کد خبر: ۱۹۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 12
آنچه امروز به عنوان مشکل عمده و اصلی در حوزه ‌تامین دارو داشتیم و خواهیم داشت، موضوع مطالبات معوقه است که فشار زیادی را متوجه صنعت دارویی و زنجیره تامین دارو شامل از واردات و تولید می کند. تقریبا تمام حلقه‌های تامین دارو در کشور درگیر تامین نقدینگی هستند
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد که از سازمان‌های بیمه‌ای انتظار داریم به موضوع پرداخت مطالبات صنعت دارو توجه کند.

به گزارش شفاآنلاین،  کیانوش جهانپور با بیان اینکه انتظار ما توجه بیشتر مجموعه نظام بیمه‌ای کشور به موضوع پرداخت مطالبات صنعت دارو است، گفت: آنچه امروز به عنوان مشکل عمده و اصلی در حوزه ‌تامین دارو داشتیم و خواهیم داشت، موضوع مطالبات معوقه است که فشار زیادی را متوجه صنعت دارویی و زنجیره تامین دارو شامل از واردات و تولید می کند. تقریبا تمام حلقه‌های تامین دارو در کشور درگیر تامین نقدینگی هستند.

وی با اشاه به موضوع قیمت گذاری داروها(medicines)، اظهار کرد: مساله قیمت‌گذاری در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می شود. موضوع حمایت مساله دیگری است که متوجه سازمان‌های بیمه‌گر است. همچنین از سوی وزارت بهداشت یارانه‌ای برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است و غیر از آن تقریبا یارانه مستقیمی برای تولید و یا واردات دارو نداشتیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: امسال قرار شد پس از تحولات ارزی، هنگام گشایش اعتبار قیمت ارز تک نرخی امروز با قیمت خرید مرجع سابق دارو، تخصیص پیدا کند، اما به دلیل مشکلات و فرآیند پیچیده این اتفاق نیفتاد؛ زیرا ممکن بود مشکلاتی ایجاد کند و به همین دلیل در قالب یک یارانه با اولویت بیماران خاص پرداخت خواهد شد.

احسان والی- دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس- با بیان اینکه شرکت‌های بیمه امسال و سال های آینده به داروخانه ها و سازمان ها و شرکت های تولید دارو بدهکار می‌مانند، گفت: قرار بود طرحی شکل گیرد که بر اساس آن بدهی‌ها پرداخت شود، اما این طرح در حالی‌که در هیئت دولت نیز رای آورده بود لغو شد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که نظام و چرخه‌ای معیوب در دارو داریم و هر روز نیز بدتر می‌شود. حتی در بخش داروهای اساسی نیز دچار کمبود می‌شویم؛ این یک واقعیت است که دلیل آن سیاست‌های غلط در حوزه واردات(Importation) و تولید دارو است.

دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بعضی داروهای وارداتی بسیار خوب هستند و اقبال خوبی از آنها می شود، اما برای آنها سقف وارداتی ایجاد کرده‌ایم و با این کار، مسیر را برای قاچاقچیان باز کرده‌ایم. از سوی دیگر در نظام قیمت گذاری به خوبی عمل نمی‌کنیم؛ زیرا قیمت گذاری‌ها بر اساس دستور  انجام می‌شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: