کد خبر: ۱۹۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
تنقلات شور یا شیرینی که نیمه های شب نمی توانید در برابر هوس خوردن آن ها مقاومت کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا دیابت را در شما بالا می برند، چون بعد از خوردن شام، سطح تری گلیسیرید های خون بالا می رود.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> اینکه چه زمانی غذا می خوریم یا چطور فیلم تماشا می کنیم و بسیاری از دیگر عاداتی که با سلامتی ما مرتبط هستند در ظاهر بی ضرر به نظر می رسند، اما در حقیقت می توانند باعث کوتاه شدن عمر ما شوند. در ادامه نگاهی می اندازیم به ۸ مورد از این عادت های ساده اما خطرناک.

۱- خوردن تنقلات در نیمه های شب


به گزارش شفا آنلاین:تنقلات شور یا شیرینی که نیمه های شب نمی توانید در برابر هوس خوردن آن ها مقاومت کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا دیابت را در شما بالا می برند، چون بعد از خوردن شام، سطح تری گلیسیرید های خون بالا می رود. تری گلیسیریدها چربی های خطرناک خون هستند که در بافت های چربی بدن (اغلب در اطراف شکم) انباشته می شوند و خلاصی از آن ها کار ساده ای نیست. برای جلوگیری از این مسأله، شب ها تا جایی که ممکن است کم غذا بخورید و ۱۱ تا ۱۲ ساعت بین شام و صبحانه ی خود فاصله ایجاد کنید.

۲- افراط در تماشای فیلم و سریال

مهم نیست سریالی که دنبال می کنید تا چه حد جذاب و اعتیاد آور باشد؛ افراط در تماشای فیلم و سریال می تواند خواب شما دچار اختلال کند. پژوهش های جدید نشان داده، جوانانی که در تماشای فیلم و سریال افراط می کنند بیشتر دچار خستگی هستند و علائم بی خوابی، پایین بودن کیفیت خواب و هوشیاری پیش از خواب در آن ها بیشتر است. در حقیقت، احتمال پایین بودن کیفیت خواب در این افراد به میزان ۹۸ درصد بیشتر از کسانی است که در تماشای فیلم و سریال افراط نمی کنند.

حتی یک شب کم خوابی می تواند باعث خواب آلودگی شدیدی در طول روز شود که احتمال مرگ بر اثر تصادف یا حوادث حین کار را بسیار بالا می برد. کارشناسان می گویند عملکرد ما بعد از حتی یک شب کم خوابی، شبیه به عملکرد کسی است که مست باشد، بنابراین وقتی به جای خوابیدن افراط در تماشای فیلم و سریال را ترجیح می دهید، مثل آن است که رانندگی در حالت مستی را ترجیح داده باشید.

۳- مصرف مواد غذایی پر نمک

اگر از آن دسته کسانی هستید که به هر چیزی نمک می زنید، باید بدانید که با این کار سلامتی خود را به خطر می اندازید، چون مواد غذایی پر نمک عامل ۹/۵ درصد از مجموع مرگ های مربوط به رژیم غذایی هستند. مصرف مواد غذایی پر نمک می تواند به قلب یا کلیه ها آسیب بزند. طی تحقیقی معلوم شد ۴۵/۴ در صد از تمامی مرگ های ناشی از بیماری قلبی، سکته ی مغزی و دیابت نوع دو با مصرف بیش از اندازه یا بسیار کم ۱۰ گروه غذایی مرتبط هستند. افراط در مصرف نمک مهم ترین عامل مرگ های مربوط به رژیم غذایی است.

۴- شست و شوی نامناسب دست ها


شست و شوی نامناسب دست ها باعث می شود میکروب ها روی دست ها باقی بمانند. بسیاری از بیماری های ناشی از مواد غذایی از طریق دست ها گسترش پیدا می کنند. شست و شوی دست ها با آب و صابون می تواند مرگ های مرتبط با بیماری های اسهالی را به نصف کاهش دهد. شاید شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ را به خاطر داشته باشید؛ در آن زمان شست و شوی مناسب دست ها توانست از گسترش بیشتر این بیماری تنفسی خطرناک جلوگیری کند.

۵- استفاده نکردن از نخ دندان

بیماری های لثه خطر مرگ را افزایش می دهند، اما استفاده ی منظم از نخ دندان می تواند تا میزان ۶ سال به طول عمر افراد سالم بیفزاید. استفاده از نخ دندان میزان میکرو اورگانیسم های موجود در دهان را کاهش می دهد و به این ترتیب عفونت های دهانی کاهش می یابد. هر چه عفونت لثه ها کمتر باشد، احتمال خونریزی آن ها و ورود باکتری ها و ویروس ها به جریان خون کاهش می یابد.

۶- جویدن ناخن ها

جویدن ناخن ها فراتر از یک عادت ناخوشایند است. این کار می تواند باکتری های دهانی مثل ایکانلا کورودنس یا باکتری های پوستی مثل استرپتوکوک یا استافیلوکوک را وارد بخشی از پوست کند که به آن جا تعلق ندارند. تکثیر این باکتری ها در آن نقطه می تواند باغث بروز پارونیشیا (عفونت گوشه ی ناخن)، فلون (عفونت بسیار دردناک نوک انگشتان) یا حتی عفونت های شدیدتری در ساختارهای عمیق تر انگشتان شود.

باکتری ها در محیط مناسب وارد جریان خون می شوند و ممکن است در نهایت باعث عفونت خونی ای شوند که زندگی فرد را به خطر می اندازد.

۷- ترکاندن جوش ها

بسیاری از ما عادت به ترکاندن جوش های خود داریم اما این کار می تواند سلامتی ما را در معرض خطر قرار دهد. لمس، خاراندن و فشار دادن پوست، همگی می توانند دیواره ی پوستی ای را که پیش از آن به دلیل جوش ها تضعیف شده در هم بشکنند و به این ترتیب باکتری های متهاجم امکان ورود به بدن را پیدا کنند. با وجود جوش ها، تعداد باکتری های روی پوست تغییر می کنند.

برای مثال، پروپیونی باکتریوم آکنه که در فولیکول های مو زندگی می کند با بروز جوش تکثیر می شود. یا عفونت های پوستی مثل انواع مختلفی از دمل ها محیط مناسبی برای تکثیر باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین هستند. ترکاندن جوش ها این فرصت را به این باکتری می دهد تا بتواند به راحتی وارد جریان خون، چشم ها و حتی سیستم عصبی مرکزی شود.

۸- نخوردن صبحان
صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی است چرا که اشتهای ما را برای تمام روز تنظیم می کند. بنابراین نخوردن صبحانه باعث می شود در طول روز غذای بیشتری بخوریم و دچار اضافه وزن شویم. و البته بر کسی پوشیده نیست که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ را افزایش می دهد. روزیاتو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: