کد خبر: ۱۹۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 12
گرفتگی عروق قلبی یا تصلب شرایین یک بیماری اکتسابی به شمار می‌رود که مربوط به سرتاسر بدن است
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص قلب و عروق عوامل خطر سکته قلبی را تشریح کرد و گفت: مردان بیشتر از زنان گرفتار سکته قلبی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا رحمانی درباره علت گرفتگی عروق در قلب اظهار کرد: گرفتگی عروق قلبی یا تصلب شرایین یک بیماری اکتسابی  به شمار می‌رود که مربوط به سرتاسر بدن است.

وی با بیان اینکه گرفتگی عروق قلبی به علت رسوب چربی در جداره رگ‌ها به وجود می‌آید، افزود: عوارضی که این رسوب چربی‌ها ممکن است ایجاد کنند در مورد عضوی بوده که دچار گرفتگی شده است و در نهایت قلب و اندام‌ها دچار عوامل خطر می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به طور کلی عوامل خطر به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم می شود. عوامل قابل کنترل شامل مصرف سیگار، دیابت، فشار خون(blood pressure) و چربی خون بالا است که با رعایت سبک زندگی سالم و ورزش کردن این عوامل قابل کنترل هستند.

رحمانی ادامه داد: عوامل غیر قابل کنترل در بروز سکته قلبی شامل افزایش سن و جنس است به این معنا که در مردان بروز سکته قلبی بیش از زنان است همچنین رسوب چربی و التهاب در جداره عروق و سفت شدن جداره نیز از شایع ترین عوامل غیر قابل کنترل در بروز گرفتگی عروق هستند.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: فردی که دچار گرفتگی عروق می‌شود با کاهش خونرسانی در قلب مواجه می‌شود و به تبع آن مقدار اکسیژن لازم برای سلول‌های قلبی نیز کاهش شود رگ‌ها ظرفیت لازم را برای گشاد شدن و اضافه کردن خون رسانی به عضله قلب از دست بدهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در زمان فعالیت فرد سالم ظرفیت خونرسانی ۴ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد تا  فرد دچار علائم خون رسانی و کاهش اکسیژن در عضله قلب نشود.

رحمانی با اشاره به اینکه استرس به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود، گفت: استرس(Stress) به دو صورت مزمن و حاد وجود دارد که مورد دوم و به عبارتی حاد بودن ممکن است فرد را مستعد گرفتگی عضلات و در نهایت سکته قلبی کند.

این فوق تخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد:به جز احساس دردهایی که در قفسه سینه در هنگام فعالیت به وجود می‌آیند هنگام عصبانیت و خشم نیز ممکن است احساس تنگی نفس مشاهده شود بنابراین استرس در تشدید علائم نقش ویژه‌ای داشته و سبب بروز سکته در فرد می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: