کد خبر: ۱۹۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
سل بیماری است که توسط میکروب 'میکوباکتریوم توبرکلوزیس' ایجاد و از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. سل اغلب ریه ها را درگیر می کند ولی سایر قسمت های بدن مانند مغز، کلیه ها و مهره ها نیز درگیر می شوند
شفاآنلاین>سلامت>گروهی از محققان می گویند وجود یک امضای ژنی در خون می تواند خطر ابتلای فرد به سل فعال را ماه ها قبل از شروع علائم این بیماری مشخص کند.
به گزارش شفاآنلاین،سل بیماری است که توسط میکروب 'میکوباکتریوم توبرکلوزیس' ایجاد و از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. سل اغلب ریه ها را درگیر می کند ولی سایر قسمت های بدن مانند مغز، کلیه ها و مهره ها نیز درگیر می شوند.فرد مبتلا به سل هنگام سرفه و عطسه قطرات تنفسی حاوی باسیل دفع می کند که با استنشاق این ذرات افراد سالم نیز مبتلا می گردند.

با این حال همه افراد آلوده به باکتری سل بیمار نمی شوند. دو مرحله در بیماری سل دیده می شود که یکی 'سل نهفته' و دیگری 'سل فعال' است.در سل نهفته بیمار احساس ناخوش بودن و هیچ علامتی مبنی بر بیماری ندارد؛ این افراد به باسیل آلوده هستند ولی به سل فعال مبتلا نیستند.

اما در برخی افراد باسیل سل بر سیستم ایمنی بدن غلبه کرده و شروع به تکثیر می کند و سل نهفته به سل فعال تبدیل می شود. بعضی افراد سریع به سل فعال مبتلا می شوند اما برخی دیگر مدتها بعد زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شد به سل فعال مبتلا می شوند.

محققان موسسه 'فرانسیس کریک' و دانشگاه 'لستر' در انگلیس با همکاری محققان موسسه BIOASTER و bioMerieux در فرانسه و دانشگاه 'کیپ تاون' در آفریقای جنوبی موفق به کشف یک امضای ژنی در خون شدند که خطر ابتلای فرد به سل فعال را مشخص می سازد.

امضای ژنی به مجموعه‌ای از ژن‌ها گفته می‌شود که با چینش و الگوی خاصی درون یک سلول قرار گرفته‌اند و بیانگر شاخص شرایط پزشکی خاص هستند.

محققان در این مطالعه 53 بیمار مبتلا به سل را مورد بررسی قرار دادند و 108 تن از افرادی را که در تماس نزدیک با این بیماران بودند برای دو سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند که کدام یک از این افراد به سل فعال مبتلا می شوند.

آنها متوجه شدند افرادی که سالم ماندند هیچ امضای ژنی پایداری نشان ندادند اما شش تن از 9 نفری که به سل فعال مبتلا شدند، یک امضای ژنی قوی و پایدار را نشان دادند. این اولین مطالعه ای است که وجود امضای ژنی را به شروع زودهنگام سل قبل از بروز علائم این بیماری در بیماران ارتباط می دهد.

این مطالعه کوچک مسیر جدید و نویدبخشی را برای تشخیص و درمان سل با چشم انداز مداخله، قبل از قرار گرفتن افراد در معرض خطر انتقال عفونت به دیگران، نشان می دهد.

برآورد می شود که دو میلیارد نفر در سراسر جهان به باکتری عامل ابتلا به سل آلوده باشند اما تنها 10 درصد از این افراد از لحاظ بالینی به بیماری سل فعال مبتلا می شوند؛ بیماری که سالانه 1.67 میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می کشاند.

90 درصد مابقی به سل نهفته مبتلا هستند، این افراد علائم بیماری را تجربه نمی کنند و بیماری را به دیگران گسترش نمی دهند.دانستن اینکه چه افرادی به سل فعال مبتلا می شوند به پزشکان در پیشگیری و درمان این بیماری قبل از شروع علائم کمک می کند.
برچسب ها: سلامت ، سل ، محققان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: