کد خبر: ۱۹۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 09
شفاآنلاین:انجمن علمی متخصصین زنان ومامایی ایران در اطلاعیه ای به نامه اخیرجمعیت مامایی ایران خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت واکنش نشان داد. ا
به گزارش شفاآنلاین، دراین نامه که نسخه ای ازآن به طور اختصاصی دراختیار شفاآنلاین قرارگرفته آمده است :"نقد انجمن علمی متخصصین زنان ومامایی ایران بردیدگاههای "جمعیت مامایی ایران":ترویج زایمان طبیعی با مامای خصوصی یعنی افزایش هزینه ازجیب مادران باردار!
  
اخیرا" نامه ای ازطرف "جمعیت مامایی ایران" خطاب به معاونت محترم درمان وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی به تاریخ ۲۲/۲/۹۷در خصوص مفاددستورالعمل ترویج زایمان طبیعی در برخی رسانه ها انتشار یافته است.این نامه نکات مختلفی را مورد توجه قرار داده و ضمن استقبال گرم از دستورالعمل یاددشده ادعاهای گوناگونی نیز در زمینه دامنه مسوولیت ها و اختیارات "ماماها" مطرح کرده است ؛ از ادعای استقلال در عهده دار بودن مسوولیت فرایند مراقبت از "مادر کم خطر " تا نقش ماما در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد سلامت(همسو بااقتصادمقاومتی)، وتوصیه به مقامات وزارت بهداشت به اجرای کامل بسته جدید ترویج زایمان و ضرورت همکاری مراکز درمانی درپذیرش نقش  "مامای خصوصی " بااین ادعا ی مضاعف که گویا "دنیای توسعه یافته به سمت و سوی مامای خصوصی شتافته است "! و همچنین در بند هشت نامه مورد اشاره، ادعا شده است که "اراِیه خدمات مامایی به مادرکم خطر توسط مامای ایرانی ، در قالب شرح وظایف مدون ، می تواند یک برند جهانی شود ..."!هر چند بررسی تحلیلی و موشکافی همه جانبه درباره درستی و نادرستی برخی ازاین دعاوی از لحاظ علمی –تجربی ، نیازمند فرصت مناسب تری است ، اما انجمن علمی متخصصین زنان و مامایی ایران " وظیفه خود می داند که نظراتی کارشناسی را درباره برخی فرازهای این نامه ، مبتنی بر تازه ترین تحقیقات علمی و بر اساس اصل کلیدی حمایت از مادران و نوزادان میهن عزیزمان ، به اجمال اعلام نماید.قبل از هر چیز باید یادآوری کرد مفاد ماده ۲ دستورالعمل جدید ترویج زایمان طبیعی (ابلاغی معاونت درمان وزارت بهداشت) به درستی هدف کلی این دستورالعمل را ارتقاء سلامت مادران کشوردانسته و در ماده ۳ نیز ضمن برشمردن برخی اهداف کلی ،از "کاهش پرداختی از جیب مردم" به عنوان یک هدف اختصاصی نام برده ودر ابتدای ماده ۴ ارایه خدمات رایگان را برای زایمان طبیعی درتمام بیمارستانهای دولتی نوید داده است . 

لیکن با کمال تاسف ، مفاد بند ۱۴ از ماده۴ که انعقاد قرارداد تک بیمارستان(Hospital) دولتی در شهرها را با مامای خصوصی الزامی اعلام کرده است، خود آشکارا مخالف با اهداف اختصاصی این دستورالعمل است. ضمن این که به اعتقاد این انجمن زمینه سازی برای شکل گیری پدیده مامای خصوصی درایران، برخلاف جهت گیری های اصلی دنیای پزشکی درمدیریت سلامت زنان بارداراست .ازسوی دیگر در تمامی کشورهای پیشرفته ای که کنترل باردارکم خطر را برعهده ماما قرارداده اند، مشخصا" حقوق و دستمزد ثابتی برای آنان مقررکرده اند وعملا" دراین کشورها، ماماهیچگونه منفعتی در عدم ارجاع به موقع زن باردار به متخصص زنان ندارد. اما دستورالعمل اخیرمعاونت محترم وزارت بهداشت  بدون در نظر گرفتن تیغ دوپهلوی "انگیزه اقتصادی " ، راه را برای دخالت یک سویهء این عامل درسرنوشت بارداران بازگذاشته است. علاوه براین ، هرچند کنترل و زایمان مادران کم خطر درحیطه وظیفه حرفه ای ماما تعریف می شود اما از آنجا که بارداری و زایمان یک پروسه دینامیک است و امکان تغییرموقعیت از low risk به  high riskهمواره وجود دارد، لذا وظیفه تیم پزشکی، شناخت به موقع و کنترل این فرآیند خواهدبود ؛ واین درحالی است که ماماها به هیچ وجه مستقلا" مسئولیتی درزمینهء شناخت ومدیریت تمام ریسک های فرآیند زایمان و بارداری برعهده ندارند وچنین نقش خطیری درتقسیم کارتخصصی، به آنها سپرده نشده است. اگر هدف  اصلی ،خدمت به مادران است، وصرفا"منافع مالی و حرفه ای مد نظرها  نیست ، می باید به مانند همه کشورهای پیشرفته ، تیم مراقبت از مادرباردار زیرنظر پزشکان متخصص زنان فعالیت کنند و اگراین ارتباط و هماهنگی باصدوراین یا آن دستورالعمل شتابزده، خدشه دار شود ، بی شک سلامت مادران به خطر خواهد افتاد. 

آنچه که منجر به کاهش مرگ و میرمادران می شود تقویت اصل هماهنگی و همکاری تیم مراقبت در کنترل تمامی مادران بارداراست. از این رو بهبود توان علمی، حرفه ای و چابکی و هماهنگی تیم پزشکی ودسترسی به  تجهیزات لازم، عوامل اساسی برای کاهش موارد مرگ و میر و دستیابی به بهترین نتیجه یعنی سلامت مادر و نوزاد خواهد بود. به طورمثال درمورد ترویج "زایمان در منزل"، برطبق تازه ترین تحقیقات مشخص شده است که اگرانتخاب این روش به موازات تجهیزامکانات وخدمات لازم برای انتقال سریع مادرباردار به بیمارستان تدبیرنشده باشد، بیشترین خطرها درانتظار مادر و نوزاد خواهد بود و رواج چنین سازوکاری در شرایط فعلی کشورما، بالاترین هزینه ها را برای نظام سلامت در برخواهد داشت.

 گفتنی است حتی در کشور پیشرفته و ثروتمندی نظیرایالات متحده آمریکا هم براثر کاهش سرمایه گذاری وتضعیف حمایت های خاص ، درسالیان اخیر، میزان مورتالیته مادران افزایش قابل توجهی یافته است (به استناد کتاب ویلیامز، 2018 ، فصل اول). این پدیده بیشتردرمیان سیاه پوستان و اقشارکم درآمد این کشور ثروتمند بروز کرده وبه طور مشخص سیاست هایی که مردم کم درآمد را از خدمات اولیه سلامت و بهداشت با شعارصرفه جویی یا خصوصی سازی بی قید و شرط ، محروم ساخته، مورد انتقاد شدید نهادهای علمی ومدنی قرار گرفته است. 

جالب این که بیشترین درصد مرگ و میرمادران در آمریکا به علت بیماری های"کاردیوواسکولر" و "کاردیو میوپاتی" رخ داده است که معمولا" دردوران بارداری و قبل از زایمان با اعمال مراقبت های تخصصی و شناسایی به موقع ، قابل پیشگیری(prevention) است. 

جمعیت مامایی ایران در نامه یادشده همچنین کوشیده است که اجرای بند 14 از ماده 4 "دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی" را نوعی صرفه جویی و درراستای "اقتصاد مقاومتی" قلمداد کند. درحالی که تنها با مدیریت درست هزینه ها و اعمال روش های تخصصی در پیشگیری هاست که می توان به این اهداف دست یافت، نه با به خطر انداختن جان مردم کم درآمد وبالابردن تدریجی خطرمرگ و میرمادران. 

بدیهی است همه دست اندرکاران تامین سلامت مادران و نوزادان باید به امکانات واقعا" موجود در کشورمان توجه کنند و با ارتقاء بخش های تخصصی،زایشگاه ها و اتاق های زایمان در حدود استانداردهای تعریف شده وزارت بهداشت و بهره گیری از ظرفیت های کارتیمی ، با شناخت درست از توانمندی های موجود و تلاش در جهت ارتقای توان علمی و حرفه ای ماماها، سلامت مادران را در مسیر درست هدایت و مدیریت نمایند و با نگاه عمیق و مسئولانه نسبت به رسالت حرفه ای خود پشتیبان نظام سلامت کشورمان باشند. در این صورت است که نظام سلامت ما، از ابداع سازوکارهای ناقص و ناکارآمد نظیر تبلیغ و ترویج "مامای خصوصی" بی نیاز خواهد شد.
هیئت مدیره انجمن علمی متخصصین زنان و مامائی ایران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
تقویت ماما ها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
تقویت ماماها یعنی تقویت زایمان طبیعی
تقویت زایمان طبیعی یعنی کاهش و حذف فرایند خطرناک و پرعارضه ای به نام سزارین بی اندیکاسیون
ليدا خدايارنژاد
|
Germany
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
ممنون از توضيحات داده شده حاملگي كم ريسك وريسك بالا ندارم دوره بارداري قابل پيش بيني نيست مراقبت صيحيح لازم است
محبوبه الف
|
United States
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
از توجه انجمن زنان به سلامت مادران کم درامد ممنونم.واقعا من هزینه ندارم 1500000 هزار به ماما بدم که زایمانم کنه.ترجیح میدم بیمارستان دولتی یا خیریه زیر نظر متخصص باشم تا مامای کم سواد و پولکی
رشيدي
|
United States
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
ضمن تشكراز انجمن متخصصين زنان ومامايي ميخواستم اين نكته راياداوري كنم كه پديده اي كه اخيرا تحت عنوان ماماي دولا توسط گروه مامايي باب شده است اصلا ازنظرعلمي وجود خارجي ندارد ودرحقيقت دولا همراه زايو است كه قبلا براي اينكار اموزش ديده وهمراه ايشان دراتاق ليبر وزايمان حضوردارد وبه زايوكمك ميكند ونيازي به پرداخت وجه تحت عنوان ماماي دولا نيست.
نسرين
|
United Kingdom
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
واقعا ،اگه به فكر مردمين ،چرا يه ماماي همراه كه هيچ دخالتي در زايمان نداره فقط براي ماساژ دادن ونترس نترس گفتن بايد چهارصد هزارتومان بگيره،وقتي زايمان با اون همه هزينه اي كه بر سيستم بهداشتي وارد مي كنه رايگانه؟!!!
شهین زاهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
زایمان حتما باید زیر نطر مستقیم متخصص زنان باشد.با مامای دولا مخالفم.همراه بیمار میتواند برای این کار اماده شود بدون گذاشتن هزینه اضافی بر دوش بیمار
ناشناس
|
Singapore
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
متاسفم که طرح ترویج زایمان طبیعی تبلیغ میشود ولی مادر حامله به مامای خصوصی و مامای همراه میلیونها تومان پول به صورت نقد رومیزی و میلیونی زیر میزی برای زایمان رایگان !!!میپردازد ، متاسفم برای مادران بی بضاعت و کم بضاعت سرزمینم که اینطور مورد بی عدالتی هستند .....
ازیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
من فکر میکنم همه زنان سرزمینم که شيران نری زاییدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند اعم از فقیر و غنی حق دارند از خدمات متخصص و جراح زنان برخوردار شوند واقعا سپردن مادر باردار به یک ليسانسه و پرستار چه معنی داره؟دوره جهالت و کم سوادی و دکترای هندی و قابله ها سر اومده. ما پزشک و متخصص و جراح میخواهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
قاعدتا مامای خصوصی بار مالی بهمراه دارد و ماما به علت gain مالی به موقع ارجاع نمیدهد
نرگس افسر
|
-
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
بسیار عالی و با نکته سنجی بررسی شده امید واریم مسوولین هم وقایع را به گونه‌ای ببینند که چند سال آتی شاهد افرایش مرگ و میرمادران و نوزادان نباشیم
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
مامای خصوصی و مامای دولا درحقیقت تحمیل هزینه ی اضافی بر بیماران است؛ مگر سیاست وزارت بهداشت برکاهش هزینه ها و رایگان کردن زایمان نبوده؟ پس چرا ماماهای عزیز از خانم باردار بابت همراهی در زایشگاه و ماساژ پولهای کلان می گیرند بدون هیچ مسولیتی؟
اگر مامای دولا و همراه رایگان بود باز هم اینچنین طرفدارش بودند وآنرا حق مسلم خانم باردار می دانستند؟؟
آیا این که مامای همراه در مطب گاهی تا یک میلیون تومان از بیمار می گیرد تا در زایشگاه فقط کنارش باشد و ماساژ بدهد و هیچ مسولیت دیگری نداشته باشد ؛ زیر میزی حساب نمی شود؟
اگر یک پزشک اجازه داشت چنین پولی بگیرد حتما خانم های مامای مسول در وزارت که چنین قوانینی برای ماماها تصویب می کنند ؛ فریاد وا مصیبتا ؛ زیر میزی و حرام خواری سر می دادند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
ترویج زایمان طبیعی ..انهم توسط ماماهای فرهیخته بهترین کاری بوده که انجام شده ..باید به مسولین تبریک گفت
ليدا خدايارنژاد
|
Germany
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
زايمان سير طولاني ممكن داشته باشه قضيه دريافت پول براي زايمان طبيعي بسيار خطرناك ميتواند باشد جون براي دريافت پول ميتونن بهر كار خطرناكي دست بزنن و باعث مرگ جنين ومادر باردار شونددر زايشگاههاي دولتي نيازي براي ماماي خصوصي وجود ندارد
فرح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
زایمان ایمن فقط تحت نظر متخصص زنان صورت میگیرد که در هر زمان که خطری برای مادر یا جنین در میان باشد بتواند سریعا تصمیم درست در جهت سلامت مادر و نوزاد را بگیرد
فريبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
با سلام
با توجه به اينكه هر زايمانِ حتى به ظاهر راحت و بدون مشكل ممكن است منجر به عوارض ناخواسته مانند خونريزى شديد ،افت قلب جنين ،كنده شدن جفت،عدم پيشرفت در سير زايمان و....حتماً حتماً حضور متخصص زنان براى حفظ جان مادر و نوزاد ضرورى و حياتى است و ماماى محترم قادر به كنترل و درمان اين عوارض و انجام جراحى به موقع نمى باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
ماما پول از مريض بگيره و بياره تو بيمارستان دولتي و و ماما هاي زايشگاه وظيفشون چيه اونوقت مريضي كه پول ماما خصوصي ندارد تكليفش چيه مكر زايمان طبيعي رايگان نيست پس چرا بيرون بيمارستان به ماما با چهار كلاس سواد بايد پول زور داد ؟؟ ماما زايشگاه اونوقت چي كار مي كند ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
بسيار عالي زايمان پديده فيزيولوژيكي هست كه ميتواند دران واحد ازكم خطر به پرخطر تبديل شود ونبايد باسپردن ان به ماما بدون نظارت متخصص باجان مادرونوزاد باذي كرد
پرستو رستمی
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
در حال حاضر در کل کشور دسترسی آسان و بسیار کم هزینه به متخصصین زنان فراهم است و جراح زنان با تکیه بر دانش پزشکی خود اداره کننده روند بارداری و زایمان است مامای خصوصی مافیایی است که برای خالی کردن جیب زنان مظلوم این سرزمین راه انداخته شده است ما مامای پول پرست نمیخوایم
امیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
با مامای همراه و دولا وغیره به هر عنوانی مخالفم و این کار را یک نوع سو استفاده مادی از مادران میدانم. در حالی که مامای زایشگاه بنا به اموزش ووظیفه ای که برای ان اموزش دیده، چه نیازی به مامای دولا میباشد .این بنوعی زیر میزی گرفتن و هزینه اضافی برای مادران است۰
مریم
|
United States
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
مامای خصوصی و همراه دو مقوله ایست که هم بار اضافه مالی بر بیماران(صرفا جهت پر کردن جیب ماما) دارد و هم سلامت مادر و نوزاد را بخطر میاندازد. هر دو مغایر با اهداف طرح ترویج زایمان ایمن میباشد . هیچ یک از زنان این سرزمین سلامت خویش و فرزندانمان را به گروهی کارشناس که علم و مهارت کافی ندارند نمیسپاریم ...
سلامت مادر باردار سرزمینم و نوزاد بالاترین و پر اهمیت ترین مساله میباشد
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
اينطور كه معلومه،جان زنان و فرزندان ما شده راهي براي كار افريني و در امد زايي براي ماما هايي كه بدون وجود متخصص توان تصميم گيري و اداره زايمان را ندارند،چرا بايد مادري كه ستون يك خانواده است را در زماني كه الحمدلله به تعداد كافي پزشك متخصص و آموزش ديده داريم بسپاريم به دست مامايي كه در اصل پرستار اتاق زايمان است،آيا اين آزمون و خطا با بنيان خانواده ها قابل جبران است؟آ
گیتا بشیری
|
United States
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
زایمان ایمن برای مادران تحت نظر متخصص زنان باید صورت گیرد و پرسنل اتاق زایمان و خانمهای ماما تیم کمک کننده به متخصص زنان هستند که باید زیر نظر پزشک کار کنند لذا با مامای خصوصی مخالفم در ضمن مامای همراه که جهت ارامش بیمار کنار ش قرار میگیرد میتواند با اموزش به پرسنل مامایی خود بیمارستان انجام شود و همانطور که پزشک نباید زیرمیزی دریافت کند مامای همراه هم نباید وجهی دریافت کند و دادن اموزش و ارامش به بارداران جزء اخلاق پزشکی ماما و متخصص است که متاسفانه سالهاست فراموش شده و از علل ترس مادران از زایمان است
ندا
|
Netherlands
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
اخه تو اين دور رو زمونه كي ميره پيش ماما. من حوصلم نكشيد متن رو كامل بخونم.كى انقدر پول به ماما ميده اخه؟ دكتر من گفته زايمان طبيعى مياد خودشم رايگان.
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
كلا اين طرح باصطلاح ترويج زايمان طبيعى مثل ساير كارهاى وزارت بهداشت ايجاد رانت براى ماماى.... و سپردن سلامت مادر و نوزاد به فرد فاقد صلاحيت هست
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
بعد از سالها تلاش که ایران تونسته در زمینه ارتقای سلامت مادر و نوزاد به رتبه ای در حد خیلی از کشورهای پیشرفته برسه این جریان مامای خصوصی میتونه باعث پسرفت این شاخص ها و نابودی همه این تلاشها بشه اونهم با تحمیل هزینه های بی مورد به مادر و خانوادش
نازنین
|
United States
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
واقعا مردم باید توسط قشر آگاه و عالم و دلسوز مثل متخصصین،که بهترین سالهای عمرشون رو جهت کمک به مردم صرف کرده اند،مطلع شوند. با گزینه های مختلف که پیش رو دارند به درستی و کاملا بیطرفانه آشنا شوند...در همه ی رشته ها،هرچه احاطه و دانایی کمتر جسارت (حماقت) بیشتر میشود که این موضوع در پزشکی مساوی با بخطر افتادن جان مردم میباشد،دولت و وزارت محترم جان مادران و نوزادان و آینده چندین خانواده را صرفا بخاطر کاهش هزینه ها و یا سند سازی و امارسازی،از طریق جابجا کردن جایگاهها. در رشته های تحصیلی نبایدبخطر بیندازد...مردم باید آگاه شوند از تمامی جریانات، نه اینکه به گفته ی عده ای بظاهر دلسوز مردم ولی در باطن دشمن مادران و خواهران و دختران این مرز و بوم(مردم را وارد جریان نکنید)...با تشکر از اطلاع رسانی
افتخار
|
United States
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
همين الان ازاطاق عمل اومدم

يه زايمان كاملاطبيعى توسط همكاران عزيزماماى شيفت بيمارستان
پارگى سرويكس وواژن.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
وزارت بهداشت چیزی غیرسلامت و جان زنان ونوزادان این سرزمین رو نداشت که به معامله بگذاره؟؟؟؟؟؟تا کی عقب گرد؟؟؟؟این دستورالعمل ها برا خودشون هم هست؟؟؟؟نزدیکان خودشون رو زیر دست ماما میگذارند؟؟؟؟
سكينه
|
Canada
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
هر چيزى بايد سر جاى خودش باشه مردم ما نبايد چوب منفعت طلبى وزياده خراهى افرادى رو بخورن كه يه شبه ميخوان راه صد ساله رو طى كنن بايد نگاه كرد ايا همين ماماهاى عزيز براى باردارى وزايمان خودشون ويا عزيزانشون به پزشك متخصص زنان مراجعه نميكنند؟هرانچه كه براى خود ميپسندى براى ديگران هم بپسند خصوصا براى مادران مظلوم وبى پناه اين سرزمين
مخالف سزارین بی رویه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
زایمان طبیعی به مراتب کم عارضه دارتر از سزارین است.
ترویج بی رویه و بی حساب کتاب سزارین بدون نظارت بر اندیکاسیون واقعی نه تنها بار مالی بلکه بار بدنب یرای مادران دارد.
تنها راه ترویج زایمان طبیعی است.
تقویت ماما=ترویج زایمان کم عارضه=هزینه کم تر
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
كساني كه براي زايمان توسط ماما تبليغ مي كنند ، آيا واقعا حاضرند زايمان دختر خودشون رو به ماما بسپارن ؟؟؟
آناهيد
|
Germany
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
سالها پيش دولت هزينه گزافي براي تاسيس مراكز تسهيلات زايماني با حضور يك ماما در كنار مراكز بهداشتي كه پزشك عمومي در آن مستقر بود با هدف انجام زايمانهاي اوژانس و مولتي پار ،صرف نمود ولي در واقع در اكثريت اين مراكز در اقصي نقاط كشور ،عليرغم تخصيص بودجه فراوان براي مكان و تجهيز اين مراكز ،حتي يك زايمان هم انجام نشد،چون جرأت انجام زايمان وپذيرش مسئوليت زائو بدون حضور متخصص زنان امكانپذير نبود وحالا همان ماما تنها با وجود انگيزه مالي در بيمارستان وبا حضور متخصص زنان اين جرأت رو پيدا ميكنه كه يك زايمان روبهر شكل دلخواه به انجام برسونه وبدون هيچ مسئوليتي ودر حاليكه تمام سئوليت برعهده متخصص زنانه .همچنين وظيفه ماماي زايشگاه چيه كه ماماي بيرون با دريافت پول اضافي و ماماي ديگري به نام دولافقط جيب مردم رو بايد خالي كنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
مثل بسیاری از بخش نامه ها بدون بررسی کافی و شتاب زده است . سلامت مادر باردار در گروی همکاری دوجانبه متخصص زنات و ماماست و متاسفم که با جو سازی یک عده این دو گروه بجای همکاری در مقابل یکدیگر قرار داده شده اند ..
چه کسانی از سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن .. سود میبرند ؟
قطعا زنان و مادران شریف این سرزمین از این سیاست منتفع نمیشوند .
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
برگشت به عقب . این همه متخصص تربیت شده که زایمان رو یه مامایی .....درس خونده و شاید به تعداد انگشتان یک دست زایمان نگرفته بسپریم؟ واقعا جان مادر و نوزاد ملعبه پول پرستی امسال .... شده تا با ژستهای پوپولویستی ایندفعه نماینده مجلس بشه . وقتی متخصص زنان تو محرومترین شهرستانها تو بیمارستان مقیم هست چه معنی میده ماما دولا و همراه ایا چیز بیشتری از متخصص میدونه ایا میتونه برای مریض تصمیم بگیره ایا میتونه در موقع لزوم سزارین انجام بده ایا میتونه خونریزی بعد از زایمان رو منیج کنه؟ یکی توضیح بده لطفا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
در کنار ساختمان بسیار زیبائ بودم ومحو تماشای ان یک نفر که از انجا می گدشت با حسرت گفت یادش بخیر موقع ساختن اینجا چه روزگاری داشتیم ومن متعجب ولی باز مشغول تماشا که نفر دوم هم از راه رسید موقع ساخت اینجا چقدر زحمت کشیدیم ومن بازهم درتعجب که نفر سوم رسید عجب ساختمانی نتیجه زحمتم همان شد که می خواستم درااینجا اعتراص کردم هر که از راه میرسد مدعی اینجا رااو ساخته چطور میشود باور کرد وقتی پرسیدم دیدم همگی آنان درست می گفتند ولی اولی کارگر ساختمان دومی بنای آنجا وسومی مهندس معمار ان ساختمان بود حالا حکایت ما درامر زایمان شده حکایت ساختمان وافراد تابع جای خود راگم کردهاند
ليلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
ممنون از انجمن زنان بخاطر توجه شان به سلامت مادران اين مرز وبوم.متاسفانه تصميمات عجولانه وهدفمند گروهى... ميتواند با افزايش خطر جانى براى مادر ونوزادش باشد.ودر كنار اين معضل علاوه بر اسيب جسمى و روحى در بسيارى از موارد مادر طعمه زياده خواهيهاى گروهى منفعت طلب خواهد شد
سزارین پرعارضه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
چرا نظرات ماما ها چاپ نمی شوند.
آسیب به بدن مادران با سزارین بی اندیکاسیون اون هم با هزینه گزاف به چه قیمت.
چرا باید بی رویه سزارین تجویز شود.
واقعا برخی از کسانی که به طرفداری از متخصصین زنان نظر میگذارند(که حتی تکراری نظر مینویسند!) متوجه عوارض سزارین هستند؟؟؟
لیندا
|
France
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
باعث تاسفه.تصمیمات عجولانه و بی فکری های مکرر.کی میتونه تضمین کنه که یه مادر زایمانی از شرایط کم خطر به پرخطر تبدیل نشه.چطور مامایی که حتی یه عمل زایمان رو با جرات نمیتونی دستش بدی و اگه دادی باعث پارگی و اسیب فراوان مادر میشه یا یه تفسیر مانیتورینگ رو نمیتونه انجام بده و یا مامایی که حتی تخمین خونریزی نمیدونه و هزاران نقص عملکردی دیگه داره که همیشه در سایه متخصصین زنان پوشیده شده میتونه سیر پرفراز و نشیب و طولانی لیبر رو بدون همراهی یه متخصص دنبال کنه و به سرانجام برسونه.که اگه اینجوریه و ماما این توان روداره پس تمام زایمانهایی که کم خطر از دید شما تلقی میشن تو همون شهرستانهای کوچیک که متخصص نداره انجام بشه و چه نیازی هست به ارجاع به شهری که متخصص داره!متاسفانه کشور ما محل آزمون و خطاست و تا چیزی به حد اعلای خودش خراب و داغون نشه تغییری ایجاد نمیشه و شاید هم اصلا نشه.و در پاسخ اون عزیزانی که دم از سزارین بی مورد میزنن باید گفت منتظر اسفیکسی ها و معلولیتهایی که به اجبار زایمان طبیعی روی میده باشید و هیچ وقت امار سزارین رو با کشورهای اروپایی و امریکایی مقایسه نکنید چون زنان اونا هم از نظر تغذیه و هم فعالیت و هم لگن و قوای بدنی با زنان ایرانی یکسان نیستند.به امید روزی که هر کس جایگاه خودش رو بدونه و به اون راضی باشه...
نازیلا
|
Canada
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
ممنون ازتلاش انجمن زنان.براستی سعی همه مادرتولدنوزادی سالم وسلامتی زنان این سرزمین است.این یک کارتیمی است وهیچکس منکرنقش وزحمات همکاران ماما نیست ولی فرمانده وسکانداراین کشتی مسلمامتخصص زنان است.اگرهرکس درجای خودنقش خودرابدرستی انجام دهداین کشتی بسلامت به مقصدخواهدرسید
مرجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
فرقی نمیکنه دوست عزیز چه زایمان طبیعی چه سزارین تحت نظر متخصص زنان باید باشد نه ليسانسه مامایی و یا حتی به قول برخی بزرگان دکترای باروری. يادمه چند سال پیش یکی از اقوامم نزد پزشک عمومی تو يه شهر کوچیک زایمان کرد همه ما آزرده خاطر بودیم. حالا چطور باید سرنوشت مادرا و نوزادان نور چشممون رو بدیم دست مامای ليسانسه که هرگز طبابت نخونه. سواد طبابت نداره
ناشناس
|
France
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
افزایش زایمان طبیعی به چه قیمت؟؟؟؟؟به قیمت نوزادان cpو اپگار پایین.به قیمت دیستوشی های شانه وفلج ارب.به قیمت کلاویکل های شکسته یا به قیمت مادران افسرده .مادرهایی که مجبور به زایمان طبیعی شدن وبعد از گذشت ماهها هنوز نتونستن اون کابوس رو فراموش کنن ومجبور اسنتراوفلوکستین بخورن.اجبار مادر باردار به زایمان طبیعی نقض حقوق بشره
مریم میکانیک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
کار زایمان یک کار تیمی است و من به عنوان یک متخصص زنان همیشه از یاری ماماهای شریف و همکار در زایشگاه بهره برده ام و بدون وجود این همکاران عزیز زایمان را به تنهایی نمی شود مدیریت کرد .
متاسفانه مسائلی در بین برخی همکاران ماما و برخی از همکاران متخصص زنان رواج یافته از قبیل ارجاع بیمار با پورسانت و مسائلی از این قبیل که جایگاه این همکاران را خدشه دا ر می سازد و امیدوارم که به زودی این مسائل حل شود و همچنین من با روند مامای خصوصی در کشورمان کاملا مخالفم .همانطور که قید شده در بیانیه انجمن، به علت عدم توانایی ماما در مدیریت مشکلات زایمانی ممکنه به علت صرفا منافع اقتصادی با دیر اطلاع دادن جان مادر و نوزاد به خطر بیفتد و در زایمان هم مشخص نمی شود (اگر تراسه مانیتورینگ در دسترس نباشد) که این پروسه مشکل دار از چه زمانی شروع شده و متخصص زنان نیز در این قضیه علاوه بر مادر ونوزاد مواجه با استرس ناخوشایند و غیر عادلانه خواهد شد.
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
هر اقدامی اعم از طبیعی و سزارین عوارض خاص داردو دقیقا نکته همینجاست که باید کاربه عالم و کاردان رشته که جراح و متخصص زنان هست سپرده بشه . نه اینکه با دیدن یک روی سکه و پر کردن جیب ها ؛ جان مادران و سلامت نوزادان بخطر بیفته .
هر کس حدودی دارد و بهوقیمت خدمات ارزانتر بدلیل سواد کمتر نمیشه جان مردم را بخطر انداخت ...
Zsd
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
خانم عزیز کی این مغلطه را ایجاد کرده که پزشک زنان سزارین میکند که امثال شما و رییس محترمتان از ان سو استفاده میکنید ؟ متخصص زنان مسوول زایمان ایمن هست در درجه اول طبیعی و اگر بر اساس دانشی که حداقل با احتساب دوره های طرح و ... سیزده سال از ماما بیشتر هست تشخیص داد سزارین به نفع بیمار هست انجام سزارین.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
زایمان ایمن مهم است و گرنه زایمان را که مادر بزرگها هم انجام میدهند علم پیشرفت کرده و ما در صد سال قبل زندگی نمیکنیم کسی مسولیت زایمان را میپذیرد که ایمنی ان را بتواند حفظ کند و اتفاقا زایمان طبیعی به همین دلیل دقیقا باید با مسولیت متخصص و زیر نظر او انجام شود .
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
متخصص زنان 7 سال پزشک عمومی خوانده و در ادامه 4 سال دروس تخصصی زنان و زایمان خوانده است. و مسلما با توجه به اینکه در این 4 سال حداقل 2000 تا زایمان طبیعی انجام داده ؛ طرفدار زایمان طبیعی ایمن می باشد؛ اما نه زایمان طبیعی به هر قیمتی؛ بعضی وقتها اصلا زایمان طبیعی صلاح مادر و نوزاد نیست و باید سزارین شود. مسلما اولین هدف هر متخصص زنانی کمک به مادر در به دنیا آوردن یک نوزاد سالم و سپری کردن دوران بارداری ایمن می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
زایمان طبیعی جزء آموزشهای اولیه و اصلی متخصصین زنان و زایمان می باشد به طوریکه در بیمارستانهای آموزشی در چهارسال دوران دستیاری مدیریت و اداره ی زایشگاهها برعهده ی دستیاران زنان و زایمان و اساتیدشان است و ماماهای عزیز هم در این مسیر باهمکاری و همدلی به این کار گروهی کمک شایانی می کنند؛ موفقیت کشور در زمینه کاهش مرگ و میر مادری بعلت همکاری این دو گروه می باشد و اگر تلاش گروه مامایی و مدیریت و مداخله متخصصین زنان وزایمان نباشد فاجعه به بار می آید.
مدیریت اصلی زایمان طبیعی با متخصص زنان و زایمان است، چون برای این امر 4 سال آموزش تخصصی دیده است.
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
براي افزايش آمار زايمان مادران بايد بيشتر اموزش ببينن و همچنين متخصصين زنان بايد بيشتر تقويت بشن چرا كه انها تصميم ميگيرن چه كسي زايمان كند و چه كسي سزارين شود
ماما در مقامي نيست كه چنين تصميمي بگيرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
زایمان طبیعی جزء آموزشهای اولیه و اصلی متخصصین زنان و زایمان می باشد به طوریکه در بیمارستانهای آموزشی در چهارسال دوران دستیاری مدیریت و اداره ی زایشگاهها برعهده ی دستیاران زنان و زایمان و اساتیدشان است و ماماهای عزیز هم در این مسیر باهمکاری و همدلی به این کار گروهی کمک شایانی می کنند؛ موفقیت کشور در زمینه کاهش مرگ و میر مادری بعلت همکاری این دو گروه می باشد و اگر تلاش گروه مامایی و مدیریت و مداخله متخصصین زنان وزایمان نباشد فاجعه به بار می آید.
مدیریت اصلی زایمان طبیعی با متخصص زنان و زایمان است، چون برای این امر 4 سال آموزش تخصصی دیده است.
ناشناس
|
France
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
باتوجه به طرح ترویج زایمان طبیعی اکثر بیمارستانهای خصوصی هم زایمان رایگان یا هزینه بسیار اندک است وقثی مادر در محیط امن بیمارستان زیر نظر متخصص بتواند زایمان کند چرا سلامت او وفرزندش را باید به خطر بیاندازیم
پریرخ رامزی
|
United States
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
ضمن تشکر از پاسخ متین ومستدل انجمن متخصصین زنان وابراز تاسف از هوچیگری وشانتاژی که متاسفانه توسط برخی بنام ماما ها انجام شده خواستم عنوان کنم که همکاری خوب واگاهانه ماماها در روند زایمان وحفظ سلامت مادران نقش مهمی دارد ولی این روند مدیریتش با متخصصی است که در صورت بروز مشکل بتواند عارضه راکم وجمع کند وگرنه زایمان در منزل هم قابل انجام بود اینهمه تسکیلات اتاق زایمان وواقامت مداوم متخصص در بلوک زایمان برای پیشگیری از همین خطراتی است که میتواند جان مادر را به خطر اندازد وبستری زایو توسط ماما بدون نظارت وهدایت پزشک به یک شوخی خطرناک شیبیه است ومامای خصوصی کسی است که بیمار را تا دم مرگ میبرد تا پ‌ولش رابکیرد واین طرح خصوصا برای کم درامدها که ممکن است گول هزینه کمت مامای خصوصی رابخورند تله ودامی بیش نیست برای سقوط ومرگ
وزارت بهداشت اگر پول ندارد خرج لوازم همراه وکیف وملافه ووو اینهارا ندهد وامار مرگ مادری را که متخصص وماما با کمک هم بزحمت کم کرده اند درباره بالا نبرد
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
سزارین و زایمان طبیعی هر کدام در جای خود و به موقع خودش نجات بخش است و البته این بالاترین فرد از نطر علمی و تجربی است که تعیین میکند در هر موقعیتی کدام روش برای حفظ سلامت و ایمنی مادر و نوزاد ارجح است . مادر حامله حق دارد که به این بالاترین مقام علمی و تجربی در پروسه حاملگی و زایمان یعنی همان متخصص زنان دسترسی داشته باشد که این امر بعد از طرح تحول سلامت به خوبی در تمام مناطق کشور و به رایگان در دسترس است . وارد کردن بحث مالی در امر سلامت حساسترین قشر یعنی مادر و نوزاد که هم اکنون در قالب مامای همراه و مامای دولا و با مجوز قانونی از طرف وزارت بهداشت شاهد هستیم متاسفانه تا همین امروز هم تبعات و عواقب وخیمی داشته است و با بخشنامه جدید ،همانطور که بارها از طرف انجمنهای مختلف مرتبط با موصوع هشدار داده شده ، وخیم تر خواهد شد . کار زایمان و سزارین و اصولا کار درمان بیماران یک کار تیمی است و در این تیم نباید جایگاه افراد با هم جابجا شود ؛ برای سلامت مادران و نوزاردان بحث مالی خط قرمز همیشگی متخصصین زنان و البته ماماهای شاغل اتاق زایمان ها هست ؛
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
سزارین و زایمان طبیعی هر کدام در جای خود و به موقع خودش نجات بخش است و البته این بالاترین فرد از نطر علمی و تجربی است که تعیین میکند در هر موقعیتی کدام روش برای حفظ سلامت و ایمنی مادر و نوزاد ارجح است . مادر حامله حق دارد که به این بالاترین مقام علمی و تجربی در پروسه حاملگی و زایمان یعنی همان متخصص زنان دسترسی داشته باشد که این امر بعد از طرح تحول سلامت به خوبی در تمام مناطق کشور و به رایگان در دسترس است . وارد کردن بحث مالی در امر سلامت حساسترین قشر یعنی مادر و نوزاد که هم اکنون در قالب مامای همراه و مامای دولا و با مجوز قانونی از طرف وزارت بهداشت شاهد هستیم متاسفانه تا همین امروز هم تبعات و عواقب وخیمی داشته است و با بخشنامه جدید ،همانطور که بارها از طرف انجمنهای مختلف مرتبط با موصوع هشدار داده شده ، وخیم تر خواهد شد . کار زایمان و سزارین و اصولا کار درمان بیماران یک کار تیمی است و در این تیم نباید جایگاه افراد با هم جابجا شود ؛ برای سلامت مادران و نوزاردان بحث مالی خط قرمز همیشگی متخصصین زنان و البته ماماهای شاغل اتاق زایمان ها هست ؛
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
خيلي جالبه،آخه مگه ميشه،ماما مگه توانايي و سواد كنترل سير زايمان و داره؟؟؟دو سال قبل يك خانم شكم چهارم براي زايمان رفت مركز به اصطلاح تسهيلات زايماني و خانم ماماي مثلا با سالها سابقه اونقدر اونو نگهداشت براي زايمان كه وقتي تشخيص داد كه نياز به متخصص زنان داره ديگه كار از كار گذشته بود و رحم پاره و مادر و بچه هر دو از دست رفتند،حتي فرصتي براي نجات جان مادر نبود،مادري كه سه زايمان قبلي هم طبيعي بود،
مادر ايراني با وجود اينهمه متخصص زنان آموزش ديده بايد تحت نظر متخصص زنان باشد تا خطر به موقع تشخيص داده شود وگرنه هر روز بايد شاهد مرگ ومير و اسيب به مادران و فرزندانمان باشيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
اين كه چه كسي زايمان طبيعي داشته باشد و چه كسي سزارين شود تشخيصش در حيطه كار متخصص زنان است
و براي افزايش آمار زايمان طبيعي اين متخصصين زنان هستن كه بايد تقويت شوند
ماما هر كار هم بكند تصميم گيرنده نمي باشد و اماري كه هم اكنون از سزارين و زايمان طبيعي وجود داره متعلق به متخصص زنان ميباشد نه ماما
پریسا
|
United States
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
هر زمان بزرگان وزارتخانه رییس انجمن مامایی و سایر ماماهای عزیز که اکثرا دوست و همکار ما هستند حاضر شدند فرزندشان را جهت زایمان فقطو فقط و فقط به یک ماما حالا هر کس میخواهد باشد بسپارند ان وقت میتوانند از زنان باردار کشورم مایه بگذارند و انها را تشویق به این امر کنند
ما نمیتوانیم کاری که برای بارداری و زایمان فرزندمان را به صلاح او ندادنیم به عموم جامعه پیشنهاد بدهیم
این یک ظلم مسلم است
زهرا
|
United States
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
سلام
قبلا فکر میکردم ..... با پزشکان مشکل داره ولی با این بخشنامه ی جدید میبینم برای نابودی زنان باردار و نوزادان هم پروتکل داره. باید گفت: اجرکم الی الله
رویا
|
Canada
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
زایمان یک کار تیمی است و ما ما بر اساس شرح وظایفش و تحت نظر پزشک متخصص باید فعالیت نماید و سلامت مادران باردار رو با این برنامه ریزی های نسنجیده نباید در معرض خطر قرار داد چون تقسیم زایمان کم خطر و پر خطر غیر ممکن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
همین الانم در شهرستانها کلیه زایمان‌های طبیعی به عهده ماماها هست و متخصص زنان فقط حاضری برای دریافت کای زایمان پرونده رو مهر میکنه بدونه اینکه اصلا در جریان مریض باشه، برای تشخیص نیاز به مداخله هم در شهرستانها ماما وضعیت مریضو اطلاع میده هر زمان تشخیص بده نیاز به مداخله متخصص زنان هس اطلاع میده، زایمان یه کار گروهیه پس دلیلی نیس که کل کای زایمانی برای یه نفر باشه چطوره وقتی مشکلی پیش بیاد هم متخصص و هم ماما برای مریض پزشکی قانونی می‌رن ولی برای پولش به اسم مسئولیت برای یه نفر میشه این پول مطمئنا اشکال داره و اینجور پولا خوردن نداره
سزارین بدون اندیکاسیون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
یکی از رشته هایی که متاسفانه در صدر خطاهای پزشکی در ایران هست رشته تخصص زنان است و به نظرم یکی از مهمترین علل آن اصرار بر انجام سزارین بدون اندیکاسیون قطعی و کاهش نقش ماما ها در سیر پروسه زایمان است.
متخصصین زنان محترم.خواهش میکنم یک سویه نگاه نکنیم.
ااا
|
France
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
دقیقا درست میفرمایید،در پزشکی قانونی مشخص میشه چرا سیر زایمان باید در کنترل متخصص باشه،اکثر صدمات وارد شده به مادر و جنین در پروسه زایمان بعلت سواد ناکافی و فقدان علم و اموزش ماما در تشخیص و اطلاع رسانی بموقع مشکلات حین زایمان هست و دقیقا به همین علت باید سیر زایمان زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
0
اون کاربر عزیزی ک گفت ماما ب تعداد انگشتای دستم زایمان نگرفته حتما از رشته مامایی اطلاعات کافی نداشته
گلم دانشجوهای مامایی باید برای فاینالشون 60زایمان بگیرن و بعد برن سر طرحشون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
بنظر من یک ماما درحدی هست که مراقبتهای قبل و حین بارداری رو انجام بده مگر زمانیکه شرایط مادر خاص باشه که در اونصورت باید به متخصص ارجاع داده بشه اما حین زایمان باید یه متخصص زنان و زایمان هم حضور داشته باشه..
دوستان گلم..زایمان یک کار کاملا تیمی هست..یه متخصص به تنهایی نمیتونه روند زایمان رو اداره کنه و به ماما نیاز داره..عکسش هم درسته..پس خواهشا جانبداری نکنین که کدوم برای زایمان لازم هست و کدوم نیست..
جون مادر و بچه انقدر مهم هست که نباید بازیچه این افکار بچگانه بشه که ماما در مقابل متخصصه..خیر..ماما در کنار متخصص و یاری دهنده به اونه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: