کد خبر: ۲۰۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
داروهای گران قیمت عوارض و ریسک بیشتری برای بیمار دارد و از طرفی در این زمینه باید تاکید کرد که جامعه پزشکی، اخلاق پزشکی را زیر پا نمی‌گذارد
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس سازمان بیمه سلامت با اشاره به احتمال تجویز داروهای گران قیمت به جای داروهای خارج شده از پوشش بیمه‌ای توسط برخی پزشکان گفت: داروهای گران قیمت عوارض و ریسک بیشتری برای بیمار دارد و از طرفی در این زمینه باید تاکید کرد که جامعه پزشکی، اخلاق پزشکی را زیر پا نمی‌گذارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر کیوان تاج بخش - داروساز با اشاره به به خارج شدن ۸۰ قلم داروی OTC  از پوشش بیمه افزود: مصرف داروهای OTC به دلیل مبالغی کمی که دارند، در جامعه بسیار زیاد است. از طرفی این داروها بیشتر جنبه تسکین دهنده داشته و به نوعی نسخه پر کن هستند؛ چرا که براساس فرهنگ جامعه هر چه نسخه پرتر باشد بهتر است؛ در حالی که ممکن است یک یا دو قلم از این داروها موثر باشد.

وی ادامه داد: منابع ذخیره شده داروهای OTC می‌تواند برای پوشش بیمه‌ای داروهای بسیار گران قیمتی که فرد بر اثر بیماری‌های مهلک استفاده می‌کند، به کار گرفته شود. حتی اگر دارویی تحت پوشش بیمه باشد این منابع در کاهش فرانشیز بیماران نقش بسیار موثری خواهد داشت. 

تاج‌بخش تاکید کرد: خروج داروهای ارزان قیمت OTC از پوشش بیمه باعث می‌شود که سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند داروهای بیشتری را از لحاظ نوع دارو و قیمت دارو تحت پوشش قرار دهند. خروج این تعداد دارو برای گروه‌های کم خطر باعث می‌شود که هزینه این گروه به سمت بیماران خاص، بدخیم و صعب‌العلاج صرف شود.

کارشناس سازمان بیمه سلامت(Health insurance) ایران ادامه داد: بهتر است که برخی داروها فرانشیز پلکانی داشته باشند. به عنوان مثال در فردی که به بیماری خاص مبتلا بوده، ممکن است دارو ۲ میلیون تومان شود که با فرانشیز ۵ درصد، بیمار باید ۵۰ درصد پرداخت کند، ولی در داروی سرماخوردگی حتی اگر فرد به صورت آزاد تهیه کند در نهایت ۱۰ هزار تومان می‌شود که سالی یک یا دو بار با آن مشکل روبرو می‌شود.

بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است پزشکان داروهای مشابهی که در تعهد بیمه است را به جای داروهای خارج شده از پوشش بیمه را برای بیمار تجویز کنند، گفت: شیفت داروها همیشه وجود دارد. با توجه به اینکه  ۲ هزار و ۴۰۰ قلم دارو در کشور وجود دارد، ممکن است برخی پزشکان مسکن گران قیمت‌ را به جای مسکن ارزان قیمت که از پوشش بیمه خارج شده است، برای بیمار تجویز کنند. باید توجه داشت که داروهای گران قیمت عوارض و ریسک بیشتری هم برای بیمار دارند.

تاج‌بخش با تاکید بر اینکه اخلاق پزشکی به پزشکان اجازه نمی‌دهد که داروهای گران قیمت را برای بیمار تجویز کنند، افزود: از نظر بنده جامعه پزشکی، اخلاق پزشکی را زیر پا نمی‌گذارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: