کد خبر: ۱۹۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 20
تربیت داروساز بالینی در کشور از 20 سال پیش آغاز شده و تاکنون 150 داروساز بالینی در کشور تربیت شده اند که عمدتا به عنوان اساتید دانشگاهی در حال فعالیت هستند تا داروسازان بیشتری تربیت کنند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن داروسازان بالینی گفت: طبق استانداردهای دنیا به ازای 10 تا 15 تخت در بخش مراقبت های ویژه ( ICU ) یا به ازای هر 50 تا 60 تخت بیمارستانی یک داروساز بالینی فعالیت می کند در حالیکه در ایران با توجه به تعداد کم داروسازان بالینی، این استانداردها را نداریم.

به گزارش شفا آنلاین، جمشید سلام زاده روز چهارشنبه در حاشیه هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی افزود: تربیت داروساز بالینی در کشور از 20 سال پیش آغاز شده و تاکنون 150 داروساز بالینی در کشور تربیت شده اند که عمدتا به عنوان اساتید دانشگاهی در حال فعالیت هستند تا داروسازان بیشتری تربیت کنند.

وی ادامه داد: در کشور به تعداد بیشتری داروساز بالینی(Clinical pharmacist) نیاز داریم چرا که بکارگیری داروساز بالینی در نظام سلامت موجب ارتقای مراقبت های دارویی و کیفیت زندگی بیماران می شود.

سلام زاده یادآور شد: رشته داروسازی بالینی از سال 74 وارد کشور شده و نوپا است بااین وجود پیشرفت های خوبی در این حوزه داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی گفت: توانستیم برای نخستین بار با جلب موافقت و متقاعد کردن برد تخصصی داروسازی بالینی آسیا آن را همزمان با نهمین همایش ملی داروسازی بالینی برگزار کنیم.

ضرورت اعتماد به داروهای تولید داخل
فرشاد هاشمیان دبیر علمی هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی در ادامه از مردم خواست که به صنایع دارویی و نظام درمانی کشور اعتقاد و باور داشته باشند و گفت: برغم اینکه ممکن است همانند سایر کشورها مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد، اما اگر ما تولیدات داخلی را باور داشته باشیم، شرکت های فعال در این حوزه می توانند حرکت رو به جلو و با شتاب بیشتری، داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما از صنایع دارویی داخلی حمایت نکنیم، آنچه که وجود دارد هم به تدریج از گردونه خارج می شود و به همین دلیل تقاضا دارم که مردم به نظام درمانی(Health system) و دارویی خودشان اعتماد کنند.

وی اضافه کرد: اگر داروهای تولید داخل را باور داشته باشیم، کیفیت درمان ما هم از جنبه روانی و هم درمانی ارتقا پیدا کرده و با آرامشی که صنایع دارویی به دست می آورد، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می دهد.

تراز دارویی کشور منفی است
دبیر علمی هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی به تراز دارویی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تراز دارویی ما منفی است و هدفگذاری دست اندرکاران این است که تراز دارویی کشور به نقطه سربه سر برسد و در نهایت مثبت شود.

هاشمیان اظهار داشت: بهترین راهکار برای افزایش تولیدات دارویی این است ما بتوانیم تولیدات دارویی خودمان را به بازارهای جهانی صادر کنیم و با این کار می توانیم تراز مالی دارویی را به صفر رسانده و در نهایت مثبت کنیم.

وی به استقبال خوب صاحب نظران خارجی ار این رویداد علمی اشاره کرد و گفت: حدود 80 نفر از کشورهای دیگر در این همایش ثبت نام کردند که پیش بینی می شود از این تعداد، حدود 40 نفر در این همایش حضور داشته باشند.

وی به برگزاری نمایشگاه در حاشیه این همایش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اطلاع رسانی صنایع دارویی ما به دلایل متعدد در خارج کشور به شکل ایده آل نیست و برگزاری اینگونه نمایشگاه ها کمک می کند که ارتباطی بین صنایع دارویی ما و بازارهای جهانی به خصوص آسیایی برقرار شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: