کد خبر: ۲۰۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
استفاده از مواد فلوروسنس به عنوان یک ابزار تشخیصی، راهکاری ساده و متداول است که در بسیاری از مطالعات و آزمایشات بالینی برای تشخیص و تصویربرداری از گونه های مختلف بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرد. اما مشکل آنجاست که این مواد به قدر کافی حساس نیستند
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن راهکار جدیدی را برای افزایش حساسیت تصویربرداری زیستی مبتنی بر فلوروسنس ابداع کردند که در آن با استفاده از نانوذرات فلزی، شدت نوردهی مواد مورد استفاده برای تصویربرداری تا 100 برابر افزایش می یابد.

به گزارش شفا آنلاین، استفاده از مواد فلوروسنس به عنوان یک ابزار تشخیصی، راهکاری ساده و متداول است که در بسیاری از مطالعات و آزمایشات بالینی(Clinical trials) برای تشخیص و تصویربرداری از گونه های مختلف بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرد. اما مشکل آنجاست که این مواد به قدر کافی حساس نیستند.

به همین علت پیش از این محققان از روش هایی مانند توسعه سیستم های پیچیده و گران قیمت بازخوانی اطلاعات و تشدید سیگنال با استفاده از آنزیم ها بهره گرفتند که مستلزم افزایش زمان آزمایش می شود.

اما اکنون محققان برچسبی را ساختند که بدون نیاز به تغییر فرآیند آزمایش، موجب افزایش حساسیت آن می شود. این برچسب در واقع یک قطعه فیلم انعطاف پذیر به ابعاد یک سانتیمتر و حاوی نانوساختارهای میله ای یا سایر انواع نانوساختارها است.

برای استفاده از این برچسب کافی است نمونه موردنظر با استفاده از تکنیک های متداول تهیه شده و برچسب روی آن قرار گیرد و نمونه با استفاده از روش های متداول اسکن شود.

نانوساختارهای موجود در این برچسب عملکردی شبیه به آنتن دارند و نور را در اطراف مولکول های گسیلگر نور متمرکز می کنند. بدین ترتیب میزان نوردهی تشدید شده و تصویربرداری با دقت بیشتری انجام می پذیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: