کد خبر: ۱۹۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
مرکز ایرانوم، داده های 800 نفر فرد سالم از هشت قومیت مختلف را به صورت آنلاین در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است که می تواند به آنان کمک کند تا تغییرات ژنتیکی را تشخیص دهند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به ثبت اطلاعات ژنی 800 نفر از هشت قومیت در بانک اطلاعات ژنی موسوم به 'ایرانوم' این دانشگاه گفت: در نظر است که داده های ژنی این بانک را افزایش دهیم.

به گزارش شفا آنلاین، محمد کمالی یادآور شد: در همین 800 نفر که سالم بوده اند، بیش از یک میلیون و 380 هزار تغییر ژنتیکی پیدا شده که بیش از 700 مورد تغییر آن تابحال شناسایی نشده بود و جایی گزارش نشده بود؛ این تغییرات سیستم ژنی ممکن است با بیماری در ارتباط باشد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مرکز تحقیقات ژنتیک(Genetics) این دانشگاه، تحقیقات خوبی روی شناسایی ژن های ایجاد کننده نابینایی، کم شنوایی و کم توانی ذهنی انجام داده که نتایج این تحقیقات در اختیار جامعه قرار گرفته و می تواند استفاده شود.

وی افزود: مرکز ایرانوم، داده های 800 نفر فرد سالم از هشت قومیت مختلف را به صورت آنلاین در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است که می تواند به آنان کمک کند تا تغییرات ژنتیکی را تشخیص دهند.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(Rehabilitation) گفت: 800 مورد ژنوم بررسی شده و مشاهده می شود که برخی ژن ها با برخی بیماری ها مرتبط است و اگر فردی این ژن را پیدا کند، والدین او باید مراقب باشند که او در آینده ممکن است دچار برخی بیماری ها مانند ناشنوایی و نابینایی شود.

کمالی اضافه کرد: ما به دلیل نبود نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم از این داده ها در غربالگری ژنتیکی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا طبق اطلاعات این بانک، ناهنجاری مشخصی در نقطه ای از کشور وجود دارد، گفت: اینکه بیماری خاصی در قومیت خاصی وجود داشته باشد، هنوز مشاهده نشده است ضمن آنکه 800 نفر مورد تحقیق، سالم هستند.

وی تاکید کرد: عوامل ژنتیکی نابینایی و ناشنوایی و کم توانی های ذهنی متعدد در جمعیت ایرانی در طول 20 سال گذشته شناسایی شده که در بانک های جهانی نیز ثبت شده است.

گفتنی است در بانک ایرانوم، اطلاعات ژنی ، 800 فرد سالم بالای 35 سال از هشت قومیت فارس، آذری، کرد، ترکمن، لر، بلوچ ، عرب و جزایر خلیج فارس (از هر قوم یکصد نفر) توالی یابی شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: