تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۷ - 2018June 29

شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران در مطالعات گسترده‌ای که همراه با بررسی شرایط ژنتیکی و روانی صدها هزار نفر بود، موفق به کشف صدها ژن مرتبط باهوش و فعالیت‌های مغزی شدند که کنترل و استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیاری از بیماری‌های روانی را درمان کند.
به گزارش شفا آنلاین:تیمی مشترک از پژوهشگران موسسه مطالعات مغز در دانشگاه کوئینزلند در استرالیا (University of Queensland's Brain Institute) با همکاری دانشمندان هلندی موفق به شناسایی صدها ژن ناشناخته و جدید شده‌اند که در میزان هوش تأثیر دارد.

یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی در درباره ژن‌های فوق اعلام کرد: علاوه بر ۹۳۹ ژن هوشمند جدید که در این مطالعات کشف‌شده‌اند، مطالعات دیگری نیز در این حوزه صورت گرفته که طی آن بیش از ۵۰۰ ژن مرتبط با روان رنجوری و بیماری‌های روحی که یکی از عوامل مهم در ایجاد افسردگی و اسکیزوفرنی محسوب می‌شود، شناسایی‌شده است.

در این مطالعات عنوان‌شده است که: «نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعات مشترک، گامی مهم و بلند در فهم عملکرد شناختی نوروفیزیولوژی، ساختار اعصاب و همچنین اختلالات عصبی و روانی مرتبط با عوامل ژنتیکی به شمار می‌رود.»

در این تحقیقات بیش از ۲۵۰ هزار فرد مختلف موردمطالعه و بررسی قرارگرفته و اطلاعات ژنتیکی آن‌ها در کنار ویژگی‌هایی از قبیل میزان هوش و درک آن‌ها ثبت شد. در حوزه مطالعه اختلالات عصبی نیز اطلاعات حدود نیم میلیون نفر بررسی و ثبت شد.

در ادامه، پژوهشگران با آنالیز و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات فوق توانستند موارد جدیدی در حوزه عصب‌شناسی و علوم ژنتیکی را کشف کنند. بر اساس اظهارات محققان، این یافته‌ها حاکی از وجود ژن‌های خاص و مشخصی در مغز انسان است که به‌طور مستقیم بر عواملی چون نگرانی، اضطراب و افسردگی تأثیر دارند.

این ژن‌های موسوم به ژن‌های هوشمند یا smart genes می‌توانند از انسان در برابر بیماری‌هایی همچون آلزایمر، اختلال بیش فعالی کمبود توجه (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) و سایر بیماری‌های روانی محافظت کنند.xinhuanet