کد خبر: ۱۹۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: مصرف خودسرانه مسکن می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است باعث شود فرد زمانی به پزشک مراجعه کند که بیماری وی پیشرفت کرده است.
شفا آنلاین>سلامت> عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: مصرف خودسرانه مسکن می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است باعث شود فرد زمانی به پزشک مراجعه کند که بیماری وی پیشرفت کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر آرش محبوبی  درباره مصرف همزمان چند مسکن گفت: مسکن‌ها چند خانواده دارویی متفاوت هستند که پرمصرف‌ترین آنها خانواده MSAIDS‌ها هستند مانند داروی دیکلوفناک، بروفن و استامینوفن.

وی با تاکید براینکه مصرف همزمان مسکن‌هایی که از یک خانواده هستند ازنظر درمانی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، افزود: اما از آنجا که مصرف هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد، مثلا ممکن است یک دارو بر دستگاه گوارش اثر گذاشته و داروی دیگر چنین تاثیری نداشته باشد، وقتی هر دوی این داروها مورد استفاده قرار بگیرند،‌ فرد عوارض جانبی بیشتری را تحمل می‌کند.


عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، با تاکید براینکه مصرف مسکن حتما باید با تجویز پزشک یا با مشورت داروساز صورت گیرد، اظهار کرد: مصرف خودسرانه مسکن نه تنها بیماری را درمان نمی‌کند بلکه باعث بیماری‌زایی خواهد شد،‌یعنی از آنجا که درد اولین نشانه بیماری و کمک‌خواستن بدن است با مصرف خودسرانه مسکن درد کاهش یافته اما بیماری درمان نمی‌شود و از آنجا که معمولا افراد در شرایط کاهش درد به پزشک مراجعه نمی‌کنند بیماری‌ در بدن گسترش می‌یابد.

وی افزود: مصرف خودسرانه مسکن می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است باعث شود فرد زمانی به پزشک مراجعه کند که بیماری وی پیشرفت کرده است.

این داروساز با تاکید براینکه مصرف همزمان چند مسکن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: بیماران توجه کنند که اگر زمان مراجعه به پزشک مسکن خاصی را مصرف می‌کنند حتما به وی اطلاع دهند زیرا ممکن است در صورت عدم اطلاع پزشک، مسکنی جدید برای بیمار تجویز شود که باعث ایجاد مشکل شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی بیماری‌ها ممکن است دو مسکن از دو خانواده متفاوت برای فرد تجویز شود، که این موضوع بستگی به شدت و نوع بیماری دارد.

این استاد دانشگاه از مردم خواست که بدون تجویز پزشک و صرفا براساس تجربه و توصیه‌ افراد غیر متخصص نسبت به مصرف مسکن اقدام نکنند.طبنا

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: