کد خبر: ۲۰۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۷ - 2018June 27
۱۵ سال از زمان شیوع بیماری سارس در هنگ کنگ که ۱۷۵۵ نفر را آلوده کرد و به فوت ۲۹۹ نفر منجر شد می‌گذرد. گسترش این ویروس مرگبار مسئولان حوزه سلامت و ساکنان این منطقه را نگران کرد. اکنون میکروبیولوژیست‌های این شهر معتقدند موارد بیشتری از مرگ و میر در راه است
شفا آنلین>سلامت>کارشناسان حوزه سلامت با اشاره به قطعی بودن شیوع یک بیماری این پرسش را مطرح کردند که آیا برای مقابله با همه گیری یک میکروب مقاوم به آنتی بیوتیک، هم اکنون آمادگی لازم در جهان وجود دارد؟

به گزارش شفا آنلاین، ۱۵ سال از زمان شیوع بیماری سارس در هنگ کنگ که ۱۷۵۵ نفر را آلوده کرد و به فوت ۲۹۹ نفر منجر شد می‌گذرد. گسترش این ویروس مرگبار مسئولان حوزه سلامت و ساکنان این منطقه را نگران کرد. اکنون میکروبیولوژیست‌های این شهر معتقدند موارد بیشتری از مرگ و میر در راه است.

پرفسور "کی وای یون" از دانشگاه هنگ کنگ گفت: احتمال شیوع بیماری دیگری به وسعت و گستردگی سارس وجود دارد و دو دلیل کلیدی برای این ادعا می‌توان مطرح کرد و این وضعیت می‌تواند در مورد شهرهای تمام نقاط جهان نیز قابل استناد باشد. اولین مورد تراکم جمعیت و جمعیت رو به افزایش است.

دومین دلیل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی است. هر ۱۸ دقیقه در یکی از بیمارستان‌های عمومی این منطقه یک عفونت(Infection) جدید مقاوم در برابر آنتی بیوتیک گزارش می‌شود. سطح مقاومت آنتی میکروبی در هنگ کنگ فراتر از بسیاری کشورهای توسعه یافته است و در این منطقه مقاومت در برابر برخی از آنتی بیوتیک‌ها بیش از ۲۰ برابر بالاتر از انگلیس و سوئد است.

به گفته محققان این وضعیت بدون اقدام فوری برای مقابله با مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها وخیم‌تر می شود. نتایج یک بررسی دولتی نشان می‌دهد سال گذشته نیمی از مردم هنگ کنگ آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند.

سال ۲۰۱۶ محققان انگلیسی مطالعه‌ای انجام دادند که نشان داد هر سال عفونت‌های مقاوم در برابر دارو به ۷۰۰ هزار مورد فوت در جهان منجر می‌شود. همچنین دراین مطالعه پیش بینی شده این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون نفر در سال افزایش پیدا می‌کند. به علاوه هزینه اقتصادی چنین فاجعه‌ای ۱۰۰ تریلیون دلار است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) افزایش سطح مقاومت آنتی بیوتیکی را بحرانی جهانی توصیف کرده است. شهرها بخصوص ابرشهرهای جهان به طور ویژه آسیب پذیر هستند. مناطق شهری با تراکم جمعیت بالا، شرایط ایده‌آلی را برای همه گیری بیماری‌های جدید فراهم می‌سازند. تراکم بالای جمعیت به این مفهوم است که خطر قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها افزایش یافته و احتمال گسترش بیماری‌های عفونی بیشتر می‌شود.

همچنین محققان دانشگاه‌ هاروارد در مطالعه‌ای هشدار دادند: ویروس هوازی زمانی که به انسان منتقل شود می‌تواند در مدت یک هفته از فرد آلوده به ۲۵ هزار نفر دیگر منتقل شود و در مدت یک ماه نخست به ۷۰۰ هزار نفر برسد.

سال گذشته محققان دانشگاهی در لندن نشانه‌های ۹ مورد از خطرناکترین باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌(Antibiotics) جهان را در شبکه‌های حمل و نقل عمومی این شهر پیدا کردند.

ابرشهرهای هند نیز بالاترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در جهان را دارند. همچنین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ مصرف آنتی بیوتیک در چین ۷۹ درصد افزایش پیدا کرد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در رابطه با همین موضوع متذکر شده‌اند که شیوع بعدی بیماری آنفلوآنزا در شهرهای سراسر جهان اجتناب ناپذیر است و تنها زمان شروع آن مشخص نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: