کد خبر: ۲۰۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۷ - 2018July 14
اگر یکی یا هردو زوج از نوعی اختلال رواشناختی همچون افسردگی، اضطراب یا بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی یا پارانویا رنج ببرند تا درمان قطعی آن نمی توانند رابطه خوبی داشته باشند
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیاری از طلاق ها ناشی از اختلال روانی زوج ها است و اگر مردم نسبت به این نوع اختلال های خود آگاه باشند و نسبت به پیشگیری و درمان اختلال اقدام کنند، بسیاری از طلاق ها رخ نمی دهد.

به گزارش شفا آنلاین، مهرداد کاظم زاده عطوفی افزود: اگر یکی یا هردو زوج از نوعی اختلال رواشناختی همچون افسردگی، اضطراب یا بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی(Schizophrenia) یا پارانویا رنج ببرند تا درمان قطعی آن نمی توانند رابطه خوبی داشته باشند.

این روانشناس با اشاره به تعریف سازمان جهانی در خصوص انسان سالم افزود: به فردی می توان انسان سالم اطلاق کرد که در 4 بعد جسمی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی نه تنها نشانه های بیماری نداشته باشد که از رفاه نسبی نیز برخوردار باشد.

عطوفی با تاکید بر غفلت مردم و مسئولان نسبت به سلامت روان گفت: بسیاری از افراد جامعه دانش کافی از وضعیت سلامت روان(mental health) خود ندارند و آگاهی محدودشان از فضای مجازی است که می تواند پایه درست و علمی نداشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: نگرانی از برچسب های بیماری های روان سبب دوری مردم از مراجعه و درمان می شود البته این موضوع محدود به کشور ما نیست و در دیگر کشورها نیز مردم این حساسیت ها را دارند.

قائم مقام مرکز سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: هم اکنون نگاه و دانش مردم درباره سلامت روان به نسبت دهه 70 بهبود یافته که ناشی از برنامه و فعالیت های وزارت بهداشت و رسانه ها است.

وی با اشاره به تاثیر پذیری روان و جسم افراد بر یکدیگر گفت: امروز دیگر بر هیچ فردی پوشیده نیست که نمی توان ردپای بیماری های روان را بر بیماری های جسمی مشاهده نکرد؛ به عنوان مثال بسیاری افراد تجربه کرده اند که تغییر میزان قند خون بر خلقیات افراد تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حساس نبودن نسبت به سلامت روان باعث ضعف در پیشگیری از بیماری و پنهان ماندن بیماری می شود و در ادامه باعث تشدید بیماری روانی و سخت شدن روند درمان می شود بنابراین باید همه مردم به موضوع سلامت روان، کسب دانش در این حوزه و عوامل مهم بر سلامت روان آشنا باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: