کد خبر: ۱۹۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
محققان دانشگاه سیدنی در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که خوردن تخم‌مرغ برای افراد دارای دیابت خطری ندارد، خوردن 12 عدد تخم‌مرغ در هفته نمی‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد
شفاآنلاین>تغذیه> افراد چاق برای رسیدن به وزن ایده‌آل رژیم غذایی خاصی دارند که گنجاندن همه مواد غذایی خوشمزه در آن امکان ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، محققان(researchers) دانشگاه سیدنی در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که خوردن تخم‌مرغ برای افراد دارای دیابت خطری ندارد، خوردن 12 عدد تخم‌مرغ در هفته نمی‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.
 
محققان دانشگاه سیدنی سعی دارند تا برخی نکات مبهمی را که در مورد مصرف تخم‌مرغ و رژیم غذایی سالم گفته می‌شود مورد بررسی قرار دهند و ابهامات را مشخص کنند.
 
تحقیقات اخیر آن‌ها نشان داده است که افراد دارای دیابت اگر تا یک سال 12 عدد تخم‌مرغ در هر هفته مصرف کنند خطری برای آن‌ها نخواهد داشت، این تحقیق در ادامه مطالعه‌ای که این میزان مصرف تخم‌مرغ را در مدت زمان سه ماهه مورد بررسی قرار داده بود، انجام شده است.

این مطالعه به رهبری دکتر ند فولر و با همکاری دانشکده پزشکی سیدنی و بیمارستان سلطنتی پرنس آلفرد انجام شده است، در مراحل اولیه این مطالعه هدف شرکت کنندگان این بود که وزنشان را ثابت نگه دارند. به شرکت کنندگان دو نوع رژیم غذایی متفاوت، یکی با مصرف 12 عدد تخم‌مرغ در هفته و دیگری با مصرف کمتر از دو عدد تخم‌مرغ در هفته داده شد و در پایان یک دوره سه ماهه هیچ تفاوتی در نشانگرهای بیماری‌های قلبی عروقی در بین شرکت کنندگان با دو نوع رژیم متفاوت دیده نشد.
 
همان شرکت کنندگان در یک دوره سه ماهه رژیم غذایی را به منظور کاهش وزن شروع کردند و به مصرف همان تعداد تخم‌مرغ در هفته ادامه دادند، به گفته دکتر فولر در تمام مراحل مطالعه هیچ تفاوتی در نشانگرهای بیماری‌های قلبی عروقی هیچ‌ کدام از دو گروه مشاهده نشد و هر دو گروه به یک میزان کاهش وزن(Weight Loss) داشتند.
 
دکتر فولر می‌گوید: علی رغم وجود توصیه‌های مختلف در مورد میزان مصرف تخم‌مرغ در افراد دارای دیابت تحقیقات ما نشان داده است که با وجود یک رژیم غذایی سالم نیازی نیست که مردم تغییری در میزان مصرف تخم‌مرغ ایجاد کنند، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این مطالعه در یک رژیم غذایی سالم چربی‌های اشباع نشده مثل آووکادو و روغن زیتون باید جایگزین چربی‌های اشباع شده مثل کره شوند.
 
در این مطالعه عوامل خطرناک دیگر برای بیماری‌های قلبی عروقی از قبیل کلسترول، قند خون و فشار خون هم مورد بررسی قرار گرفت و هیچ تفاوتی در بین دو گروه شرکت کننده با مصرف تخم‌مرغ کم و زیاد مشاهده نشد.
 
دکتر فولر می‌گوید: درست است که تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد و افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مستعد دریافت لیپوپروتئین‌های کم چگال و یا همان کلسترول بد هستند، اما مطالعات ما نشان داد که مصرف تخم‌مرغ تأثیر چندانی بر سطح کلسترول خون ندارد.
 
تخم‌مرغ‌ها منبع پروتئین و ریزمغذی‌هایی هستند که برای سلامتی بسیار مفید هستند و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند، مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به تنظیم میزان چربی و کربوهیدرات کمک کند و برای سلامت قلب و چشم مفید است.
 
دکتر فولر می‌گوید: میزان مصرف تخم‌مرغ تأثیری در افزایش و یا کاهش وزن ندارد، نکته جالب این است که شرکت کنندگان در این مطالعه با میزان متفاوت مصرف تخم‌مرغ به یک اندازه کاهش وزن داشتند و بعد از پایان دوره سه ماهه همچنان روند کاهش وزن آن‌ها ادامه داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: