کد خبر: ۱۹۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 13
طرح تحول سلامت با شعار آسان کردن درمان برای مردم با سر و صدای زیاد به میدان آمد و‌ تمام توصیه‌های مشفقان را مبنی بر تامین اولیه زیرساخت ها و‌ منابع مالی و اولویت بندی بودجه‌های موجود و صدک های در آمدی جامعه پشت گوش انداخت
شفا آنلاین>سلامت>اخیرا نامه‌هایی از بیمه سلامت به بیمارستانها دیده شده است که برای تعداد افراد بیماری که طی ماه‌ به خدمات ویزیت و عمل جراحی و... نیاز پیدا می‌کنند سقف تعیین کرده است.

یعنی اگر بیمار بیمه شده‌ی تحت پوشش بیمه سلامت(Health insurance) پس از پرشدن این سقف تعداد، به مراکز درمانی مراجعه کند و نیاز به ویزیت، اقدامات سرپایی یا عمل جراحی داشته باشد، باید به طور آزاد هزینه‌ها را  پرداخت نماید.

نکته دیگر اینکه این سقف برای بیماری‌ها و اعمال جراحی و تخصصها مختلف متفاوت است.

نامه‌هایی بسیار عجیب و شوکه کننده که مرزهای جدیدی در گرفتن تصمیمهای غیرمنطقی تعریف کرده است و انتظار جدی برای تکذیب یا اعلام جعلی بودن آن از طرف مقامات مسوول وجود دارد.

این بخشنامه‌های خلق‌الساعه که بیماران بیمه شده را به خوش شانسهایی که اول ماه و‌ قبل از اتمام سقف افراد  تحت پوشش بیمه و بدشانسهایی که بعدا بیمار می‌شوند تقسیم می‌کند حاصل کدام نبوغ و استعداد عجیب است؟

مگر بیماری با بیمار از قبل قرار مدار زمانی می گذارد؟
مگر فرد با فرد و بیماری با بیماری تفاوت دارد؟

این نامه‌ها با حقوق اولیه انسانی، ساده‌ترین منطقها و بدیهی‌ترین اصول قانونی در تعارض است.

اصل‏ نوزدهم قانون اساسی صریحا و با کلمات روشن اعلام می‌نماید مردم‏ ایران‏ از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند.

مشروعیت تصمیم سازان و تصمیم گیران چنین بخشنامه‌هایی از کجا آمده و این افراد با کدام اجازه، چنین بی محابا و در آرامش تیشه به ریشه بدیهی ترین حقوق انسانی زده اند؟

طرح تحول سلامت با شعار آسان کردن درمان برای مردم با سر و صدای زیاد به میدان آمد و‌ تمام توصیه‌های مشفقان را مبنی بر تامین اولیه زیرساخت ها و‌ منابع مالی و اولویت بندی بودجه‌های موجود و صدک های در آمدی جامعه پشت گوش انداخت.

دعوای فرسایشی وزارت بهداشت(Ministry of Health) و رفاه که یکی اجرا و دیگری تامین منابع مالی طرح را به عهده داشتند، نبود متولی یکسان برای این دو بازو و... به اندازه کافی برای این طرح مشکل ایجاد کرده است و چنین بخشنامه‌های سرشار از توهین و تعجبی، جز اثبات نابلدی طراحان آن و افزایش مشکلات سودی ندارد.

موکدا از مدیران و مسولان نگارش این نامه‌ها درخواست می‌شود با پس گرفتن آن ها به اشتباه خود اذعان نموده و به حقوق مردم احترام بگذارند.

به وزارتین محترم مربوطه  و نمایندگان محترم مجلس نیز  توصیه می‌شود با کارشناسی، اولویت بندی صحیح و تامین و مدیریت مالی درست به بهترین برنامه واحدی که سلامت مردم را تضمین و تامین می نماید دست یابند و به کمک هم و با متولی واحد آن را اجرا نمایند.

سلامت حق اولیه افراد جامعه و تامین آن وظیفه این مسوولان است؛ عرصه‌ای بسیار حیاتی و حساس که جای نزاعهای فردی، شوخی‌های جناحی و بخشنامه‌هایی چنین موهن و عجیب نیست.

دکتر بابک خطی (متخصص کودکان)



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار