کد خبر: ۲۰۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
'محمد وقاص عثمان هنگرو' دانشمند پاکستانی از منطقه 'لیاری' شهر کراچی توانست به مکانیسم کشتن سلول های سرطانی برای درمان بسیاری از بیماریهای سرطانی دست یابد
شفا آنلاین>سلامت>یک دانشمند پاکستانی توانست در زمینه تحقیقات مبارزه با سرطان به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد.

به گزارش شفا آنلاین، 'محمد وقاص عثمان هنگرو' دانشمند پاکستانی از منطقه 'لیاری' شهر کراچی توانست به مکانیسم کشتن سلول های سرطانی برای درمان بسیاری از بیماریهای سرطانی دست یابد.

وی که در یک تیم تحقیقاتی بین المللی زیست شناسی برای درمان بیماری های سرطانی فعالیت می کند، توانست با استفاده از وزیکول خارج سلولی ' Extracellular Vesicles 'در گلبول های قرمز خون، سلول های سرطانزا را از بین ببرد.

وی در این روش که برای نخستین بار مورد آزمایش قرار گرفته است، با تاثیرگذاری بر وزیکول خارج سلولی گلبول های قرمز خون و دارویی به نام 'آر آن ای ' توانست به جنگ سلول های سرطانی برود.

وزیکول خارج سلولی با علامت اختصاری 'EVs' همچنین عمل ارتباط بین سلول های بدن انسان را نیز انجام می دهد.

دانشمند جوان پاکستانی برای نخستین بار در این تحقیقات خود توانست، با استفاده از عمل منحصر به فرد این کیسه پوسته مانند درون یاخته ای برای از بین بردن سلول های سرطانی (Cancer Cells)کمک بگیرد.

وزیکول یک حباب مایع در یاخته‌ها است و به طور دقیق‌تر وزیکول یک کیسهٔ پوسته مانند درون یاخته‌ای می‌باشد که به ترابری و اندوختن مواد می‌پردازد.

وزیکول دست کم از یک لایهٔ دوجدارهٔ فسفولیپیدی تشکیل شده‌ است.

کشف محمد وقاص عثمان در مجله معروف علمی 'نیچر' نیز به چاپ رسیده است.

عمل کشتن سلولهای سرطانی با تاثیر گذاری دارو بر وزیکول خارج سلولی گلبولهای قرمز خون 'جین تراپی' نامیده شده است.

محمد وقاص در منطقه لیاری از مناطق فقیرنشین در شهر کراچی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این محله به پایان رساند.

وی که نتوانسته بود امتحان ورودی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه 'داون' شهر کراچی را پشت سربگذارد از روی اجبار در موسسه ارولوژی و پیوند کبد ایالت سند (SIUT) پاکستان با استفاده از فرصت پیش آمده به تحقیقات علوم زیست شناسی پرداخت.

وی سپس در دانشگاه آقا خان به تحقیقات خود ادامه داد و موفق به نوشتن چندین مقاله تحقیقاتی در علوم زیست شناسی شد.

محمد وقاص سپس برای تکمیل تحصیلات عالی رهسپار هنگ کنگ شد و در دانشگاه ستی این شهر در رشته علوم زیست شناسی برای کسب مدرک دکترای حرفه ای (PHD) به تحصیلات عالی خود ادامه داد که در نهایت موفق به این دستاورد مهم علمی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: