کد خبر: ۱۹۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
از آنجاکه وب‌ سایتهای اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات از سوی بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند این مطالعه با هدف بررسی کیفیت، صحت و پوشش اطلاعات وب‌سایتهای فارسی‌زبان مرتبط با سرطان سینه انجام شده است
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس نتایج پژوهشی با عنوان "بررسی کیفیت و صحت اطلاعات وب‌سایتهای مرتبط با سرطان سینه"، اغلب وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات مرتبط با سرطان سینه از کیفیت و صحت کافی برخوردار نبوده و قابل اعتماد نیستند، همچنین تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، در بخشی از این مطالعه که در همایش دو روزه "پایش بیماران: نوآوری و چالش‌ها" ارائه شد، آمده است: از آنجاکه وب‌ سایتهای اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات از سوی بیماران مبتلا به سرطان سینه(Breast Cancer) مورد استفاده قرار می‌گیرند (بر اساس نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیش از 12 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه برای کسب اطلاعات به وبسایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند)، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت، صحت و پوشش اطلاعات وب‌سایتهای فارسی‌زبان مرتبط با سرطان سینه انجام شده است.

گفتنی است در این مطالعه مقطعی 6 کلمه کلیدی پراستفاده در جستجوهای گوگل (برگرفته از گوگل ترند) جهت مطالعه بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. این کلمات کلیدی در موتورهای جستجوی گوگل و یاهو مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع 600 وب‌سایت خروجی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس لینک‌های موجود در 5 صفحه اول نتایج جستجوی هر عبارت کلیدی مورد ارزیابی قرار گرفت.

بر اساس نتایج استخراج شده از این مطالعه، اغلب وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات مرتبط با سرطان سینه قابل اعتماد و مستند نبوده و تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی‌کنند، از طرف دیگر اغلب سایت‌های مورد استناد علمی و دارای اطلاعات علمی صحیح برای بیماران در صفحات اول نتایج جستجو نبودند.

یوسفی پژوهشگر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به راهکارهای پیشنهادی بر اساس مطالعه انجام شده، عنوان کرد: ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایتهای تخصصی مرتبط با سرطان سینه زیر نظر متخصصان این حوزه با هدف ارائه اطلاعات صحیح به بیماران و همچنین پایش دوره‌ای وب‌سایتهای موجود در کشور توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط با هدف جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست برخی از راهکارهای پیشنهادی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: