کد خبر: ۲۰۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
بدغذایی در کودکان به چند دسته تقسیم می‌شود که از متداول‌ترین آنها می‌توان به ترس از مواجهه با مواد غذایی جدید و همچنین ریزه‌خواری اشاره کرد.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>بدغذایی یکی از مشکلات جدی در کودکان است که در تمام نقاط جهان اثراتی از آن دیده می‌شود. بسیاری از والدین تلاش دارند راهکاری برای مقابله با این معضل پیدا کنند چرا که این مشکل موجب فقر مواد معدنی و ویتامین‌ها در کودک شده و از رشد به‌ موقع و مناسب کودک جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است از نظر روانی نیز اثرات سویی برای کودک به همراه داشته باشد. اما برای رفع بدغذایی و جلوگیری از آن، ابتدا باید تعریف، انواع و نشانه‌های این مشکل را بشناسیم:
 
تعریف بدغذایی
به گزارش شفا آنلاین:بدغذایی در کودکان به چند دسته تقسیم می‌شود که از متداول‌ترین آنها می‌توان به ترس از مواجهه با مواد غذایی جدید و همچنین ریزه‌خواری اشاره کرد.

نئوفوبیا (ترس از مواجهه با مواد غذایی جدید) حالتی است که کودک برای اولین بار با یک غذا برخورد می‌کند و تلاش او در جهت پس زدن غذا است چرا که تصور می‌کند این غذا نمی‌تواند برای او مفید باشد و شاید از طعم و مزه آن احساس خوبی نداشته باشد.

البته در ریزه‌خواری شرایط متفاوت است. کودک از قبل با غذا برخورد داشته ولی از آن لذت نبرده و دیگر علاقه‌ای به خوردن آن غذا ندارد. این حالت بیشتر به علت مزه و ظاهر غذا رخ می‌دهد. برخی مزه‌ها مورد‌پسند کودک نیستند و این موضوع در مورد کودکان در همه نقاط جهان صدق می‌کند.
 
علت بدغذایی در کودکان
دلیل بدغذایی کودکان همواره یکی از دغدغه‌های محققان در این حوزه بوده است. برای این مشکل تغذیه‌ای دلایل عمده‌ای می‌توان نام برد که البته هیچ‌یک به‌طور کامل به اثبات نرسیده‌اند.
نقش ژن
یکی از این دلایل مربوط به ژنتیک است. این احتمال وجود دارد که کودک به دلیل وجود برخی ژن‌‌ها نسبت به خوردن برخی غذاها حساس باشد.
دوران جنینی
دلیل دیگر مربوط به دوران بارداری است و زمانی که کودک از طریق جفت از مادر تغذیه می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جنین در این دوران طعم و عطر غذاها را تشخیص می‌دهد و از طریق مایع آمونیوتیک می‌تواند آنها را حس کند. جنین به این عطر واکنش نشان می‌دهد و مواد غذایی که مادر می‌خورد را درک می‌کند. بنابراین با غذاهایی که بیشتر با آنها مواجه بوده است کنار می‌آید و آنها را می‌پذیرد و غذاهای ناشناخته را پس می‌زند.
دوره شیرخوارگی
زمان شیردهی مادر نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. کودک به طعم شیر مادر عادت می‌کند و طعم شیر مادر نیز از مواد غذایی که می‌خورد تاثیر می‌گیرد. کودک طعم این غذاها را درک می‌کند و می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند و پس از اینکه از شیر گرفته شد از آن مواد غذایی تغذیه کند. به عنوان مثال نتایج یک تحقیق در این زمینه نشان می‌دهد کودکانی که مادر آنها در زمان شیردهی آب هویج استفاده می‌کرده‌اند نسبت به کودکانی که مادر آنها چنین تغذیه‌ای نداشته است پذیرش بهتری نسبت به آب هویج داشتند. این موضوع برای سایر مواد غذایی نیز صادق است.
 
بدغذایی و سن
بسیاری از افراد معتقد هستند ویژگی بدغذایی در کودکان موقتی است و پس از دوران خاصی از زندگی، از بین می‌رود. نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد بیشترین میزان بدغذایی در سنین 2 تا 6 سالگی است و پس از آن به شدت کاهش می‌یابد.
مطالعه دیگری که تفاوت‌های بین نئوفوبیا و بدغذایی را بررسی کرده است نشان می‌دهد که با افزایش سن، نئوفوبیا به شدت کاهش می‌یابد و هرچه تعداد مواجهه کودک با مواد غذایی افزایش یابد نئوفوبیا کمتر می‌شود و حتی از بین می‌رود ولی این موضوع در مورد بدغذایی ریزه‌خواری صدق نمی‌کند و این حالت از بین نمی‌رود و در همه سنین با همان شرایط کودکی ادامه می‌یابد.
 
نشانه‌هایی برای تشخیص بدغذایی
با توجه به رفتارهای غذایی که کودکان انجام می‌دهند به راحتی می‌توان مشکل بدغذایی آنها را تشخیص داد.
یک کودک بدغذا بیشتر اوقات روی میز غذا گریه می‌کند و یا برای هر چیزی که هیچ ربطی به غذا نداشته باشد بهانه می‌گیرد.
این کودکان اغلب از اینکه بخواهند خارج از خانه و در جایی که آن را نمی‌شناسند قرار بگیرند واهمه دارند.
این کودکان اغلب در اولین برخورد با غذا آن را پس می‌زنند و تلاشی برای امتحان کردن آن انجام نمی‌دهند در حالی که کودکان طبیعی حتما غذای جدید را امتحان می‌کنند و قبل از خوردن غذا به خوبی به آن نگاه می‌کنند.
مسلما در مرحله اول، این والدین هستند که متوجه این مشکل در کودکان خود می‌شوند و آن را تشخیص می‌دهند و در مرحله بعد کارکنان مراکز بهداشتی که وظیفه مراقبت از کودکان را بر عهده دارند می‌توانند با توجه به شرایط کمبود ریزمغذی‌ها، چاقی یا لاغری بیش از حد کودک، اختلالات رفتاری، اختلالات خواب و کم‌خونی متوجه این موضوع شوند.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که تمام مطالعاتی که شیوع بدغذایی را سنجیده است در کشورهای توسعه یافته انجام شده و هیچ آماری از کشورهای در حال توسعه در دست نیست.
 
چند نقطه مشترک
اگرچه بدغذایی در مورد هریک از کودکان شرایط خاص خود را دارد اما برخی نکات در مورد بدغذایی بیشتر کودکان مشترک است.

بسیاری از کودکان علاقه‌ای به مصرف بسیاری از سبزی‌ها ندارند و در برخورد مجدد آن را رد می‌کنند.
غذاهای شیرین معمولا جذابیت بیشتری برای کودکان دارند.

کودکان علاوه بر این به غذاهای چرب نیز علاقه نشان می‌دهند و چربی‌ها می‌توانند در جذب کودکان به غذا اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. این موضوع می‌تواند دلایل ذاتی داشته باشد. چرا که برای مثال کودکان به مزه ترشی و تلخی واکنش بدی نشان می‌دهند و این موضوع تئوری‌ای را مطرح می‌کند که کودک از طریق همین روش، به صورت ناخودآگاه از خوردن سموم نیز اجتناب کند.

ظاهر غذا نیز در قبول یا رد آن توسط کودک اهمیت ویژه‌ای دارد. کودک زمانی که میوه و سبزی داخل غذا را مشاهده می‌کند از مصرف آن امتناع می‌ورزد. بنابراین غذاهایی که به صورت میکس شده هستند بیشتر توجه کودکان را جلب می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: