کد خبر: ۲۰۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ - 2018July 13
این روزها همه جا حرف از افزایش نرخ دلار و راهکارهای مبارزه با گرانی و اقتصاد مقاومتی است و همه به دنبال راه حل هایی هستند که بتوانند صرفه جویی اقتصادی کنند
شفاآنلاین>سلامت> تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی توانسته‌اند محصولات با کیفیت مشابه خارجی تولید کنند، اما چالش امروز این صنعت نقدینگی است.

به گزارش شفاآنلاین،  این روزها همه جا حرف از افزایش نرخ دلار و راهکارهای مبارزه با گرانی و اقتصاد مقاومتی است و همه به دنبال راه حل هایی هستند که بتوانند صرفه جویی اقتصادی کنند و مقام معظم رهبری برون رفت از مشکلات در زمان تحریم و فشار اقتصادی را حمایت از کالای ایرانی دانستند و در همین راستا همه دستگاه های موظف شدند تا در راستای تحقق به این منویات مقام معظم رهبری گام بردارند.

یکی از صنایعی که در تولید برخی محصولات گام های خوبی برداشته و سرعت رشد آن رو به افزایش است، صنعت تجهیزات پزشکی است.

یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی به مدد دانش و تلاش دانشمندان ایرانی در زمینه تولید محصولات برای نگهداری خون و فرآورده های خونی توانسته است، از خارجی ها پیشی و با اثبات کیفت محصولات خود جای خارجی ها را در مراکز انتقال خون و بانک های خونی بیمارستان بگیرد.

این شرکت دانش بنیان 13 نوع محصول نگهداری خون و فرآورده های خونی را که بیشتر آنها برای اولین بار در ایران تولید شده اند، روانه بازار کرده است.

تولیدکننده ایرانی که خارجی ها را از میدان بیرون کرده است

این شرکت دانش بنیان به دلیل کیفیت خوب  و خدمات عالی  در کشور محصولات خود را به طور انحصاری برای انتقال خون ایران و بیمارستان های وابسته به سازمان انتقال خون تولید می کند، همچنین این شرکت موفق به دریافت گواهینامه کیفیت از اروپا شده و با یک شرکت آلمانی نیز قراداد بسته است.

ولی الله بسطامی رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی در خصوص  مشکلات تولید و راهکارهای حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اظهار کرد: ما از سال 73 تاکنون تولیدکننده محصول برای سازمان انتقال خون و بانک خون های بیمارستانی هستیم و در این مدت توانسته ایم با تولید بیش از 10 هزار دستگاه در سراسر کشور، تمام مراکز انتقال خون، بانک خون های بیمارستانی و بیش از 60 درصد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را تجهیز کنیم و به مدت 20 سال است که محصولات ایرانی ما در برابر برند های خارجی حرف اول را زده می‌زنند.

وی ادامه داد: ما موفق به اخذ گواهینامه ISO 2012 ، ISO 2015 و CE اروپا برای تولید محصولات خود شده ایم، همچنین پروانه ساخت تجهیزات پزشکی از اداره کل تجهیزات پزشکی را اخذ کرده ایم و دارای اولین گواهینامه انطباق محصولات دانش بنیان از اداره استاندارد ایران، تاییدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برای تولید محصول فناورانه ، طرح برتر کشور در جشنواره علم تا عمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

این فعال اقتصادی و تولیدی در حوزه شرکت های دانش بنیان افزود: ما موفق شدیم عنوان شرکت دانش بنیان برتر  و کارآفرین نمونه استان گلستان را در سال 95 و 96 از آن خود کنیم و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت برتر تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی ساخت ایران در سال 95 شناخته شویم.

نوسانات ارزی تولید داخلی را نشانه رفته است

بسطامی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان صنعت تجیهزات پزشکی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و دولت، نوسانات ارز و تامین ماده اولیه، تولیدکنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان در آستانه بحران و تعطیلی قرار دارند.

وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی برای ما به همراه داشته است، همچنین حمایت های ناقص و غیر مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و صندوق شکوفایی ما را با چالش های زیادی مواجه کرده است.

رضا مسائلی مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص حل مشکلات ارزی شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی عنوان کرد: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، دستگاه‌های اجرایی نیاز به تعامل و هماهنگی دارند، بر همین اساس وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور، دغدغه جدی دارد که محصولات سلامت‌محور مانند دارو و تجهیزات پزشکی به صورت نظام‌مند تامین شود.

وی تصریح کرد: دغدغه جدی وزارت بهداشت، تامین محصولات سلامت محور است و در این زمینه، ساعات کار همکاران ما در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت افزایش یافته است و در تلاش هستیم تا در صورت کند شدن فرآیندها، اشکالات به‌صورت نظام‌مند برطرف شود، وزیر بهداشت نیز  جلساتی را با وزرای مربوطه در خصوص تامین محصولات سلامت محور برگزار می کنند و امیدواریم که در این جلسات، فرآیندهای تامین مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و قطعات پزشکی را تسهیل کنیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت  تصریح کرد: تامین ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات پزشکی و محصولات سلامت محور باید به موقع و اولویت‌ها نیز نظام‌مند باشد و از برداشت‌ها و اقدامات سلیقه‌ای پرهیز شود همچنین باید منابع اطلاعاتی دقیقی در زمینه‌های صدور مجوز واردات، ثبت سفارش، مرحله تخصیص ارز در بانک مرکزی، ترخیص از گمرک و نظارت‌های بعد از واردات تجهیزات پزشکی و قطعات یدکی نیز وجود داشته باشد.

تاخیر در پرداخت مطالبات تولید کننده داخلی را زمین گیر کرده است

یکی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی و تولیدکنندگان این است که پرداخت های بیمارستان ها و مراکز دولتی با یک تا 2 سال تاخیر انجام می‌شود اما این تاخیرها کمر اقتصاد داخلی را می شکند و موجب می شود که چرخ تولید در صنعت تجهیزات پزشکی ایرانی لنگ لنگان بچرخد.

بسطامی وصول نشدن مطالبات بخش دولتی و خصوصی را یکی از مشکلات شرکت های تجهیزات پزشکی معرفی کرد و گفت: پرداخت های دولتی با اسناد خزانه انجام می شود و نرخ زمان تسویه در این اسناد لحاظ نشده است و تولیدکننده داخلی نمی داند که چند وقت بعد قرار است مطالباتش وصول شود، گاهی مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی 2 سال بعد پرداخت می شود و این گردش مالی شرکت های تولیدکننده را با چالش مواجه می کند.

مسائلی در خصوص مشکلات مالی شرکت های تجهیزات پزشکی گفته است: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند هیچ بیماری از هنگام مراجعه به مراکز درمانی نباید دغدغه‌ای جزء بیماری‌اش داشته باشد، بر همین اساس وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی دولت اجرایی کرد، اما مشکل کنونی مراکز تاخیر بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی ادامه داد: چالش دیگر ما به عنوان مجری قانون نظارت بر عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی محسوب می شود که انضباط و وحدت رویه را رعایت نمی‌کنند، افزون بر این اولویت‌های دیگری در نظام سلامت وجود داشت و موجب شد که بدهی‌های بیمه‌ها به شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت نشود و شرکت‌های تجهیزات پزشکی برای کاهش هزینه‌ها حدود 1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی کردند تا قدری به حفظ منافع ملی کمک کنند و بنده به دلیل انباشت بدهی‌ها از شرکت‌های تجهیزات پزشکی  و فشاری که تحمل کردند از آنها پوزش می‌خواهم.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه صنعت و دولت پای سلامت مردم ایستادند، گفت: در هنگام تحریم‌ها با وجود مشکلات فراوان فعالیت شرکت‌های تجهیزات پزشکی متوقف نشد و زنجیره تأمین کالا در بخش خصوصی ادامه پیدا کرد؛‌ دولت  به عنوان قوه مجریه 2 راهکار داشته است نخست اینکه از بانک مرکزی  قرض می گرفت و پول بدون ‌پشتوانه وارد بازار می‌کرد که این امر محقق نشد و  بر اساس مصوبه نمایندگان خانه ملت  بحث اوراق عنوان شد و در راستای این مصوبه مجلس  دولت موظف شده است تا بدهی های خود را به کمک اوراق و فرابورس بپردازد.

مسائلی عنوان کرد: تخصیص اوراق به شرکت‌های تجهیزات پزشکی موجب شد تا فشارهای زیادی به تأمین‌کنندگان کالا وارد شود و این مسئله  تنها در حوزه  بهداشت و درمان نیست و بیشتر تولیدکنندگان کالا و خدمات در کشور گرفتار آن هستند، لذا حوزه بهداشت و درمان به دلیل با جان انسان‌ها سر و کار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.
خرید و بازاریابی محصولات دانش بنیان

وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت  در خصوص حمایت از شرت های دانش بنیان در وزارت بهداشت گفت: ما از شرکت های دانش بنیان از ایده تا عمل حمایت می کنیم و بازار و تسهیلاتی را در اختیار شرکت های فناور قرار می دهیم.

وی ادامه داد: در سطح بازار معاونت تحقیقات و فناوری با هیئت امنای ارزی هماهنگ کرده است تا از از تجهیزات پزشکی شرکت های دانش بنیان خریداری و به منظور بازاریابی و شناخت مراکز درمانی محصول را به آنها اهدا کند تا زمینه بازاریابی محصول را فراهم کنیم.

جلوگیری از واردات با تامین 30 درصد نیاز کشور

وطن پور تصریح کرد: وزارت بهداشت بخشنامه ای را به بیمارستان ها ابلاغ کرده است تا خرید از شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار گیرد، همچنین با سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی تعامل کرده ایم تا اگر شرکت دانش بنیانی بتواند 30 درصد نیز کشور را تامین کند، جلوی واردات را بگیریم.

رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین راهکارهایی را برای حل مشکل تامین ماده اولیه درنظر گرفته ایم تا محصولات دانش بنیان بتوانند ماده اولیه را بدون معافیت های گمرگی و حقوقی وارد کنند.

نبود اعتبار خرید چالش بزرگ شرکت تجهیزات پزشکی

بسطامی  نبود اعتبار خرید را مهمترین مشکل بر سر راه تولید محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و گفت: 99 درصد فروش شرکت ما در بخش دولتی انجام می شود و هم اکنون دولت هیچ بودجه ای برای طرح های عمرانی و خرید تجهیزات پزشکی مصوب نکرده و شرکت دانش بنیان ما در 3 سال گذشته بیش از 40 میلیارد توان سفارش از بخش دولتی داشته و به دلیل تامین نشدن اعتبار در مراکز انتقال خون و بیمارستان های دولتی خریدی صورت نگرفته است  و اگر محصولات ما به فروش نرسد با خطر مشکلات مالی، ورشکستگی و حتی تعطیلی مواجه می‌شویم.

رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان تجهیزات(Equipment) پزشکی ادامه داد: هم اکنون سازمان انتقال خون ایران آماده خرید محصول دانش بنیان تولید شده شرکت ما و خریدار انحصاری است، خوشبختانه تعرفه واردات محصول خارجی مشابه کالای ما حدود 70 درصد لحاظ شده است  و انتقال خون با همکاری های لازم را دارند و از ما حمایت می کنند اما مشکل نبود اعتبار  خرید و گردش مالی تولیدکنندگان است که اقتصاد و تولید را دچار چالش کرده است.
می خواهند محصول ما را بخرند اما پول ندارند

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون به مبلغ 10 میلیارد تومان و بیمارستان های کشور مبلغ 40 میلیارد تومان از شرکت ما پیش فاکتور خرید دارند ولی اعتبار خرید ندارند تا بتوانند محصولات ما را بخرند.

بسطامی تصریح کرد: اگر برای خرید تجهیزات به سازمان انتقال خون ایران و بیمارستان ها بودجه واعتبار خرید تجهیزات از طرف وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه تخصیص پیدا نکند، شرکت ما و بسیاری شرکت های مشابه پس از 3 ماه دیگر تعطیل خواهند شد، در شرکت ما 70 نفر از کار بیکار می شوند و به طور کلی افراد زیادی در این صنعت شغل خود را از دست می دهند.

حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در زمینه مشکل این شرکت دانش بنیان گفت: اگر به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کنید می بینید که بخش اعظم محصولات مورد نیاز و مورد استفاده در مراکز انتقال خون تولید شرکت دانش بنیان ذکر شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: ما تعامل خوبی با این شرکت دانش بنیان داریم و تلاش می کنیم برای حمایت از تولید داخل و کمک به اقتصاد مقاومتی محصولات ایرانی من جمله تولیدهای این شرکت دانش بنیان را خریداری کنیم که افزون بر ایرانی بودن ویژگی کیفیت نیز در آن لحاظ شده است و محصولات آن با نمونه باکیفیت خارجی رقابت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این شرکت دانش بنیان نبود اعتبار مالی را دلیل خریداری نشدن محصولات معرفی کرده است، اظهار کرد: مشکل مالی و کمبود اعتبار در همه بخش های دولت و بیشتر صنایع وجود دارد و محدود به یک سازمان و مرکز نمی شود، ما به طور کلی مشکلی برای خرید محصولات نداریم و به زودی این محصولات خریداری می شوند اما مدیریت هزینه ها و اولویت بندی ها موجب می شود که برخی تخصیص اعتبارها زودتر و بعضی دیرتر انجام شود، ما نیز در سازمان انتقال خون بر اساس اولویت کاری اعتبار لازم را هزینه می کنیم و بر اساس همین اولویت ها نیز تاکنون محصولات این شرکت دانش بنیان را خریدار کرده ایم.

راهکارهایی که صنعت تجهیزات پزشکی را رونق می بخشد

این فعال اقتصادی و تولیدی در حوزه شرکت های دانش بنیان به عنوان نماینده شرکت های دانش بنیان جهت بررسی مشکلات و تعیین تعرفه ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شده است و  در این راستا ایجاد برخی ساختارها در وزارت بهداشت را راهگشایی برای حل مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی عنوان کرد.

بسطامی ایجاد کمیسیون حمایت از تولید داخل جهت خرید تجهیزات، یک شرکت کارگزاری از منتخب تولیدکنندگان داخلی جهت بهبود کیفیت، کمیته خرید تجهیزات داخلی و خارجی با حضور نمایندگان انتقال خون ، وزارت بهداشت ، هیئت‌امنای ارزی و شرکت کارگزاری تولیدکنندگان داخلی، صندوق حمایت از صادرکنندگان تجهیزات سازمان انتقال خون برای کشورهای منطقه، صدور تأییدیه خرید توسط شرکت کارگزاری برای خریدهای داخلی و خارجی، ایجاد واحد R&D برای ارتقاء محصولات تولیدکنندگان داخلی را راهکارهایی برای برون رفت صنعت تجهیزات پزشکی از مشکلات عنوان کرد که در صورت ایجاد این ساختارها در وزارت بهداشت شاهد رشد صنعت تجیزات پزشکی کشور خواهیم بود.

وی همچنین ادامه داد:  اخذ تأییدیه‌های مربوط به صادرات تجهیزات ، حمایت از شرکت‌های تولیدکننده و معرفی به کشورهای منطقه جهت صادرات، تدوین استاندارد تولید و فروش توسط شرکت کارگزاری برای شرکت‌های تولیدکننده، بررسی دستورالعمل‌ها و SOP های اداره کل تجهیزات پزشکی برای صدور پروانه ساخت وسیله پزشکی، برند سازی برای شرکت‌های تولیدکننده، معافیت 10 ساله مالیاتی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، حمایت از شرکت‌ها و برنامه‌ریزی با نگاه صادرات محور نیز در راستای حمایت از تولید داخل  کمک کننده است و در پیشرفت صنعت تجهیزات پزشکی نقش مهمی ایفا می کند.

امید است، که با حل مشکل نقدینگی، ثبات نرخ ارز و ایجادساختارهای نظام مند در وزارت بهداشت کمتر شاهد مشکلات(Difficulties) صنعت تجهیزات پزشکی و تولیدکنندگان داخلی باشیم، زیرا در دوران سخت تحریم در صورتی که بر محور حمایت از داخل تولید و مدد گرفتن از دانش محققان ایرانی حرکت کنیم می توانیم فشارهای اقتصادی را پشت سر بگذاریم وحتی در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: