کد خبر: ۲۰۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
در همه جای دنیا طلا یک دارایی مطمئن و ایمن محسوب می‌شود و در شرایط وجود ریسک، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در زمان‌هایی که اطمینان فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم از آینده کم می‌شود، تقاضا برای خرید طلا رو به افزایش می‌گذارد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> پس از اعمال برنامه محدودیت‌های ارزی در کشور با هدف صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از خروج سرمایه، بازار سکه حدود سه ماه به محملی برای سوداگری و تبدیل دارایی‌های نقد به سرمایه‌های قابل ‌نگهداری تبدیل شد و حضور پررنگ دلالان و سفته‌بازان در این بازار بر شدت نوسان‌ها افزود.

به گزارش شفاآنلاین، به شکلی که نرخ سکه تمام را تا سه‌میلیون تومان نیز بالا برد. با این حال از پنجشنبه هفته گذشته از شدت التهاب‌ها کاسته شد و بازار تحت تاثیر قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ برابری دلار قرار گرفت.

همزمانی این اتفاق با تحویل بسته پیشنهادی اروپا به ایران برای تداوم اجرای برجام، باعث شد تا بازار طلا به عنوان یکی از دماسنج‌های اقتصاد به آن واکنش مثبت نشان داده و 150 هزار تومان از حباب سکه کاسته شود.

در همین زمینه محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: افت قیمت‌ها به دلیل تحولات بازار و کاهش بورس‌بازی و سفته‌بازی رخ داد. فعلا بازار باثباتی داریم و اگر به همین منوال پیش رود به نظر می‌رسد که قیمت‌ها به همین شکل باقی بماند.

در همه جای دنیا طلا یک دارایی مطمئن و ایمن محسوب می‌شود و در شرایط وجود ریسک، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در زمان‌هایی که اطمینان فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم از آینده کم می‌شود، تقاضا برای خرید طلا رو به افزایش می‌گذارد. در ایران از آنجا که برای خرید مصنوعات طلا باید در کنار اجرت ساخت، 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت، در این شرایط مردم سعی می‌کنند سکه بخرند، زیرا به دلیل ضرب آن در بانک مرکزی از خلوص آن اطمینان بیشتری دارند و دیگر اینکه هزینه‌های اضافی بابت خرید آن نیز نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با بیان اینکه روشن‌نبودن آینده همکاری ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا و ارز اثر گذاشته بود، گفت: ارائه این بسته سبب ثبات در بازارها و نرخ ارزی شد که در ماه‌های اخیر پی‌درپی افزایش یافته بود. محمد کشتی‌آرای در عین حال اثرپذیری بازار از عوامل روانی را رد نکرد و افزود: هفته گذشته شاهد انتشار خبر دستگیری دلالان اصلی سکه بودیم که سبب شد قیمت‌ها از آن اثر پذیرد و نزولی شود.

این خبر سبب فروکاستن از بورس‌بازی در بازار سکه شد و در نتیجه اکنون شاهدیم که بازار به سمت ثبات و واقعی‌شدن قیمت‌ها پیش می‌رود. او اظهار کرد: می‌توان با اطمینان گفت که از شانزدهم تیر بازار تحت تاثیر قیمت ارز و بهای جهانی اونس طلا قرار داشته است. به گفته او بهای این فلز زرد در بازارهای جهانی در روزهای اخیر افزایش یا کاهش محسوسی نداشته، به همین دلیل روز یکشنبه شاهد کاهش(Decrease) قیمت‌ها در بازار ایران بودیم. کشتی‌آرای تاکید کرد: در هفته‌های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته(13 تیر) به 550 هزار تومان رسید، اما اکنون 150 هزار تومان از این حباب کم شده و میزان حباب در بازار به کمتر از 400 هزار تومان رسیده است. این فعال بازار سکه، این روند کاهشی را علامت مثبت بازار ایران به شرایط پیش‌آمده از جمله بسته پیشنهادی اروپا تعبیر کرد و ادامه داد: فروش نفت و دریافت ارز حاصل از آن، سهولت در تجارت و نقل‌و‌انتقالات مالی و بانکی، رگ‌های حیاتی اقتصاد کشورند که بر بخش‌های مویرگی اقتصاد کشور نیز اثر می‌گذارند و بنگاه‌های اقتصادی بسته به میزان تجارت خود از آن تاثیر می‌گیرند. به هر میزانی که تجارت و مراودات مالی با جهان با سهولت بیشتری انجام شود، از شدت تبدیل نقدینگی به دارایی‌هایی چون سکه و طلا جلوگیری می‌شود.

نبود برنامه منسجم برای مدیریت نقدینگی

عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس گفت: ما برای مدیریت نقدینگی همه بازارها را باید با هم ببینیم. بازار ارز، خودرو و مسکن باید با هم دیده شوند. به گزارش ایلنا، محمدخدابخشی اظهار کرد: فروش هفت میلیون سکه تاثیر مثبتی دربرنداشت و تنها عده‌ای که سرمایه در اختیار داشتند با خرید این سکه‌ها سرمایه‌های خود را دوبرابر کردند و این موضوع هیچ تاثیری بر رفاه مردم نداشت. او با بیان اینکه این اقدام کار معقول و منطقی نبود، افزود: ضرورتی ندارد بانک مرکزی بخواهد منابع خود را به این شکل در اختیار افرادی که به دنبال سودجویی هستند قرار دهد، این کار تاثیری در مدیریت نقدینگی هم ندارد. در واقع کشور از نبود یک برنامه کامل و منسجمی برای مدیریت نقدینگی رنج می‌برد و این نقدینگی که طی سالیان گذشته رشد داشته به‌خوبی مدیریت نشده و عمده مشکلات ما به خاطر سیاست‌های غلط گذشته است. خدابخشی ادامه داد: افزایش ضریب نقدینگی و رشد فزاینده آن در سال‌های گذشته باعث شد که این مشکلات(Difficulties) برای مردم به وجود آید، باید نقدینگی به صورت کامل در همه بازارها و با یک بسته کامل مدیریت شود، نه اینکه تنها بر سکه یا یک بازار خاص متمرکز شویم.

سکه بهار آزادی: ۲۸۷۷۰۰۰ تومان

در آخرین روز کاری این هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران به دو میلیون و 877 هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته کاهشی برابر با 20 هزار تومان تجربه کرد. قیمت دیگر انواع سکه امروز اما تغییر چندانی را تجربه نکرد. هر نیم‌سکه در بازار به قیمت یک میلیون و 388 هزار تومان و بهای هر قطعه ربع‌سکه 722 هزار تومان معامله شد.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: