کد خبر: ۱۹۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
آمار افت شنوایی در نوزادان بالاتر از تمام نقص‌های مادرزادی است. شناسایی این مشکل پیچیده است. گوش پیچیده‌ترین ناحیه بدن است. وقتی شنوایی از بین می‌رود، نوزاد دیگر نمی‌تواند حرف بزند، زیرا مکانیزم حرف زدن از طریق شنیدن اتفاق می‌افتد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: هزینه خدمات سمعک در قیمت گذاری آن در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که باید این هزینه در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، علی قهرمانی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره شنوایی شناسایی ایران، افزود: این کنگره با محوریت ارتقای ‏سطح خدمات سمعک در کلینیک‌ها و مداخله به هنگام شنوایی، برگزار می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر استقبال خوبی از این کنگره شده و بیش از ۴۰۰ نفر برای شرکت در کنگره ثبت نام کردند. در این کنگره ‏توسط پروفسور مولر از آلمان، یک کارگاه ۲ روزه نیز برقرار خواهد شد. دو مهمان خارجی دیگر نیز به عنوان سخنران در این ‏کنگره حضور خواهند داشت.‏

قهرمانی افزود: آمار افت شنوایی در نوزادان بالاتر از تمام نقص‌های مادرزادی است. شناسایی این مشکل پیچیده است. گوش پیچیده‌ترین ناحیه بدن است. وقتی شنوایی از بین می‌رود، نوزاد دیگر نمی‌تواند حرف بزند، زیرا مکانیزم حرف زدن از طریق شنیدن اتفاق می‌افتد. از حدود ۲۰ سال پیش فناوری‌ها کمک کرد که بتوانیم شنوایی نوزاد را بسنجیم. وقتی نوزاد دچار اختلال باشد، ناتوانایی‌های دیگری به جز شنیدن نیز به دنبال خواهد داشت. در سنین بالاتر اختلالات آموزشی، مشکلات شغلی و غیره نیز برای فرد اتفاق خواهد افتاد.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: مطالعات جهانی نشان می‌دهد درآمد افرادی که مشکل شنوایی دارند حداقل ۳۰ درصد پایین‌تر از سایر افراد خواهد بود، در نتیجه باید مشکل این افراد از ابتدا شناسایی و حل شود.

وی با بیان اینکه سواد سلامت در این زمینه دچار مشکل است، افزود: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مدعیان اجرای پروژه شنوایی سنجی هستند. در حال حاضر فقط اسمی به عنوان طرح غربال شنوایی نوزادان مطرح می‌شود. هدف کنگره ما این است که طرح غربال شنوایی نوزادان یا مدیریت اختلالات شنوایی(Hearing impairment) نوزادان را مطرح و بررسی کنیم. در شنوایی ضایعات مختلفی داریم. در سال ۲۰۰۸ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۳۸۰ میلیون از جمعیت جهان دچار ضایعات حسی بودند.

قهرمانی گفت: در جامعه ما به دنبال جنگ ۸ ساله و صنعتی شدن می‌توان ضایعات حسی مختلفی را بررسی کرد. اگر ضایعه حسی انتقالی باشد قابل رفع و جراحی است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما قیمت گذاری‌های غیرمتعارفی است که برخی سازمان‌ها انجام می‌دهند، افزود: وقتی سمعک گرفته می‌شود باید جلسات متعددی برگزار شود تا بیمار بتواند از آن استفاده کند. اگر سمعک(hearing aids) گذاشته شود، اما خدمات آن به درستی ارائه نشود، بیمار مجبور است کاشت حلزون انجام دهد. هیچ تعرفه‌ای برای ارائه خدمات سمعک در کشور نداریم.

قهرمانی درباره قیمت گذاری سمعک، افزود: سمعک شامل پروتز و یک بخش خدماتی است. وقتی قرار است قیمت سمعک گذاشته شود تا جایی که قرار است به فرد برسد قدری تغییر می‌کند و این تغییر به علت ارائه خدمات است. هزینه این ارائه خدمات توسط اداره کل تجهیزات پزشکی در مورد سمعک در نظر گرفته نمی‌شود. بارها این موضوع را اطلاع دادیم. باید هزینه ارائه خدمات نیز در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود. قرار نیست فقط قیمت تجهیزات پزشکی مشخص شود و توجهی به ارائه خدمات نکرد. ۸۰ خدمت تعریف شده برای سمعک وجود دارد. اگر این خدمات در مرکز ارائه شود و برای آن پول گرفته شود، مرکز به تعزیرات معرفی می‌شود که چرا این هزینه دریافت شده است.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که فناوری طبقه بندی داریم و می‌گوییم ایده پردازی در فناوری انجام می‌شود و گاهی می‌توان به فناوری تجسم داد و گاهی می‌توان یک تولید انبوه انجام داد و گاهی نیز فقط از فناوری استفاده می‌کنیم. در نتیجه در این کنگره می‌خواهیم مصرف فناوری را ارتقاء دهیم.

قهرمانی درباره آمارهای میزان ابتلا به ناشنوایی در کشور، گفت: این آمار در مراکز استان‌ها بین ۳ تا ۵ در هر 1000 تولید است. در مورد نوزادانی که به NICU می‌روند این آمار حدود ۶ درصد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: