کد خبر: ۱۹۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 13
در طی مطالعات در بیمارستان‌ها مشاهده کردیم که در ارائه میزان پتاسیم بیماران اشتباهاتی صورت می‌گیرد، به این صورت که پتاسیم 4.9 درصد، 49 صدم گزارش می‌شود و پزشک زمانی که مقدار کم پتاسیم مواجه می‌شود، دستور تزریق پتاسیم را می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت> از آنجایی که تزریق بیش از اندازه پتاسیم به بیماران موجب مرگ آنها می‌شود، محققان دانشگاه شهید بهشتی روشی را برای اندازه‌گیری این ماده ارائه دادند که با استفاده از آن امکان پیگیری قضایی فراهم شده است.

به گزارش شفاآنلاین،جواد زندی از محققان این طرح تست پتاسیم را یکی از تست‌های پزشکی دانست و گفت: تزریق بیش از اندازه این ماده در بدن موجب مرگ فرد خواهد شد.

وی ادامه داد: در طی مطالعات در بیمارستان‌ها(hospitals) مشاهده کردیم که در ارائه میزان پتاسیم بیماران اشتباهاتی صورت می‌گیرد، به این صورت که پتاسیم 4.9 درصد، 49 صدم گزارش می‌شود و پزشک زمانی که مقدار کم پتاسیم مواجه می‌شود، دستور تزریق پتاسیم را می‌دهد.

زندی اظهار کرد: با تزریق مقادیر زیاد پتاسیم به بیمار، فرد به کما می‌رود که منجر به فوت وی‌ خواهد شد.

این محقق اضافه کرد: به منظور ارتقای دقت در تشخیص میزان دقیق پتاسیم، طرح "ارتقای سامانه اتو آنالایزر موجود با هدف افزایش امنیت و دقت تجهیز" را اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه در این طرح از روش رمزنگاری و امضای دیجیتال استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: زمانی که نتایج تست پتاسیم در آزمایشگاه مشخص شد، اپراتور ، "توکن" (دستگاه امنیتی برای اثبات هویت فرد به صورت الکترونیکی) خود را وارد و امضای دیجیتال خود را ثبت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در هر مرحله که نتایج از اپراتور به بیمارستان گزارش می‌شود، امضای افراد در آن به ثبت می‌رسد، یادآور شد: با این روش در صورتی که خطایی در اعلام نتایج رخ دهد، مشخص خواهد ‌شد و امکان پیگیری قضایی فراهم خواهد شد.

به گفته این محقق در گذشته امکان پیگیری قضا در صورت وجود خطا در آزمایشات وجود نداشت.

زندی، ارتقای تجهیزات پزشکی را از دیگر بخش‌های این تحقیق نام برد و یادآور شد: دستگاه‌های بیوشیمی که برای تست و اندازه‌گیری میزان قند و چربی خون به کشور وارد می‌شوند، نیازمند افزایش(Increase) دقت هستند  تا بتوانند با دقت بالا میزان قند و چربی بیماران را گزارش دهند.

وی ادامه داد: بر این  اساس این دستگاه را به گونه‌ای تغییر دادیم که تست‌های مورد نظر را با دقت بالا گزارش کند، به گونه‌ای که میزان قند 130 بیماران، 150 گزارش نشود.

زندی با اشاره به تجاری‌سازی این دستگاه‌ها خاطر نشان کرد: علی‌رغم کاربردهای این دستگاه‌ها متاسفانه از سوی شرکت‌ها رغبتی برای خرید آن‌ها وجود ندارد؛ چراکه این دستگاه‌ها از خارج وارد می‌شود. والبته توانستیم آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: