کد خبر: ۲۰۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۷ - 2018July 07
پرخوری نشان‌دهنده یک مشکل در کودکان بشمار می‌رود که اگر جلوی آن گرفته نشود قطعاً با بیماری‌هایی چون دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی همراه خواهد بود
شفا آنلاین>سلامت>اکثر مردم معتقدند که مهربان بودن در میان آدم‌های چاق و تپل بیشتر دیده می‌شود و این‌که اگر این تپل‌های دوست داشتنی کودکان کوچکی که چال به لُپشان می‌افتد باشند، 10 برابر مهربان‌تر و دوست داشتنی‌تر خواهند بود اما این دوست داشتن تا جایی لذت‌بخش است که خنده‌های کودکان را ببینند نه گریه‌های آن‌ها که ناشی از پرخوریشان و طلب کردن به زور غذا از کسی یا دیدن تزریق واکسن دیابت باشد.

به گزارش شفا آنلاین، پرخوری نشان‌دهنده یک مشکل در کودکان بشمار می‌رود که اگر جلوی آن گرفته نشود قطعاً با بیماری‌هایی چون دیابت(Diabetes) نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی همراه خواهد بود. برای جلوگیری از این مسأله باید یک الگوی غذایی برای کودکان وجود داشته باشد.

استان گلستان از نظر چاقی در رتبه دوم کشور قرار دارد. بر همین اساس آماری از کارشناسان معاونت سلامت و تربیت به دست آوردیم، نزدیک به 30 درصد پسران و 22 درصد دختران اضافه وزن زیادی نسبت به سن تحصیلی خود دارند. اکثر چاقی‌های کودکان در دوران 7 یا 8 سالگی صورت گرفته که به صورت چاقی شکمی خواهد بود.

در گرگان به‌علت وجود فست‌فودها و افزایش روز به روزی آن‌ها خانواده‌ها ترغیب می‌شوند به همراه بچه‌هایشان غذاهای فست فودی بخورند. شمار این فست‌فودی‌ها به 138 ساندویچ‌فروشی در گرگان و یا حتی راسته‌های جیگرکی که تعداد آن‌ها به 240 شعبه در شهر می‌رسد که این خود می‌تواند عاملی برای وجود اضافه وزن در کودکان باشد.

وجود غذاهای فست‌فودی کودکان را به خوردن غذاهای پرچرب و مضر عادت می‌دهد و همین عامل مهم، باعث اضافه وزن و چاقی درجه دو در بزرگسالی آن‌ها خواهد شد. هم‌چنین معضل بزرگ ورزش نکردن و نبود پارک‌ها یا سالن‌های ورزشی مختص کودکان یا ورزشگاه‌های سرپوشیده در هر محله نیز می‌تواند عاملی باشد که کودکان دچار چاقی‌های شکمی و بیماری‌های مربوط به آن شوند.

نبود مکان‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها در هر محله در گرگان و دور بودن خانواده‌ها از پارک‌ها موجب بی‌حوصلگی خانواده‌ها شده و این دور بودن باعث استفاده بیش از حد آن‌ها از ماشین در طول روز می‌شود. با این کار کودکان یاد می‌گیرند برای تردد همیشه از وسیله نقلیه استفاده کنند و اکثر وقت خود را به یک جا نشستن و کم تحرکی بگذرانند.

بدین منظور سازمان وزارت بهداشت برای کنترل چاقی(Obesity) در میان کودکان و بزرگسالان استان گلستان، طرح آگاهی خانواده‌ها  هم‌چنین اصلاح الگوی غذایی را اجرا کرده است. این طرح از اولین حرکت‌هایی است که می‌توان کودکان را از خطر ابتلا به چاقی‌های مزمن در بزرگسالی حفظ کرد.ایسنا
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: