کد خبر: ۲۰۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۷ - 2018June 25
هم اکنون خیابان‌های متعددی در تهران و شهرستان‌ها با نام بزرگان ادبی مانند سعدی، حافظ، فردوسی، خیام و جامی نامگذاری شده اند. نام برخی خیابان‌ها و میدان‌ها هم برگرفته از شخصیت‌های سیاسی یا فرهنگی مانند امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر مفتح، دکتر باهنر، دکتر چمران، دکتر شریعتی و... است؛ حتی برخی چهره‌های سیاسی یا فرهنگی خارجی نیز سهمی از این نامگذاری ها دارند.
 شفا آنلاین>اجتماعی> هر شهری شامل خیابان‌ها و میادینی است که نامی برای خود دارند. بسیاری از این نامگذاری‌ها بر مبنای وقایع و رخدادهای اجتماعی و تاریخی صورت گرفته است. برخی از این نام‌ها متعلق به یک شخصیت‌های مهم تاریخی، ادبی، سیاسی، فرهنگی یا علمی هستند.

به گزارش شفا آنلاین:هم اکنون خیابان‌های متعددی در تهران و شهرستان‌ها با نام بزرگان ادبی مانند سعدی، حافظ، فردوسی، خیام و جامی نامگذاری شده اند. نام برخی خیابان‌ها و میدان‌ها هم برگرفته از شخصیت‌های سیاسی یا فرهنگی مانند امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر مفتح، دکتر باهنر، دکتر چمران، دکتر شریعتی و... است؛ حتی برخی چهره‌های سیاسی یا فرهنگی خارجی نیز سهمی از این نامگذاری ها دارند. همچنین برخی از  معابر و میادین هم با نام مشاهیر و مفاخر بزرگ ایران نامگذاری شده اند.

در این بین نامگذاری خیابان ها و میدان ها به نام مشاهیر علمی بیش از سایر نامگذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چراکه مشاهیر علمی همواره شناسنامه و حافظه دانایی، ویترین فرهیختگی کشور به حساب می آیند. مشاهیر با ایفای نقش سازنده در تاریخ نام خود را در اذهان زنده نگه می‌دارند و امروز که نسل جامعه جوان به دنبال الگوهایی برای ترسیم آینده است، معرفی و پاسداشت مقام آنها می‌تواند به تقویت فرهنگ بومی و ترسیم یک الگوی سازنده کمک کند.

مشاهیرملی و علمی به‌ویژه در افزایش خودباوری و اعتماد به‌نفس یک ملت و مواردی که از آن به‌غرور ملی هم تعبیر می‌شود، می‌توانند موثر باشند و در همان حال جایگاه ملل گوناگون را در میان سایر جوامع بشری ارتقاء دهند. مشاهیر علمی همچنین می‌توانند انگیزه تلاش و پیشرفت را در میان جوامع گوناگون تقویت کنند و نشانه‌ای عینی از سرزندگی و بلوغ فکری، فرهنگی، علمی و... یک ملت در مقاطع گوناگون تاریخی باشند.

اهمیت این موضوع باعث شد تا کمیته نامگذاری شهرداری کرج با تغییر نام بلوار انرژی اتمی کرج به نام پروفسور و ریاضیدان "مریم میرزاخانی" موافقت کند. زنده‌یاد مریم میرزاخانی متولد شهرستان طالقان در استان البرز بود. او تنها زن دارنده جایزه فیلدز یا همان نوبل ریاضیات در تاریخ، روز شنبه 24 تیر 1396 پس از 4 سال مبارزه با سرطان درگذشت.

مدال "فیلدز" که نام رسمی آن "مدال بین‌المللی اکتشافات برجسته در ریاضی" است، توسط «جان چارلز فیلدز» (1863–1932)، پروفسور ریاضیات دانشگاه "تورنتو"، پایه‌گذاری شد. مریم میرزاخانی، اولین زن در تاریخ دنیاست که موفق شد این جایزه را از آن خود کند. میرزاخانی در سال 2014 به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد. زمینه تحقیقاتی وی مشتمل بر نظریه "تایشمولر"، هندسه "هذلولوی"، نظریه "ارگودیک" و هندسه "هم‌تافته" بود.

گزارش: فرزانه صدقی

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: