و تغییرات کروموزمی، یکی از مهمترین علل این مشکل است. ضمن این که عفونت های رحمی و ابتلای به بیماری سرخچه و توکسوپلاسموز نیز در بروز عارضه نقش دارند . آنچه مسلم است بیشترین علل عقب ماندگی ذهنی همین عوامل قبل از تولد است که از نظر پیشگیری نیز اهمیت دارند، به ویژه عوامل کروموزومی مانند سندرم داون و عوامل عفونی مثل سرخچه و توکسوپلاسموز مادرزادی در این بین عوامل حین تولد مثل زایمان مشکل و خونریزی جمجمه و اشکالات تنفسی حین زایمان نیز مؤثر هستند.

وی گفت: ضربات شدید به جمجه کودک، زردی( یرقان )، سیانوز ( سیاه شدن)، عفونتهای دوران نوزادی به همراه تب و تشنج، کم کاری تیروئید از عوامل بعد از تولد است  که با مواظبت از کودک بخصوص قبل از سن چهارسالگی می توان از بروز عقب ماندگی ذهنی تا حدی جلوگیری نمود.عوامل محیطی و اجتماعی شامل فقر ، سوءتغذیه ، ناپایداری خانواده ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی بد، محرومیت های فرهنگی و استرس های مکرر و فوق تحمل در محیط زندگی کودک نیز تاثیر حداقلی در این عارضه دارند.

خاتمی با اشاره به مشکلات افراد کم توان ذهنی افزود: بیماری ها و ناتوانی های جسمی شامل صرع، انواع فلج اندام، ناتوانی های جسمی - حرکتی، ناشنوائی و نابینائی بهمراه مشکلات هیجانی و رفتاری بسیار ملموس است؛ البته مشکلات آموزشی و تربیتی و همچنین مشکلات خانوادگی متاثر از این عارضه بسیار شدید است.

این نماینده مجلس در خصوص وظایف نظام بهداشتی، درمانی و آموزشی در قبال این عارضه بیان داشت: توجه ویژه به خانواده این کودکان از طریق حمایتهای آموزشی و نیزدرک و همدلی با آنان به منظور کاهش احساس منفی آنان و همچنین، آموزش و اطلاع رسانی عمومی در جهت کاهش قضاوت و انگ اجتماعی بهمراه ایجاد مراکز آموزشی و تربیتی ویژه این کودکان باید در برنامه ها لحاظ شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ایجاد مراکز نگهداری برای موارد عمیق و نیازمند به نگهداری به صورت مراکز روزانه و نیز شبانه روزی، ایجاد پوشش بیمه ای ویژه، ایجاد مراکز تشخیصی با توان دسته بندی، تعریف مشاغل ساده و مناسب برای این افراد و وضع قوانین مورد نیاز در جهت کمک به این افراد و خانواده های آنان بسیار حیاتی خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: