کد خبر: ۲۰۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
زمزمه های اجرای طرح ایجاد اتاق تزریق از سال 95 شنیده شد که براساس آن اتاق تزریق در حقیقت همان اتاق های مصرف مدیریت شده برای معتادان ایجاد شود تا مصرف مواد تحت نظارت کارشناسان آموزش دیده باشد
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح ایجاد اتاق تزریق مسکوت مانده است چرا که بین دستگاه های متولی برای اجرای این طرح، اجماعی وجود ندارد.


به گزارش شفا آنلاین، زمزمه های اجرای طرح ایجاد اتاق تزریق از سال 95 شنیده شد که براساس آن اتاق تزریق در حقیقت همان اتاق های مصرف مدیریت شده (Drug consumtion room یا DCR) برای معتادان ایجاد شود تا مصرف مواد تحت نظارت کارشناسان آموزش دیده باشد.

هدف از راه اندازی این اتاق ها، کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری از طریق تزریق غیر بهداشتی، جلوگیری از مرگ و میر بر اثر مصرف بیش از حد مواد و اتصال مصرف کنندگان مواد مخدر در معرض خطر بالا با خدمات درمان اعتیاد(Addiction) و دیگر خدمات اجتماعی است؛ در سال 95 در جلسه اصلی و جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد که این طرح به صورت آزمایشی آن را با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، قضایی، حقوقی و انتظامی اجرا شود و تصویب شد اما اجرای آن تاکنون معوق مانده است.

فرید براتی سده رئیس مرکز پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: علاوه بر همکاری نکردن دستگاه های متولی اجرای طرح، اعتباری که قرار بوده به آن اختصاص یابد، هنوز داده نشده است؛ وزارت رفاه قرار بود یک میلیارد تومان برای اجرای طرح بدهد که البته این اعتبار را وزارت کشور باید می داد که تاکنون پولی بابت آن داده نشده است.

وی اضافه کرد: اگر هر کدام از دستگاه ها از جمله دادستانی، قوه قضائیه، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی همراه ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی پای کار نیایند، این طرح اجرایی نمی شود همانگونه که تاکنون نیز توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس مرکز پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با یادآوری تصویب طرح اتاق تزریق در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قرار بود این طرح در دو استان به صورت آزمایشی اجرا شود که انتخاب استان ها نیز بر عهده خودمان گذاشته شده است اما فعلا که مسکوت مانده است و هر زمان که اعتبار اختصاص داده شود و دستگاه ها همکاری کنند اجرایی خواهد شد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: