کد خبر: ۱۹۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 14
ماجرای ضرورت تولید واکسن پاییلومای انسانی یا همان اچ پی وی از واکنش‌های رسانه‌های منتقد دولت نیز در امان نمانده و این روزها به سوژه‌ای مورد بحث تبدیل شده است
شفاآنلاین>سلامت کمتر از دو هفته پیش بود که پروژه تولید واکسن اچ پی وی در یک برنامه تلویزیونی پر مخاطب مطرح شد اما به سرعت مورد انتقاد برخی پزشکان و کارشناسان رسانه‌ای قرار گرفت تا جایی که وزارت بهداشت نیز به این موضوع وارد شد. با وجود این همچنان واکنش‌ها به حضور میهمان این برنامه و مباحث مطرح شده در آن ادامه دارد.

به گزارش شفاآنلاین، ماجرای ضرورت تولید واکسن پاییلومای انسانی یا همان اچ پی وی از واکنش‌های رسانه‌های منتقد دولت نیز در امان نمانده و این روزها به سوژه‌ای مورد بحث تبدیل شده است. برخی از این رسانه‌ها شایعاتی غیر علمی مبنی بر عوارضی همچون ناباروری زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق واکسن اچ پی وی اشاعه می‌کنند و عده‌ای نیز بیش از پیش به دروغ بودن ماهیت این بیماری در کشور و عدم ضرورت تبلیع و تولید واکسن پاپیولومای انسانی اصرار می‌ورزند. مخالفان این پروژه معتقدند، تولید چنین واکسنی اولویت وزارت بهداشت نیست و بطور کلی حرف زدن درباره این بیماری موجب ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه می‌شود.

بعد از هجمه‌های زیادی که در برخی رسانه‌ها نسبت به مطرح شدن تولید واکسن اچ پی وی در کشور صورت گرفت، وزیر بهداشت مجبور به موضعگیری در این باره شد. او چند روز پیش  از تولید واکسن ویروس اچ پی وی دفاع همه جانبه‌ای کرد و گفت که به حاشیه‌ها توجه نکنید چرا که تا زمانی که واکسن اچ پی وی را تولید نکنیم نمی‌توانیم مردم را در برابر این ویروس ایمن کنیم.

موج این فشارها آنچنان بر روی وزارت بهداشت زیاد بود که در نهایت واکنش رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران را هم در پی داشت. مینو محرز شایعات به وجود آمده در فضای مجازی درخصوص داشتن عوارضی مانند ایجاد ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن را تکذیب و به صراحت اعلام کرد که واکسن HPV عارضه‌ای ندارد و شایعات در این خصوص غیرعلمی بوده و قطعاً سلامت مردم را نشانه می‌گیرد. محرز همچنین در پاسخ به اظهار نظرهای غیرعلمی عده‌ای مبنی بر عدم انتقال ویروس اچ پی وی از راه انتقال جنسی در ایران به آمار قابل توجهی هم اشاره کرد اینکه 31 درصد کارگران جنسی که تنها در یک منطقه از تهران زندگی می‌کنند مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند.

هر چند او اسمی از این منطقه نبرد اما تأکید کرد که این ویروس از طریق تماس جنسی با زگیل‌های ایجاد شده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل می‌شود که با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم دارد.از طرفی روز گذشته و تنها یک روز پس از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه مطالعات ابتدایی تولید واکسن اچ پی وی از سال‌های گذشته در کشور شروع شده است، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری نیز دیروز اعلام کرد که بیش از سه سال است دانشمندان ایرانی تحقیقات علمی تولید واکسن اچ پی وی مدل گارداسیل را در شرکت دانش بنیان به‌طور مستقل خارج از انستیتو پاستور شروع کرده‌اند و معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون 500 میلیارد تومان از شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن اچ پی وی حمایت کرده است. دکتر قانعی البته به این نکته هم اشاره کرده که این بودجه صرف اقدامات تحقیقاتی شده و تولید واکسن اچ پی وی تنها مراحل آزمایشگاهی را با موفقیت طی کرده است. او در ادامه حرف هایش با اشاره به اینکه نیازی به اعانه جمع کردن برای تولید واکسن اچ پی وی نیست از قوه قضائیه درخواست کرد نسبت به پول‌های جمع شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند.

به دنبال این اظهار نظر، دادستان کل کشور دادستان عمومی و انقلاب تهران را موظف کرد اولاً ادعاهای مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی مربوط به نوعی بیماری کمتر شناخته شده را در کمترین زمان پیگیری و نتیجه را گزارش کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری همچنین دستور داد نسبت به وجوه جمع‌آوری شده نیز برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.

برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی جمع‌آوری کنیم
از سوی دیگر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به حاشیه‌های ایجاد شده درباره واکسن hpvواکنش نشان داد و گفت: برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی جمع‌آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده و به همین دلیل به پول احتیاج ندارد.

به گفته سورنا ستاری،این شرکت دانش بنیان طرح خود را به صورت کاملاً موفق و به کمک حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وصندوق‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر پیش می‌برد.حال با گذشت دو هفته از این ماجرا رئیس انستیتو پاستور ایران  از ورود واکسن اچ پی وی تا سال آینده خبر داد و گفت: محققان دو شرکت دانش بنیان ایرانی به پیشرفت 90 و 70 درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی) رسیده‌اند و نخستین واکسن ایرانی این بیماری بزودی تولید و احتمالاً از سال 98 وارد بازار می‌شود.به گفته دکتر علیرضا بیگلری واکسن ایرانی (دو ظرفیتی HPV )سروتیپ‌های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی است که نقش عمده‌ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند که سال آینده وارد بازار می‌شود و دیگر واکسن (چهار ظرفیتی HPV )سروتیپ‌های 6، 11، 16 و 18 مشابه گارداسیل‌اند که در مرحله آزمایشات حیوانی است و به پیشرفت 70 درصدی رسیده است.

او درباره این‌که نیاز سنجی تولید یک واکسن در کشور نیاز به چه برنامه‌ریزی دارد؟ افزود: محققان(researchers) ایرانی توانمندی و ظرفیت فوق العاده‌ای را در تولید بسیاری از واکسن‌ها از جمله اچ پی وی دارند با این حال تولید واکسن پاپیلومای انسانی در اولویت ضروری و فوری کشور نیست ولی این بدان معنا نیست که ما نیاز به این واکسن نداریم.

اختصاص 100 میلیارد تومان برای تولید دو واکسن
دکتر بیگلری با بیان اینکه دولت و مجلس تنها برای واکسن‌هایی که در اولویت کشور‌ند اعتبار تأمین می‌کند، افزود: هم اینک 100 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ملی برای تولید دو واکسن مهم پنوموکوک و روتاویروس عامل سینه پهلو و اسهال کودکان اختصاص داده شده است.او به این نکته هم اشاره کرد که دولت و مجلس تنها برای واکسن‌هایی که اولویت کشورند و در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار دارند بودجه و اعتبار تأمین می‌کند چنانچه نیاز به تولید واکسنی باشد که از اولویت کمتری برخوردار است اما تولیدش در کشور احساس شود در آن صورت انستیتو پاستور و شرکت‌های دانش بنیان از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها استفاده می‌کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ساخت هر واکسنی حداقل 5 سال طول می‌کشد، گفت: آینده نگری و تغییر رفتارهای اجتماعی و شیوع آسیب‌های اجتماعی حکم می‌کند امروزما نسبت به تولید واکسن ویروس تناسلی یا اچ پی وی احساس نیاز کنیم. علاوه بر این ساخت واکسن اچ پی وی امکان تولید واکسن‌های سویه‌های دیگر این ویروس را هم فراهم می‌کند.

او با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون اچ پی وی برای هر فرد 750 هزار تومان و نرخ استفاده از این واکسن در کشور 43 هزار دوز است، افزود: اچ پی وی واکسن گرانی است تولید این واکسن نه تنها از خروج ارز از کشور نیز کمک می‌کند بلکه امکان ورود آن به بازارهای بین‌المللی نیز وجود دارد.او حواشی ایجاد شده مبنی بر عوارض واکسن اچ پی وی را رد کرد و گفت: مراحل آزمایشگاهی ساخت واکسن اچ پی وی از چند سال پیش در کشور شروع شده و ما امروز در کشور در نقطه صفر نیستیم ،بستر تولید را تسهیل کرده‌ایم اما با تولید صنعتی آن هنوز فاصله داریم.رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به اینکه برآورد مالی تولید واکسن اچ پی وی چقدر است؟ عنوان کرد: هر واکسنی با توجه به نوع و ماهیت آن نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد که تفاوت قیمت واکسن‌ها را مشخص می‌کند.واکسن اچ پی وی فناوری گرانقیمتی را می‌خواهد اما بطور متوسط تنها زیر ساخت تولید واکسن اچ پی وی از جمله تأمین اتاق تمیز، تجهیزات و خرید تکنولوژی حداقل 200 میلیارد تومان هزینه دارد.

او در پاسخ به اینکه عواملی مانند میزان شیوع بیماری اچ پی وی و تعداد مبتلایان به آن تا چه میزان برنامه‌ریزی برای تولید این واکسن را در اولویت قرار داده، عنوان کرد: نیاز تولید هر واکسنی را وزارت بهداشت مشخص می‌کند که البته فقط جنبه پزشکی ندارد بلکه مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز در این نوع مطالبات مهم است. هر چند واکسن اچ پی وی جزو برنامه ملی واکسیناسیون کشوری نیست اما کاملاً مشخص است به دلیل تغییر رفتارهای اجتماعی و تقاضای مردم برای تزریق آن نیاز بود تا وارد تولید این واکسن شویم.او درخصوص حواشی مطرح شده درباره پول‌های جمع‌آوری شده در یک برنامه تلویزیونی برای ساخت واکسن اچ پی وی هم گفت: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت این برنامه را هدایت می‌کند توافق اولیه بر این بوده اگر منابع مالی ســــــــــــاخت واکسن(vaccine) اچ پی وی تأمین شود انستیتو پاستور مرحله ساخت واکسن را با کمک خیرین پیش ببرد چرا که ما اجازه نداریم از محل بودجه و منابع انستیتو برای ساخت این واکسن خرج کنیم. کمااینکه انستیتو پاستور امکانات و تکنولوژی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد.

بنا به این گزارش نتایج برخی مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد، در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان را حدود 4 تا 7 درصد تخمین می‌زنند. همچنین مطالعه‌ای که در سال 1392 انجام شده و در آن، 30 هزار زن 30 تا 49 سال از جمعیت عادی 4 شهرستان کشور نمونه‌گیری شدند و نتایج آن نشان داد نزدیک به 3 هزار نفر HPV مثبت داشتند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: