کد خبر: ۲۰۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی مناسب از مفاصل و غضروف‌های خود مراقبت كرده و درد و التهاب را تا حد زیادی كاهش دهید. در ادامه با مواد غذایی که برای مفاصل مفید هستند بیشتر آشنا می‌شوید
شفاآنلاین>سلامت> می‌توان با انتخاب هوشمندانه‌ مواد غذایی با ساده‌ترین و كم‌هزینه‌ترین و البته خوشمزه‌ترین شیوه مفاصل را تقویت كرده و از بروز مشكلات تا حد زیادی پیشگیری كرد.

به گزارش شفاآنلاین، شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی مناسب از مفاصل و غضروف‌های خود مراقبت كرده و درد و التهاب را تا حد زیادی كاهش دهید. در ادامه با مواد غذایی که برای مفاصل مفید هستند بیشتر آشنا می‌شوید.

چند توصیه‌ كلی

افرادی كه ناراحتی مفصلی دارند و غضروف‌های‌شان دچار مشكل شده است و همچنین برای داشتن مفاصل قوی‌تر و پیشگیری(prevention) از مشكلات آتی در درجه اول به فكر تناسب اندام و كاهش اضافه‌وزن باشید. ورزش كنید اما حواس‌تان به حركاتی كه امكان آسیب به مفاصل را بالا می‌برد باشد. می‌توانید با یك مربی حرفه‌ای مشورت كنید تا ورزش‌های مناسب برای تقویت مفاصل را به شما آموزش دهد.

ماهی‌های آب‌های سرد

محققان آمریكایی تاكید می‌كنند كه مصرف ماهی‌هایی مانند شاه‌ماهی، ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی حاوی خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای هستند. این ماهی‌های آب‌های سرد حاوی بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا 3 هستند كه التهاب را كاهش داده و درد را تسكین می‌دهد. محققان توصیه می‌كنند برای افزایش میزان جذب اسیدهای چرب امگا 3 مصرف ماهی‌های آب‌های سرد را افزایش داده و هر هفته حداقل دو مرتبه از این ماهی‌ها مصرف كنید.

میوه‌ها و سبزیجات

محققان فرانسوی بر این عقیده هستند كه اولویت تغذیه باید به مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه اختصاص داده شود. این مواد غذایی سالم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی بوده و حاوی میزان زیادی فیبر هستند كه برای كنترل وزن لازم و ضروری‌اند. در هر وعده غذایی سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروكلی را به بشقاب‌های‌تان اضافه كنید و از مصرف سبزیجات نارنجی‌رنگ مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین و غیره غافل نشوید. از بین میوه‌ها، رنگی‌ترین آنها را انتخاب كنید و داخل ظرف میوه‌تان رنگین‌كمانی از میوه‌ها بسازید. بیشترین میزان آنتی‌اكسیدان‌ها در میوه‌های نارنجی مانند پرتقال، گیلاس، بلوبری و انبه هستند.

آجیل‌ها

مصرف روزانه یك مشت از دانه‌ها و مغزهای روغنی برای مقابله با التهاب و درد مفاصل مفید است. به عقیده محققان آمریكایی، این میان وعده‌های سالم و مفید سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده مونو هستند كه یكی از دشمنان قوی التهاب بدن محسوب می‌شوند. توصیه می‌كنیم روزانه مقدار كمی بادام و پسته میل كنید. می‌توانید این مغزها را به سالادهای‌تان اضافه كنید كه فیبر و پروتئین لازم را همزمان دریافت كنید.

زردچوبه

تا به حال از خود پرسیده‌اید كه زردچوبه این رنگ زرد را از كجا آورده است؟ باید بدانید كه رنگ این ادویه مفید به‌دلیل وجود تركیبی به نام كوركومین است كه خواص ضدالتهابی و آنتی‌اكسیدانی بالایی دارد. از قرن‌ها پیش نیز خواص درمانی كوركومین بر اطبا روشن شده است. توصیه می‌كنیم كه همیشه یك نوك انگشت زردچوبه به سالادها، سوپ و به‌طور كلی غذاهایتان اضافه كنید تا درد مفاصل‌تان تسكین پیدا كرده و تقویت شوند.

از این‌ها بپرهیزید

مصرف(Consumption) اسیدهای چرب اشباع (گوشت قرمز و لبنیات پرچرب) را كاهش دهید. تا جایی كه امكان دارد دور اسیدهای چرب ترانس (انواع شیرینیجات، غذاهای سرخ‌كرده، فست‌فودها) را خط قرمز بكشید. برای سلامت بدن و غضروف‌های‌تان باید مصرف نمك و شكر را كاهش دهید. سیگار را ترك كنید. توجه داشته باشید كه مصرف زیاد آب‌میوه‌های صنعتی نیز به سلامت غضروف‌هایتان آسیب می‌زند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: