کد خبر: ۱۹۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
تعدیل نیرو و بی پولی حال و روز کنونی بسیاری از واحدهای تولیدکننده در کشور است که موجب شده نبض تولید ضعیف بزند و بسیاری از این واحدها در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار بگیرند
شفاآنلاین>سلامت> یکی از صنایع کشور که نبض تولید در آن ضعیف می‌زند، تجهیزات پزشکی بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

به گزارش شفاآنلاین، تعدیل نیرو و بی پولی حال و روز کنونی بسیاری از واحدهای تولیدکننده در کشور است که موجب شده نبض تولید ضعیف بزند و بسیاری از این واحدها در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار بگیرند.
 
یکی از صنایع کشور که امروز با چالش هایی مواجه شده است، صنعت تجهیزات پزشکی است، صنعتی که هنوز رشد نکرده در حال درجا زدن و سیر نزولی است،  تاخیر یک تا 2 ساله مطالبات، کارشکنی ها در معافیت گمرگی و مشکلات (Difficulties)مالیاتی موجب شده است که قدیمی ترین کارخانه تولید پک های جراحی یک بار مصرف خط تولید صادرات و نیروهای خود را تعدیل کند تا بتواند لنگ لنگان مسیر را ادامه دهد و چراغ تولید  در این کارخانه خاموش نشود.
 
عبدالصمد جعفرى مدیرعامل كارخانه تجهیزات پزشکی درباره محصول تجهيزات پزشكى توليدى اين كارخانه گفت: ما پك جراحى يك بار مصرف استريل تولید می‌کنیم كه استانداردهای اروپا در زمینه استریل کردن لوازم جراحی را داراست.
 
جعفری با تشریح محصولات تولیدی شرکت تجهیزات پزشکی گفت: ما پک‌ها یا بقچه‌های جراحی تولید می‌کنیم که برای پوشش بیمار، سطوح، ابزارها و میزها استفاده می شوند، به لباس‌ها، گان جراحی و به پوشش سطوح شان جراحی می‌گویند.

این مدیرعامل كارخانه تجهیزات پزشکی ادامه داد: شرکت ما از سال 76 آغاز به کار کرد و قدیمی‌ترین تولیدکننده پک‌های جراحی یکبار مصرف در ایران هستیم و تمام تاییدیه‌های داخلى و خارجى و تاييده وزارت بهداشت مربوط به تولید محصولات استریل در حوزه جراحی را اخذ كرده ايم.

وی اظهار کرد: ما 4 دوره متوالی از سال 92 موفق به دریافت گواهینامه حمایت از مصرف‌کنندگان استان تهران شديم و در سال ٩٥ و ٩٦ گواهینامه حمایت از مصرف‌کنندگان در کل کشور را اخذ کردیم و سال گذشته به عنوان صادرکننده برتر تجهیزات پزشکی از طرف وزارت بهداشت انتخاب شدیم.

چالش نقدینگی تیشه بر ریشه تولید می زند

مدیر این شرکت تولیدکننده پک‌های جراحی یکبار مصرف با اشاره به چالش نقدینگی تولیدکنندگان تجهیزت پزشکی گفت: ما به دلیل نقدینگی ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات مجبور به تعدیل نیرو شدیم، مشکلات‌ از سال 95 و دو سال پس از آغاز طرح تحول سلامت آغاز شد؛ در ابتدای طرح تحول سلامت به ما وعده پرداخت 45 روزه مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی را دادند اما به تدریج این زمان افزایش پیدا کرد به طوری که اکنون مطالبات ما با دو سال تأخیر پرداخت می‌شود.

جعفری عنوان کرد: 80 درصد درمان کشور در بیمارستان‌های(Hospitals) دولتی انجام می‌شود و این بیمارستان‌ها بزرگترین مشتریان ما محسوب می‌شوند و ما اکنون انبوه مطالبات از مراکز دولتی را داریم و تاخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به چالش بزرگی تبدیل شده است.

مدیر این شرکت‌ تولید‌کننده تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی تجهیزات پزشکی به دلیل مشکل نقدینگی دچار چالش‌های بسیاری شده اند، گفت: واحدهای تولیدی باید نقدینگی داشته باشند تا بتوانند دستمزد کارگران را پرداخت و مواد اولیه خود را تأمین کنند؛ افزون بر این پرداخت هزینه‌های جاری مانند آب، برق، گاز که پرداخت آنها باید به صورت نقدی انجام شود از دیگر مشکلات تولیدکننده‌ها است.

جعفری با بیان اینکه ما مجبور هستیم مالیات خود را به دلیل مشکلات مالی تقسیط کنیم، گفت: وقتی مالیات به صورت تقسیطی پرداخت می‌شود باید تا زمان پرداخت آن سود نیز داده شود، هیچ کدام از ارگان‌های دولتی این مسائل را در نظر نمی‌گیرند و از تولیدکنندگان فقط پول نقد دریافت می‌کنند این در حالی است که وزارت بهداشت یک تا دو سال بعد مطالبات تولیدکنندگان را پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از دیگر از مشکلات ما این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی بخش اعظمی از مطالبات ما را به صورت اوراق قرضه پرداخت می‌کنند در حالی که ما حتی نتوانستیم این اوراق با بانک تهاتر کند.

پرداخت اوراق به جای پول کمر تولیدکنندگان را شکسته است

این مدیر تولیدکننده تجهیزات پزشکی عنوان کرد: ما برای ساخت کارخانه تسهیلات از بانک گرفتیم و مجبور شدیم بدهی بانک را از اوراق پرداخت کنیم، بانک ابتدا زیر بار نمی‌رفت اما بعد معلوم شد چون اوراق سر رسید دو ساله دارند به ما اعلام کرد که اوراق را برای سال 98 از ما می‌پذیرند و ما برای دو سال باقی‌مانده باید سود پرداخت می‌کردیم و این برای ما امکان‌پذیر نبود.

وى یکی از مشکلات اوراق قرضه در ازاى مطالبات را کاهش ارزش نقدی آن عنوان کرد و گفت: وقتی اوراق را دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌ها تحویل می‌دهند و شرکت‌ها به فرا بورس هجوم می‌آورند به دلیل کاهش عرضه و تقاضا ارزش اوراق کم می‌شود.

وی ادامه داد: اخيرا يك دانشگاه‌ علوم پزشکی در ازاى مطالبتمان پيشنهاد پرداخت اوراق را داد و اين اوراق با بالاترین قدرت خریدی بود که وزارت بهداشت می‌داد در واقع 25 درصد به ما قدرت خرید دادند در حالی که سقف قدرت خرید 16 درصد است اما اگر اوراق را دریافت می‌کردیم يعنى بعد از یک سال با 16 درصد کمتر از اصل پول مطالبات خود را دریافت می‌کردیم که این موضوع عملا هر بنگاه اقتصادی را به سمت ورشکستگی سوق خواهد داد.

بیکاری کارگران  گریبانگیر تولیدکنندگان

جعفری با اشااره به مشکلات کارخانه که موجب تعدیل نیرو شده است، گفت:  افزایش نرخ دلار و تورم از دیگر مشکلات ماست و همه این‌ها موجب شد که ما در ابتدای سال 96 بیش از 60 نفر را تعدیل نیرو کنیم، فروردین امسال نیز به هیچ عنوان فعالیت تولیدی نداشتیم و در اردیبهشت ماه حدود 20 نفر از پرسنل را دعوت به کار کردیم تا چراغ تولید را روشن نگه‌داریم، اميدوارم چرخ صنعت این مملکت به گردش دربیاید و بتوانیم نیروهای بیشتری جذب کنیم.

اين تولیدکننده تجهیزات پزشکی با اشاره به ظرفیت‌ها برای تولید محصول و تأمین نیاز داخل در حوزه لباس اتاق عمل گفت: ما در صورتی که از برگشت پول فروش خود مطمئن باشیم این ظرفیت را داریم که بین 120 تا 150 نفر نیرو جذب کنیم اما اکنون تعداد بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کرده‌ایم و با ظرفیت 20 تا 25 درصدی فعالیت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته بالای 60-70 درصد از نیروهایی که تعدیل شده‌اند، دارای 16 سابقه کار در کارخانه بوده اند و هزینه‌های زیادی صرف آموزش و تبدیل آنها به نیروهای ماهر شده بود.

وقتی گمرگ چوب لای چرخ می گذارد

وی در ادامه به مشکل واردات مواد اولیه اشاره کرد و افزود: مواد اولیه مصرفی ما عمدتاً داخلی هستند اما برخی از آنها در داخل تولید نمی‌شوند، بعضی قوانین و مقررات وجود دارند که موجب افزایش قیمت تمام شده ما می‌شوند.

جعفری ادامه داد: ما منسوج نبافته خاصی داریم که برای تولید گان جراحی استفاده می‌شود، ما در واردات این منسوج از لحاظ تعرفه‌ای مشکل داریم و این محصول در ردیف محصولاتی است که در داخل تولید می‌شوند و به همین دلیل تعرفه 32 درصدی از ما می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در همه کشورها مکانیزیم‌‌هایی برای حمایت از صادرکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: در کشور ما صادرکنندگان می‌توانند به دو روش معافیت گمرکی بگیرند در روش نخست ورود موقت محصول و دريافت تضمین به تولید عین آن محصول است که در این صورت تولیدکننده باید ضمانت بدهد عین محصول وارداتی را صادر خواهد کرد.

جعفری ادامه داد: برای تولیدکنندگانی مانند ما که فقط بخشی از محصول خود را وارد می‌کنند برای معافیت گمرکی باید محصول مورد نیاز را ترخیص قطعی کرد و صادرکننده می‌تواند مبالغ مربوط به عوارض و سود گمرکی را پس بگیرد، اما دو سال است که ما به دنبال آن هستیم کیل مصرف بگیریم، اما تا به امروز پس از 2 سال دوندگی موفق به دریافت کیل مصرف  نشده‌ایم.

وی ادامه داد: هزینه‌ای که قرار است به ما برگردد شامل سود، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده است که این در محصول ما حدود 45 درصد و رقم بالایی برای صادرات محسوب می‌شود.

توقف صادرات در سایه مشکلات

مدیر تولیدکننده تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ما سال گذشته صادرکننده برتر تجهیزات پزشکی معرفی شدیم، گفت: به دلیل افزایش دلار در بازار آزاد صادرات ما متوقف شده است، هزینه‌های جاری بر اساس تورم رشد پیدا می‌کنند و قيمت دلار در بازار آزاد بالاتر است اما اگر قرار باشند درآمد حاصل از صادرات را وارد شبکه بانکی کنیم و دلار دریافتی را به ارز 4 هزار و 200 تومانی تبدیل کنیم عملاً هیچ حاشیه سودی برای ما نخواهد داشت و حتی ضرر خواهیم داد.

جعفری با بیان اینکه ما صادرکننده پک جراحی یکبار مصرف به برخی کشورهای اطراف خود هستیم، افزود: ما اکنون نسل خود را به عراق، سوریه، آذربایجان و گرجستان صادر می‌کنیم و برای صادرات محصول به آلمان قدم‌هایی را برداشته‌ایم.

مدیر تولیدکننده تجهیزات پزشکی اظهار کرد: ما اکنون در مورد ارز حاصل از صادرات بلاتکلیف هستیم زیرا سود ما برای قدرت رقابت بسیار پایین است و اگر قرار باشد ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کنیم قطعا نه تنها سود می‌کنیم بلکه ضرر نیز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که با نبود ثبات ارزی تکلیف ما در خصوص فروش داخلی مشخص نیست زیرا برخی از مواد اولیه محصولات ما وارداتی است و ما هنوز نتوانستیم ارز 4200 تومانی را دریافت کنیم.

جعفری بیان کرد: به دلیل نوسانات قیمت ارز قیمت فروش محصولات شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و باعث کوچک شدن سرمایه هر واحد، ‌بنگاه اقتصادی یا حتی از بین رفتن آن واحد تولیدی می‌شود.

تولید تنها با 25 درصد ظرفیت

جعفری ادامه داد: بر اساس اتفاقات و سیاست‌های غلط وزارت بهداشت در تعامل با تولیدکنندگان ما اکنون با 25 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: شاغلانی که تا سال گذشته در کارخانه ما فعالیت می‌کردند امروز به دلیل چالش نقدینگی و مشکلات دلار خانه‌نشین شدند و دو بیمه بیکاری می‌گیرند.

این مدیرعامل كارخانه تجهیزات پزشکی با اشاره به مشکلات مالیاتی شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: ما همیشه یکی از موعدیان خوش‌حساب شناخته می‌شدیم و در تمام سال‌های گذشته مالیات خود را به موقع و کامل پرداخت می‌کردیم، اما به دلیل یکی از فاکتورها در سال 95 دارایی دفاتر ما را قبول نکرد و ما در زمره شرکت‌هایی که از کد خرید استفاده می‌کنند، قرار گرفته‌ایم، این منجر شد که میزان مالیات ما را در سال 95، 5 برابر سال 94 اعلام کنند که خود مشکلی بر مشکلات ما افزود.

خط اعتباری بین وزارت بهداشت و بانک راهکاری برای حل مشکلات

مدیر تولیدکننده تجهیزات پزشکی تاکید کرد: اگر مطالبات ما حداکثر ظرف 4 تا 5 ماه پرداخت شود ما هیچگاه نیازمند دریافت تسهیلات از بانک‌ها نخواهیم شد زیرا این سود بابت تسهیلات موجب شد که سرمایه‌ در گردش ما از بین برود.

وی اظهار کرد:‌ ما با تجربه تلخی که در مورد تسهیلات و پرداخت بهره داشتیم قطعا نمی‌خواهیم دوباره سراغ تسهیلات بانکی برویم، اما گاهی تولیدکنندگان مجبور به انجام این کار می‌شوند، تولیدکنندگان باید فعالیتشان رونق بخشیده شود تا بتوانند ظرفیت خودشان را در حوزه بهداشت و درمان افزایش دهند که به نظرم راهکار منطقی برای حل مشکل ایجاد خط اعتباری بین وزارت بهداشت و بانک‌ها است.

جعفری ادامه داد: متاسفانه امروزه واحدهای تولید کننده جامعه از لحاظ تامین نقدینگی دچار مشکل شده  است و اگر قرار باشد که چرخ صنعت راه بیفتد باید یک تولید کننده هر چه سریعتر پولش را دریافت کند.

وی  عنوان کرد: اگر ارگان خریدار وجود ندارد و یا منابع مالی کافی در دسترس نیست بهترین راه حل ایجاد خط اعتباری بین وزارت بهداشت و بانک‌ها است زیرا این وزارتخانه می‌تواند بهترین خریدار باشد، وزارت بهداشت می‌تواند با دریافت تسهیلات از بانکها خود بهره‌اش را بپردازد و مطالبات شرکت‌های تولید کننده را بر طبق جدول‌های زمانبندی مشخص بپردازد.

مسئله تامین نقدینگی با اوراق،‌ تک نرخی شدن ارز و سیاست‌های کلی شاید ممکن است خیرخواهانه و بر اساس یک برنامه‌ریزی درست باشد ولی به دلیل درست اجرا نشدن برنامه‌ها صنایع و واحدهای تولیدی دچار مشکل شده اند و اگر رویه بی پولی و سیاست های نادرست همین گونه ادامه پیدا کند، باید به تدریج فاتحه تولید در کشور خواند، امید است که وزارت بهداشت در جهت حل مشکل نقدینگی و پرداخت به موقع مطالبات اقدامی عاجل کند، همچنین سایر دستگاه ها چون مالیات و گمرگ به جای آنکه چوب لای چرخ تولیدکننده بگذارند به کمک آنها بیایند و دولت نسخه درمان صنعتی را که با سلامت مردم گره خورده است زودتر بپیچد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: