کد خبر: ۲۰۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۷ - 2018June 29
سیاری از مردم زایمان‌های پی در پی را دلیل افتادگی‌های لگنی در زنان می‌دانند اما دلایل متعدد دیگری نیز در بروز این عارضه موثر هستند و حتی ممکن است این مشکلات در زنانی که تا به حال زایمان هم نداشته‌اند، دیده ‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>در بسیاری از زنان همراه با افزایش سن، انواعی از افتادگی لگن دیده می‌شود. هنگامی که عضوی مثل مثانه و یا رحم از جایگاه خود پایین‌تر بیاید، افتادگی لگن رخ می‌دهد.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که45 درصد زنان در سنین 80-40 سال گرفتار افتادگی ارگان‌‌های لگنی می‌‌شوند. افتادگی رحم داخل لگن مساله‌ای نسبتا شایع است که کمتر در مورد آن صحبت می‌‌شود. از جمله علایم شایع افتادگی رحم درد کمر، شکم‌درد و یبوست است. آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت، علل ایجاد این مشکل و علایم هشداری است که می‌‌تواند نشانه افتادگی‌‌های لگنی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از مردم زایمان‌های پی در پی را دلیل افتادگی‌های لگنی در زنان می‌دانند اما دلایل متعدد دیگری نیز در بروز این عارضه موثر هستند و حتی ممکن است این مشکلات در زنانی که تا به حال زایمان هم  نداشته‌اند، دیده ‌شود.
 
یکی از دلایل اصلی افتادگی ارگان لگن، ناشی از ضعیف شدن بافت‌ها بعد از زایمان طبیعی است. انبساط، کشیدگی و شکافته شدن بافت‌ها، به تدریج و در طول زمان بدتر خواهد شد و از دست دادن استروژن در سنین بالاتر منجر به از بین رفتن کلاژن موجود در بافت‌های واژن، ماهیچه‌ها، فاسیا و رباط‌ها و در نتیجه افتادگی‌های لگنی می‌شود.
 
نوزادانی که امروزه متولد می‌شوند، از نظر جثه بزرگتر از نوزادان نسل‌های گذشته هستند و به همین دلیل میزان آسیب و ضربه  بیشتری را در مادر ایجاد می‌کنند که بازهم منجر به آسیب دیدن دیواره واژن می‌شود.
 
ژنتیک عامل دیگری است که در این زمینه نقش موثر دارد، به گونه‌ای که ممکن است برای فردی پس از چند زایمان طبیعی سخت و مشکل اتفاق خاصی پیش نیاید، ولی شخص دیگری با یک بار زایمان طبیعی دچار این مشکل شود.
 
یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل و شیوع بیشتر ان نسبت به گذشته، این است که امروزه زنان، چاق‌تر و سنگین‌وزن‌تر از گذشته شده‌اند؛ در نتیجه وزن بیشتری در ناحیه لگنی خود دارند.
 
گرایش بیش از پیش زنان به استعمال سیگار و قلیان و از دست دادن بافت پیوندی به دلیل مصرف دخانیات و سرفه‌های مزمن ناشی از آن، می‌تواند از عوامل دیگر موثر در ایجاد فشار لگنی و در پی آن افتادگی‌های لگنی باشد.
 
از دیگر عوامل موثر بر افتادگی‌های رحمی، سرفه‌های آسمی، برونشیت‌های مزمن، سوء تغذیه ، ضربه، خشکی واژن، تومورها و مشاغل زیان‌آور هستند که فرد مستعد را دچار این عارضه می‌کنند.
 
هشدارهایی برای افتادگی لگنی
افتادگی‌های لگنی دارای علایم و نشانه‌های مشخصی است  که مشاهده هریک از این علایم می‌تواند هشداری باشد که باید آن را جدی بگیرید و فوری به متخصص زنان مراجعه کنید:
 

    اختلال در راه رفتن

در صورتی که در هنگام پیاده‌روی یا انجام فعالیت‌‌های فیزیکی- حرکتی، احساس سنگینی در ناحیه زیر شکم دارید و این احساس با افزایش فعالیت بیشتر و با استراحت یا دراز کشیدن کمتر می‌‌شود، آن را جدی بگیرید زیرا می‌‌تواند نشانه افتادگی اندام داخل لگن باشد.
 

    اختلال در تخلیه ادرار و مدفوع

اگر در تخلیه ادرار یا مدفوع دچار مشکل هستید احتمال دارد دچار افتادگی‌‌های داخل لگنی باشید. برخی از زنان در این موارد مجبور هستند ناحیه تناسلی یا مقعد را دست‌کاری کنند تا ادرار و مدفوع تخلیه شود. دلیل این موضوع افتادگی ارگان‌ها روی رکتوم یا مثانه است که مانع از تخلیه عادی ادرار و مدفوع می‌‌شود.
 

    احساس فشار روی پرینه

برخی از زنان از فشاری صحبت می‌‌کنند که روی پرینه یا رکتوم وجود دارد. این فشار با افزایش فعالیت بدنی بیشتر می‌‌شود. انجام زایمان‌‌های سخت با فورسپس یا ضعف بافت‌‌های همبند که دلایل ژنتیکی دارد و فعالیت‌‌های شدید و تکراری بدنی، چاقی یا جراحی‌‌های پزشکی همگی در بروز این مساله می‌‌توانند نقش داشته باشند.
 

    احساس فشار در کمر

برخی از افراد بعد از مدتی سر پا ایستادن، احساس درد و فشار زیادی در ناحیه پایین کمر دارند. افتادگی دستگاه گوارش می‌‌تواند به ناحیه بالای واژن، رحم و رکتوم فشار آورده و علایمی از این دست همراه با یبوست ایجاد کند.
 

    درد در لگن خاصره در حالت ایستاده

لگن خاصره در زنان از مثانه، رحم، تخمدان‌ها و لوله‌‌های فالوپ واژن و رکتوم تشکیل شده است. افتادگی این ارگان‌ها، در حالت ایستاده در خانم‌ها ایجاد درد می‌‌کند و با شیردهی آرام می‌‌شود.
 

    زخم‌ دهانه رحم

یکی دیگر از نشانه‌های افتادگی‌های لگنی این است که در معاینات احساس گلوله‌ای کوچک در واژن وجود داشته باشد. این حالت می‌‌تواند به دلیل افتادگی رحم باشد. رحم توسط ماهیچه‌‌های نگهدارنده و بافت‌ها، در بالای مثانه قرار گرفته است اما با ضعیف شدن ماهیچه‌ها، رحم پایین افتاده و بخشی از آن وارد کانال واژن می‌‌شود. این وضعیت در بیشتر موارد با لکه‌بینی همراه خواهد بود.
 

    خارش فرج

افرادی که مرتبا دچار خارش فرج هستند یا ریزش مایع واژنی دارند و فرج در آنها ملتهب و دردناک است، ممکن است افتادگی رحم روی مثانه داشته باشند که در نهایت باعث ورود آن به کانال واژینال و دهانه رحم می‌‌شود.
 
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این نشانه‌ها اگرچه هیچ‌یک به تنهایی نمی‌تواند دلیلی قطعی برای افتادگی‌های لگنی در زنان باشد اما از نشانه‌های بارز این عارضه محسوب می‌شوند و لازم است با مشاهده هریک از آنها بلافاصله با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.
 
توصیه‌های درمانی و درمان
روش درمان افتادگی‌های لگنی به سن، فعالیت جنسی، شدت‌ بیرون‌زدگی رحم‌، اختلالات‌ لگنی‌ همراه‌ و تمایل‌ برای‌ بارداری‌ در آینده‌ بستگی‌ دارد. در مراحل اولیه این عارضه توصیه‌هایی برای فرد بیمار وجود دارد:

    برای پیشگیری از یبوست، روزانه حدود 20 گرم فیبر در رژیم غذائی روزانه خود مصرف کند.
     اگر دچار سرفه مزمن است آن را درمان کند.
    از بلند کردن اشیا سنگین و سیگار کشیدن خودداری کند.
    از مصرف کافئین (موجود در قهوه و چای و نوشابه های گازدار) پرهیز کند.
    اگر دارای اضافه وزن است، سعی در کاهش وزن خود داشته باشد.

به همراه این توصیه‌ها، پزشک معالج از روش‌های مختلف درمانی استفاده می‌کند که انجام ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات لگن یا همان تمرینات کیگل kegel، هورمون‌‌درمانی‌ و استفاده از شیاف‌ از آن جمله‌اند. و در نهایت اگر پس از استفاده از این روش‌ها عارضه درمان نشد، اقدام به عمل جراحی گزینه درمانی بعدی خواهد بودسلامانه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: