کد خبر: ۲۰۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه سندرم پای بی‌قرار یک اختلال حرکتی است که به صورت یک اضطرار برای حرکت دادن پاها در زمان خواب خود را نشان می‌دهد، عنوان کرد: این افراد احساس مورمور شدن یا حرکت حشرات روی پاهایشان را دارند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه سندرم پای بی‌قرار یک اختلال حرکتی است که به صورت یک اضطرار برای حرکت دادن پاها در زمان خواب خود را نشان می‌دهد، عنوان کرد: این افراد احساس مورمور شدن یا حرکت حشرات روی پاهایشان را دارند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ابراهیم بیدی ، درباره سندرم پاهای بی‌قرار اظهار کرد: این افراد حتی چند دقیقه هم نمی‌توانند آرام و بی‌حرکت روی صندلی بنشینید و مدام پاهای خود را تکان می‌دهند یا با دست‌هایشان روی میز ضرب می‌زنند.


وی افزود: افرادی به سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا هستند وقتی که می‌نشینید یا دراز می‌کشند، در پاها یا هر قسمت دیگری از اندام‌هایشان حس ناراحت‌کننده‌ بی‌قراری دارند که فقط با حرکت دادن آن عضو آرامش پیدا می‌کنند.

بیدی ادامه داد: این حس و اجبار به حرکت دادن پاها، عصرها و شب‌ها و به طور کلی هنگام استراحت بیشتر از هر وقت دیگر است و این افراد هنگام به خواب رفتن نیز برای آرامش پیدا کردن مجبورند پاهایشان را تکان دهند.

وی ادامه داد: این احساس کاملا با درد ناشی از گرفتگی عضلانی متفاوت است و اغلب در ساق پا به وجود می‌آید و معمولا در حالت نشسته یا دراز کش این درد شدید‌تر شده و با حرکت دادن پاها به طور موقت بهبود می‌یابد.

بیدی با بیان اینکه برخی از افراد سندرم پاهای بی‌قرار را در بازوها یا سایر قسمت‌های بدنشان نیز دارند، عنوان کرد:  برخی این علائم گهگاهی است و در برخی ممکن است به طور مداوم وجود داشته باشد.

این عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی گفت:  بی‌حرکت نشستن برای مدت طولانی، باعث شدت علائم می‌شود و این افراد در مسافرت با ماشین، هواپیما و نشستن طولانی مدت در سینما یا جلسات کاری نیز مشکل دارند همچنین اختلال در خواب و فعالیت‌های روزانه باعث اضطراب و افسردگی در این افراد می‌شود.

وی یادآورشد: سندرم پای بی‌قرار در هر سن و در هر دو جنس ممکن است به وجود آید. اما علت  ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نشده است، ولی به نظر می‌رسد ماده‌ای شیمیایی در مغز به نام دوپامین در این زمینه نقش دارد همچنین برخی از موارد همچون وراثت، کمبود ویتامین‌ها و آهن نیز در ایجاد این سندرم موثر هستند.

بیدی خاطرنشان کرد: طب سوزنی در بهبود سندرم پای بی‌قرار مؤثراست چراکه خواب این بیماران به طور واضح بهبود پیدا می‌کند.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: