کد خبر: ۱۹۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید ۷۰ درصد کودکان کار برای تامین معیشت خانواده در خیابان‌ها حضور دارند و ۳۰ درصد آنها تحت سلطه مافیا هستند.
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید ۷۰ درصد کودکان کار برای تامین معیشت خانواده در خیابان‌ها حضور دارند و ۳۰ درصد آنها تحت سلطه مافیا هستند.

 به گزارش شفا آنلاین:حسن لطفی کودکان کار را محصول نابرابری های اقتصادی و اجتماعی<Economic and social inequalities> دانست و گفت: نابرابری های اقتصادی حاکم بر جامعه باعث حضور بخشی از کودکان در خیابان ها به عنوان منبع کسب درآمد خانواده شده است.

وی با انتقاد از اینکه در اجرای قوانین حمایتی کودکان ضعف زیادی وجود دارد، افزود: قوانین مختلفی در زمینه حمایت از کودکان وجود دارد اما متاسفانه در اجرا مشکل زیادی وجود داشته و از سویی نظارت مناسب نیز بر اجرایی قوانین صورت نمی گیرد.

وی با هشدار نسبت به اینکه کودکان کار در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند، تصریح کرد: وضعیت کودکان خیابانی بحرانی تر از کودکان کار است زیرا کودکان خیابانی تحث استثمار افراد سودجو قرار دارند و تمامی وقت خود را در خیابان ها سپری می کنند اما کودکان کار برای تامین معیشت خانواده و حتی هزینه اعتیاد والدین در خیابان ها حضور دارند و ارتباط آنها با خانواده قطع نیست.

لطفی با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از کودکان کار در دست نیست گفت: ساماندهی بهتر کودکان کار مستلزم در دست داشتن آمار دقیقی از آنها است زیرا با در دست داشتن آمار دقیقی برنامه ریزی ها برای ساماندهی آنها به درستی انجام می شود و بودجه مناسب نیز پیش بینی و تخصیص می یابد.

نماینده مردم رزن در مجلس دهم، از بکارگیری کودکان در مراکز پسماند زباله توسط پیمانکاران شهرداری پایتخت انتقاد کرد و ادامه داد: کودکان با وضعیت بسیار نامناسب بهداشتی در این مراکز کار و زندگی می کنند در این رابطه می طلبد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارفرمایانی که کودکان کار را بکارگیری می کنند به صورت قاطع و جدی برخورد و همچنین شهرداری، شورای شهر، نیروی انتظامی و بهزیستی نیز ورودی جدی به این موضوع داشته باشند و از آسیب های ناشی از این موضوع پیشگیری کنند زیرا بر اساس شنیده ها اغلب این کودکان مورد آزار جنسی قرار گرفته و با بیماری ایدز و هپاتیت دست و پنجه نرم می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی آمار کودکان کار در حال افزایش است، تصریح کرد: فعالیت کودکان در حوزه پسماند نشانه ضعف نظارت دستگاه های مسئول است و از سویی نبود متولی واحد برای حمایت از کودکان کار نیز موجب بحرانی تر شدن وضعیت کودکان کار شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از کودکان کار پایتخت از اتباع بیگانه هستند، افزود: متاسفانه خلاء های قانونی باعث افزایش فعالیت کودکان کار اتباع خارجی در کلان شهرها به ویژه پایتخت شده به گونه ای که حتی این کودکان به کشور ترانزیت می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ۷۰ درصد کودکان کار برای تامین معیشت خانواده در خیابان ها حضور دارند، گفت: البته ۳۰ درصد کودکان کار تحت سلطه مافیا قرار دارند و توسط آنها هدایت می شوند در واقع بخش اعظم درآمد کودکان متعلق به این افراد سودجو است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه بی هویت ها بخشی از کودکان کار را تشکیل می دهند، تصریح کرد: این کودکان حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند که به دلیل خلاء هویتی و عدم برخورداری از حقوق اجتماعی به کودکان کار تبدیل شده و هنوز مشکلات هویتی آنها رفع نشده در حالی که آمار آنها در حال افزایش است.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: