کد خبر: ۱۹۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 08
حوزه آموزش و پژوهش دو حوزه بسیار مرتبط با هم هستند بطوریکه اگر بخواهیم آموزش خوبی داشته باشیم باید به سمت پژوهش خوب برویم
شفا آنلاین>سلامت>دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی از ورود به عرصه دانشگاه های نسل سوم به عنوان چالش مهم حوزه علوم پزشکی یاد کرد و گفت: متاسفانه ما هنوز در زمینه شاخص‌های کیفی در پژوهش خوب نیستیم و جای فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر جمشید حاجتی ضمن بیان این مطلب گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به دلیل کمبود نیرو در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی(Medical science)، اعم از پزشکی، حوزه‌های تخصصی و رشته‌های علوم پایه، عمده فعالیت دانشگاه‌ها به آموزش نیروها معطوف بود، به نحوی که تا اواسط دهه هفتاد به تدریج این کمبودها با افزایش ظرفیت‌هایی که ایجاد شد و همچنین تربیت نیروی انسانی که در این حوزه صورت گرفت، برطرف شد.

وی با اشاره به آغاز حرکت به سمت بنیان‌های پژوهشی از اواسط دهه هفتاد در دانشگاه‌ها گفت: حوزه آموزش و پژوهش دو حوزه  بسیار مرتبط با هم هستند بطوریکه اگر بخواهیم آموزش خوبی داشته باشیم باید به سمت پژوهش خوب برویم بنابراین دانشگاه بعد از اقدامی که برای رفع کمبود نیروهای علوم پزشکی انجام شد به تدریج به سمت تقویت بنیان ها در حوزه پژوهش رفتند و ساختارها شکل گرفت و در نهایت ایجاد مراکز تحقیقاتی ، پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها به تدریج نتایج نسبتا خوبی به بار آورد.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: رتبه ما در پژوهش(Research) در بین کشورهای منطقه به تدریج از اواسط دهه هفتاد سال ها شروع به ارتقا پیدا کرد و  در حال حاضر ما حداقل در شاخص های کمی در پژوهش جزو رتبه های برتر  در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی هستیم و در آسیا نیز در برخی شاخص ها از کشورهای دیگری نظیر کشور کره عملکرد بهتری داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش شاخص های کمی اهمیت زیادی ندارد و شاخص های کیفی بسیار مهم است افزود:  ارزیابی اینکه پژوهش ها چقدر می تواند منجر به برطرف کردن نیاز های جامعه و ایجاد ثروت و ارزش افزوده شود مساله بسیار مهمی است اما متاسفانه ما هنوز در شاخص های کیفی در پژوهش خوب نیستیم و جای فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد .

حاجتی تصریح کرد: در سال های اخیر حرکت‌هایی برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم انجام شده است. البته ممکن است مانند دیگر کشورها در آغاز راه نتایج خوبی نداشته باشیم چرا که چالش های زیادی پیش رو داریم اما این حرکت به تدریج در حال انجام است.

وی ادامه داد: اگر آموزش پزشکی را بخواهیم در شرایط مطلوب پیگیری کنیم باید همه شرایط را بهبود ببخشیم و در حوزه استفاده از آموزش و پژوهش در خلق ارزش، خلق ثروت و کارآفرینی و مسائلی  که دانشگاه‌های دنیا به عنوان هدف‌های اصلی خود به آن نگاه می‌کنند، حرکت جدی تری داشته باشیم.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با اشاره به اینکه دانشگاه باید جایی باشد که نیاز های جامعه را رصد کند و به نیازهای آن پاسخ دهد و  فارغ التحصیلانی داشته باشد که کار افرین باشند و فقط به جمع افراد جویای کار اضافه نکنند، تاکیدکرد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند در این عرصه وارد شوند باید تغییرات زیادی اتفاق بیفتد و دیدگاه ها در این زمینه اصلاح شوند.

حاجتی با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پژوهش تبدیل به عادت شده است بدون اینکه فایده ای از آن حاصل شود و منجر به خلق ثروت و تربیت دانشجوی کارآفرین و فن آور شود، افزود: این کار، مجموعه منسجمی از فعالیت‌ها را نیاز دارد که در این راستا در حال حاضر فعالیت‌هایی در معاونت های مختلف وزارت بهداشت(Ministry of Health) در حال انجام است، که این گفتمان را دامن بزنند و برای آن مستنداتی نظیر کتاب‌ها، سمینارها و بحث‌های علمی را در قالب بسته‌های طرح تحول آموزش دنبال می کنند تا به تدریج این فضا شکل بگیرد که یک مطالبه جدی از دل دانشگاه ها بیرون بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ورود به دانشگاه های نسل سوم بر اساس منابع علمی، باید از مدیریت دانشگاه‌ها تا ساختارهای درون دانشگاه و مقررات و شرایط مالی دانشگاه‌ها، شاهد تغییراتی باشد که این مساله مثل هر تغییر مهم دیگری اگر به یکباره اتفاق بیفتد تغییر نهادینه و پایداری نخواهد بود، لذا باید به تدریج با ایجاد فرهنگ و زمینه لازم حرکت منسجمی از طرف نهادهای ستادی مختلف کشور، دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی صورت گیرد و  یک حرکت هماهنگ و تدریجی ما را به سمت دانشگاه های نسل سوم ببرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: