کد خبر: ۲۰۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
چنانچه هموطنان نسبت به کمبود و گرانی دارو شکایتی دارند، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت گفت: چنانچه هموطنان نسبت به کمبود و گرانی دارو شکایتی دارند، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در گفتگوی تلویزیونی شبکه خبر، اظهار داشت: پرونده الکترونیک سلامت یا مجموعه اطلاعات سلامت مردم از برنامه های متعددی برخوردار است که سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» یکی از آنهاست.

وی، آغاز فعالیت سامانه سیب در مطب پزشکان را ابتدا به صورت داوطلبانه اعلام کرد و افزود: پرداختی پزشکان داوطلب در اتصال به سامانه پرونده الکترونیک سلامت به روز خواهد بود و این یکی از مزایای سامانه سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health) به سه منبع تامین مالی از سه طریق دولت، بیمه و پرداختی مردم یا پرداختی از جیب اشاره کرد و اظهار داشت: هدف طرح تحول سلامت بر این است که پرداختی از جیب مردم کمتر شود. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، باید پرداختی های مردم به زیر ۳۰ درصد برسد. تلاش می کنیم تا چهار سال آینده پرداختی مردم به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

وی در مورد توصیه برخی از پزشکان و مردم به مصرف داروی خارجی گفت: بیش از ۹۶ درصد داروی مصرفی کشور، تولید داخل است و پزشکان موظف به تجویز داروهای داخلی هستند و خدمات بیمه ای هم به داروهای داخلی تعلق می گیرد به جز داروهای ژنریک که تولید داخلی ندارد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۰ درصد از خدمات بیمه ای، سرپایی است، گفت: بیمه ۹۳ درصد از هزینه ها را در بیمارستان های دولتی پوشش می دهد.

حریرچی در مورد افزایش نرخ خدمات بهداشتی و کاهش بهره مندی مردم از خدمات بهداشتی تصریح کرد: دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و تامین می شود و اسامی شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) و دارو با ارز دولتی را اعلام می کنیم. همچنین نظارت های وزارت بهداشت در این حوزه، تقویت شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: وقتی خدمات بهداشتی گران شود، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و از سوی دیگر، درآمد کلی خدمات ارائه کنندگان نیز کاهش می یابد. وقتی قدرت خرید مردم کاهش یابد، آنها ترجیح می دهند که هزینه های ضروری خود مانند سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی را کاهش می دهند که این در نهایت به سلامت مردم لطمه می زند.

وی از عزم جدی وزارت بهداشت و سازمات تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به شکایات مردمی خبر داد و افزود: چنانچه هموطنان نسبت به کمبود و گرانی دارو شکایتی دارند، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند. همچنین فهرست اقلام و قیمت مصوب اقلام دارویی از طریق سامانه ifdana.fda.gov.ir در دسترس هموطنان قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: