کد خبر: ۱۹۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
من چنین حرفی نزدم که بیمه سلامت سقف گذاری کرده است؛ بلکه داروسازان چنین بحثی را مطرح کردند. سازمان بیمه سلامت در دوره جدید خود گام‌های خوبی را برداشته و به سمت اجرای برنامه ششم توسعه در حال حرکت است
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اقدامات خوبی در دوره جدید سازمان بیمه سلامت انجام شده است گفت: هیچ حرفی از سقف گذاری بیمه سلامت برای داروخانه ها نزده ایم.

به گزارش شفا آنلاین، حیدرعلی عابدی اظهار داشت: وقتی یک سازمان بیمه‌گر در مسیر اجرای قانون حرکت می‌کند، مورد تایید و حمایت مجلس نیز خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره شایعه سقف گذاری در سازمان بیمه سلامت گفت: من چنین حرفی نزدم که بیمه سلامت(Health insurance) سقف گذاری کرده است؛ بلکه داروسازان چنین بحثی را مطرح کردند. سازمان بیمه سلامت در دوره جدید خود گام‌های خوبی را برداشته و به سمت اجرای برنامه ششم توسعه در حال حرکت است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه از وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تکلیف کرده که برای نجات کشور در مباحث سلامت باید کارهایی را انجام بدهد که اولین کار الکترونیکی کردن پرونده بیماران است.

عابدی ادامه داد: این موضوع اجازه می‌دهد که سازمان‌های بیمه سلامت خدمات خود را هدفمند کنند؛ یعنی کسی که به دارو نیاز دارد به آن برسد و کسی که می‌خواهد سوء استفاده کند یا از دفترچه‌ها به صورت غیرقانونی استفاده کنند، نتوانند این کار را انجام دهند.

این نماینده مجلس با بیان این‌که دومین نکته مهم استفاده از راهنماهای بالینی(Clinical guides) و سیستم ارجاع است، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بیمه سلامت به این سمت حرکت می‌کند و همه این موارد در راستای اجرای برنامه ششم توسعه است.  سازمان بیمه سلامت باید برای قرارداد خود شرایط بگذارد؛ وقتی سازمان‌های بیمه‌گر نتوانند پاسخ طلب‌کاران خود را بدهند، برای کشور مشکل پیش می‌آید.

عابدی گفت: وقتی یک سازمان بیمه‌گر در مسیر اجرای قانون حرکت می‌کند، مورد تایید و حمایت مجلس نیز خواهد بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص اظهارات روز گذشته خود که در یکی از خبرگزاری‌ها درباره عدم انعقاد قرارداد جدید با داروخانه‌های جدید منتشر شد، بیان کرد: این یک سوال بود که از من پرسیده شد و گفتم که اگر سازمان بیمه سلامت بین داروخانه‌های جدید و قدیم خط بگذارد به عدالت نزدیک نیست. بیمه باید بر مصارف خود تسلط و کنترل داشته باشد تا از عهده تعهدات خود بر آید. یعنی اگر بیمه سلامت با برخی داروخانه‌ها قرارداد ببندد و با برخی دیگر خیر، این موضوع مخالف قانون است؛ اما بیمه می‌تواند شرایط خاصی وضع کند. به طور مثال بیمه سلامت می‌تواند در قرارداد خود اعلام کند که برخی داروها مثل داروهای دیابت یا سرطان را در داروخانه با دفترچه معمولی نمی‌توانند عرضه کنند و فقط باید از سیستم ارجاع این کار انجام شود.

وی اظهار کرد: بیمه می‌تواند اعلام کند که داروهای شیمی درمانی را خارج از سیستم مراکز درمانی پوشش نمی‌دهد و این موضوع حق سازمان بیمه‌گر است؛ اما این‌که اعلام کنند یک داروخانه می‌تواند داروهای شیمی درمانی(Chemotherapy) را عرضه کند و یک داروخانه دیگر خیر، این به معنی تبعیض است.

عابدی درباره حرکت سازمان بیمه سلامت در ریل‌ گذاری مصوبات مجلس نیز گفت: وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت تا اجرای برنامه‌های قانون ششم توسعه فاصله دارند؛ این برنامه اولا به موضوع پرونده الکترونیکی تاکید می‌کند. این اتفاق می‌تواند موجب هدر نرفتن منابع شود موضوع دیگر پزشک خانواده و سیستم ارجاع است که صرفه جویی زیادی برای سازمان‌های بیمه‌گر خواهد داشت برای سیستم ارجاع نیز به راهنمای بالینی نیاز است. وقتی یک بیمار به متخصص یا پزشک عمومی مراجعه می‌کند، تمام سابقه پزشکی او در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود و در نتیجه در کاهش هزینه‌های بیمه موثر خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: