کد خبر: ۲۰۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
خرید و فروش آنلاین شیوه‌ جدیدی از تجارت است که طی چند سال اخیر در کشور ما فراگیر شده است به طوری که امروزه فروشگاه های اینترنتی نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند.
شفا آنلاین>اجتماعی>  خرید و فروش آنلاین شیوه‌ جدیدی از تجارت است که طی چند سال اخیر در کشور ما فراگیر شده است به طوری که امروزه فروشگاه های اینترنتی <Online Stores>نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند.

به گزارش شفا آنلاین:بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی پس از ثبت سفارش به مشتریان خود امکان چهار روش پرداخت می‌دهند.

پرداخت از طریق کارت بانکی: در این روش، برای ثبت سفارش به درگاه اینترنتی بانک متصل می‌شوید و مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت می‌کنید. برای استفاده از این روش به اطلاعات زیادی مانند شماره ۱۶ رقمی کارت(روی کارت بانکی شما ثبت شده است)، رمز خرید اینترنتی یا رمز دوم( رمز دوم را می‌توانید از دستگاه‌های خودپرداز بانک دریافت کنید. برای این کار باید به بانک صادر کننده‌ کارت خود مراجعه کنید و پس از وارد کردن کارت و زدن رمز چهار رقمی آن، رمز دوم درخواست کنید)، کد CVV2( پشت یا روی کارت‌های بانکی یک شماره‌ ۳ یا ۴ رقمی نوشته شده است. این کد درواقع یک کد امنیتی ست که در خریدهای اینترنتی کاربرد دارد) و تاریخ انقضا( شامل ۴ رقم، دو رقم برای ماه و دو رقم بعدی برای سال است، روی کارت بانکی شما درج شده و تاریخ اعتبار کارت شماست) نیاز دارید.

پرداخت در محل: برخی مشتریان تمایل دارند که هزینه‌ سفارش خود را پس از دریافت پرداخت کنند که این روش به چند طریق پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت سفارش( این روش با (pos) یا همان دستگاه کارت‌خوان پرداخت می‌شود) و پرداخت نقدی در محل دریافت سفارش( در این روش هزینه به‌صورت نقدی پرداخت شده و در نهایت به حساب شرکت واریز خواهد شد) انجام می‌شود.

پرداخت کارت به کارت: این روش از همه‌ روش‌ها زحمت بیشتری دارد. مشتری برای پرداخت این روش با مراجعه حضوری به بانک یا آنلاین از طریق سایت بانک، هزینه را پرداخت کرده و اطلاعات پرداخت را به فروشگاه اینترنتی انتقال دهند.

پرداخت از طریق اعتبار حساب کاربری: در بسیاری از سایت‌ها شما این امکان را دارید که حساب کاربری خود را شارژ کنید. در این صورت با یک بار شارژ کردن، می‌توانید چند بار پرداخت انجام دهید.

چرا پرداخت اعتباری بهترین گزینه است؟

هر بار پرداخت با کارت علاوه بر اینکه ممکن است شما را با مشکلاتی همچون قطع بودن سامانه بانک، فراموش کردن اطلاعات کارت بانکی و... روبه‌رو کند؛ زمانی را برای ورود این اطلاعات از شما می‌گیرد. اگر این فراموشی منجر به درج نادرست اطلاعات شود، ممکن است مجبور باشید برای برطرف کردن این مشکل حضوری به بانکتان سر بزنید. این موارد وقتی پررنگ‌تر می‌شود که قرار باشد برای خریدن یک وعده‌ی غذایی با آن‌ها روبه‌رو شوید. با توجه به ضرب‌المثل قدیمی «آدم گرسنه، دین و ایمان ندارد» معطلی در سفارش غذای آنلاین اصلا جایز نیست. به‌خصوص اگر کارمند باشید و فرصت محدودی برای صرف غذا داشته باشید و هر روز در حال سفارش از اپلیکیشن‌های سفارش غذا باشید، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟

با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از فضای مجازی، امکاناتی از جمله خریدهای الکترونیکی برای کاربران فراهم شده است اما در این بین باید در استفاده از این امکانات موارد امنیتی رعایت شود.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در این زمینه گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده اطلاعاتی و کلاهبرداری اینترنتی و پیشگیری از سرقت سایبری، مردم در اولین گام باید برای پرداخت هرگونه وجه از طریق کارت به کارت به آدرسی مراجعه کنند که زیر مجموعه نرم افزار بانک مرکزی با عنوان شاپرک باشد. بهترین راه واریز وجه اینترنتی استفاده از آدرس  https/shaparak.bank است.

وی دانلود و استفاده از اپلیکیشن های ناامن توسط گوشی‌های تلفن همراه و از سایت های نامعتبر را از دیگر موارد ارایه شده کلاهبرداران برای سوء استفاده از کاربران و موضوع‌های چالش برانگیز در فضاهای اینترنتی عنوان کرد و افزود: آدرس شاپرک حتما باید زیرمجموعه https قرار گرفته باشد که این دو راه و نیز استفاده از صفحه کلیدهای طراحی شده تحت ویندوز در آدرس های مذکور که به صورت حروف های در هم قید می شود از دیگر راه‌های شناخته شده و معتبر در فضای اینترنتی است؛ مردم در صفحاتی که  از آنها شماره کارت و رمز کارت درخواست می کند، باید مطمئن شوند که از پروتکل SSL استفاده شده باشد، برای این منظور آدرس سایت حتما باید با HTTPS آغاز شود.

وی بیان کرد: از همه کسانی که در فضای اینترنتی کسب و کار فعالیت می کنند می خواهم برای پیشگیری از وقوع جرائم اینترنتی به نماد اعتماد الکترونیک توجه خاصی داشته باشند.

به گفته وی، نماد اعتماد الکترونیک که ویژه فروشگاه‌های معتبر است به صورت E هلالی نیم دایره طراحی شده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: مردم می توانند در صورت اعلام هرگونه سوال از طریق تلفن 110 پلیس پاسخ خود را ظرف کمتر از 10 دقیقه بگیرند و از خدمات مشاوره ای پلیس فتا استفاده کنند.

چند راه‌ کار ساده برای مراقبت از هکرها

*امروزه با یک اسکن ساده متوجه می‌شوید که در اطراف شما ده‌ها و گاهی صدها دستگاه وای‌فای روشن است اما امنیت مهم‌ترین شرط برای استفاده از این فناوری بوده و بدون در نظر گرفتن نکات امنیتی این کار امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل در مواقع غیرضروری و هنگام خروج از منزل دستگاه مودم خود را خاموش کنید، سعی کنید در اماکن عمومی از دستگاه‌های وای‌فای ناشناس استفاده نکنید زیرا هر دستگاه وای‌فای ناشناس می‌تواند دامی از طرف سودجویان اینترنتی باشد؛ سعی کنید برای انتخاب گذرواژه از ارقام و اعداد متداول (۱۲۳۴، ۱۱۱۱۱ و غیره) استفاده نکنید و حتما از گذرواژه‌های ترکیبی، استفاده (اعداد، ارقام و سمبل) کنید، به تنظیمات مودم رفته قابلیت پنهان‌سازی wep/wep را فعال کنید و همچنین نام کاربری و رمز عبور خود را که غالبا admin/admin است، تغییر کنید.

*هنگام سفر برای لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌همراه خود از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علایم و عدد استفاده کنید تا در صورت سرقت یا جا ماندن، کسی نتواند به اطلاعات خصوصی شما دست یابد. در صورت عدم استفاده از اینترنت تلفن همراه در سفر گزینه وای‌فای را غیرفعال کنید، پیش از انجام سفر و قبل از خرید بلیط از جعلی نبودن درگاه پرداخت اینترنتی اطمینان حاصل کنید، مراقب باشید در دام تورهای مسافرتی جعلی با پیشنهادهای اغواکننده گرفتار نشوید و همچنین در طول سفر دستگاه بلوتوث و GPS تلفن همراه خود را خاموش کنید.

*هنگام استفاده از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی مراقب هکرها و کیلاگرها باشند و اگر خواستید از اینترنت مراکز عمومی استفاده کنید، حتی‌الامکان وارد اینترنت ‌بانک خود نشوند، در صورت استفاده حتما پس از پایان به تعویض رمزهای کارت ‌بانکی خود اقدام کنند.

*کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند آدرس درگاه‌های‌ بانکی همیشه با پروتکل امن https//شروع می‌شود و کد امنیتی درگاه‌های‌بانکی با هر بار رفرش کردن تغییر می‌کند اما معمولا در اکثر صفحات فیشینگ کد امنیتی به صورت عکس بوده وبا رفرش کردن تغییر نمی‌کند. کاربران باید از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، خرید کنند و همواره توجه داشته باشند از سایت‌های ناشناس و غیرمعتبر و سایت‌هایی که پیشنهادات اغواگرانه برای خرید مطرح می‌کنند، خرید نکنند.

*هنگام استفاده از پایانه‌های فروشگاهی(POS) رمز عبور کارت را خودتان وارد کنند و از ذخیره ‌کردن اطلاعات ‌خصوصی نظیر فیلم و عکس بر روی تلفن ‌همراه، تبلت و لپ‌تاپ در حین سفر جدا پرهیز شود، چون این وسایل به راحتی قابل سرقت هستند.

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: