کد خبر: ۱۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 14
بی‌خوابی یا داشتن مشکل خوابیدن یا مسائلی که انسان را در خواب کامل دچار ایراد می‌سازد، مشکلی است که در تمام دنیا به یک نگرانی مهم از سلامت جهانی تبدیل‌شده است. اضطراب و استرس در کار، کمبود تمرینات و تحرک جسمانی، سطح بالایی از تعامل با فن‌آوری و بهداشت ضعیف خواب، بعضی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بی‌خوابی به شمار می‌روند.
 شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>  بر اساس پیشنهادات دانشمندان و پژوهشگران می‌توان با رعایت نکاتی همچون استفاده از تمرینات ورزشی، خوردن شام زودهنگام، استفاده از تشک مناسب و ایجاد محل آرامش برای خواب، مشکل بی‌خوابی را حل کرد.

به گزارش شفا آنلاین:احتمالاً بسیاری از افراد در طول زندگی خود بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند و این موضوع به‌ویژه در هنگامی‌که فرد بسیار خسته است، دشوارتر بوده و تجربه‌ای ناخوشایند به شمار می‌رود. در حال حاضر بی‌خوابی در سراسر جهان به یک مشکل جدی تبدیل‌شده است که دانشمندان و پژوهشگران بسیاری را به تحقیق و بررسی واداشته است. بی‌خوابی یا داشتن مشکل خوابیدن یا مسائلی که انسان را در خواب کامل دچار ایراد می‌سازد، مشکلی است که در تمام دنیا به یک نگرانی مهم از سلامت جهانی تبدیل‌شده است. اضطراب و استرس در کار، کمبود تمرینات و تحرک جسمانی، سطح بالایی از تعامل با فن‌آوری و بهداشت ضعیف خواب، بعضی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بی‌خوابی به شمار می‌روند.


    اضطراب و استرس در کار، کمبود تمرینات و تحرک جسمانی، سطح بالایی از تعامل با فن‌آوری و بهداشت ضعیف خواب، بعضی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بی‌خوابی به شمار می‌روند.

آنیکیت گارگ (Ankit Garg)، همکار بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Wakefit.co و دیفرت وی جی (Devrath Vijay)، بنیان‌گذار استودیوی آموزشی کاربردی، پنج راه‌حل برای درمان بی‌خوابی را پیشنهاد می‌کنند. به گفته این پژوهشگر، به کار بستن برخی راهکارها می‌تواند به شما در به خواب رفتن، به‌ویژه در هنگام بی‌خوابی ناشی از خستگی کمک کند. این راهکارها عبارت‌اند از:

* خوردن شام زودهنگام: دانشمندان علم خواب و پژوهشگران پزشکی معتقد هستند که باید فاصله‌ای یک و نیم تا دوساعته بین خوردن شام و خوابیدن وجود داشته باشد در غیر این صورت دیر شام خوردن باعث سوءهاضمه شده که نتیجه آن بی‌خوابی خواهد بود.

* عوض کردن تشک خواب: تشک غیر راحت می‌تواند باعث بی‌خوابی و یا بدخوابی شخص شود و ساعت‌ها فرد را مجبور به جابه‌جایی و بی‌قراری کند. می‌توان گفت تشک نامرغوب و بد باعث درد عضلانی، خارش عصبی، درد و آسیب طولانی در بدن می‌شود. امروزه کارهای زیادی برای بهینه‌سازی ارگونومیک (ergonomics) و توسعه ساختاری تشک با سازندگان نوآورانه انجام‌شده است.

* قدم گذاشتن در مرحله خواب بدون واسطه: پیشنهاد می‌شود که وقتی قصد خوابیدن دارید بدون هیچ‌گونه وسایل اضافی و سرگرمی مانند موبایل وارد رختخواب شده و با آرامش بخوابید. درواقع شما باید محیط خواب خود را از آرامش لبریز سازید. شاید یک فضای تاریک، یک موسیقی ملائم و حتی بوی معطر عود بتواند فضای آرامش بخشی را برای شما ایجاد سازد.

* استفاده از متخصص و یا کارشناس خواب: همه ما در طول روز ساعت‌ها به کار مشغول هستیم که این زمان می‌تواند سرشار از استرس و اضطراب باشد و همین نگرانی و استرس می‌تواند موجب بی‌خوابی یا بدخوابی شود. اگر با یک کارشناس و یا متخصص مرتبط، مشکل خود را در میان گذارید، راحت‌تر می‌توانید نتیجه لازم را به دست آورید.

* تمرینات جسمانی و ورزش: بدنی که در اثر تمرینات جسمانی و ورزش خسته شده باشد، راحت‌تر به خواب‌رفته و بهتر استراحت می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در طول روز زمان مناسبی را برای تمرینات جسمانی ازجمله پیاده‌روی و ورزش قرار دهید چراکه این فعالیت‌ها انرژی بدن را تخلیه کرده و در هنگام شب با آسودگی و آرامش می‌توان خوابید درحالی‌که یک سبک زندگی بی‌تحرک، مصرف زیاد تنقلات مضر و هله‌وهوله به همراه سستی و زیاد خوابیدن می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خستگی زیاد در اثر کار سنگین نه ورزش نتیجه عکس خواهد داشت. thehealthsite
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: