کد خبر: ۱۹۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 30
از زمانی که خرید و فروش ارز به سیاق گذشته ممکن نیست، نقدینگی سرگردان در درجه نخست سکه و طلا و درمراحل بعدی مسکن را جایگزین کرده است
شفاآنلاین>بیمه و بانک> با اجرای تک نرخی کردن ارز و خروج صرافی‌ها از خرید و فروش ارز، مقصد نقدینگی مردم به سمت بازار موازی و همراستای ارز یعنی سکه تغییر کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، از زمانی که خرید و فروش ارز به سیاق گذشته ممکن نیست، نقدینگی سرگردان در درجه نخست سکه و طلا و درمراحل بعدی مسکن را جایگزین کرده است. به اعتقاد کارشناسان ورود بخشی از این نقدینگی به بازارمسکن بخصوص واحدهای مسکونی کوچک و متوسط علاوه بر افزایش تعداد معاملات، قیمت‌ها(Prices) را نیز دراین بازار بالا برده است به طوری که طبق اعلام بانک مرکزی در بازار مسکن پایتخت میانگین قیمت‌ها به ترتیب در فروردین و اردیبهشت امسال 29.5 و 34.5 درصد افزایش یافته است. اما ورود نقدینگی‌های کلان به بازار سکه بیشتر به چشم می‌خورد.

به گونه‌ای که حتی سکه 2.1 میلیون تومانی هم مشتری زیادی دارد و روزانه متقاضیان بسیاری برای خرید اقدام می‌کنند.

گرچه بازار سکه با نرخ دو میلیون و 100 هزار تومانی ناآشنا نیست، ولی دیروز عبور قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز دو میلیون و 130 هزار تومان فشار تقاضا دراین بازار را به نمایش گذاشت. روز سه‌شنبه و هنگام تنظیم این گزارش سکه تمام طرح جدید با بیش از 57 هزار تومان رشد به دو میلیون و 135 هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم هم که هفته‌ها زیر دو میلیون تومان بود دیروز با رشد 35 هزار تومانی به دو میلیون و 55 هزار تومان رسید.

همچنین نیم سکه هم 14 هزار تومان گران شد و به یک میلیون و 40 هزار تومان رسید. دراین بازار ربع سکه نیز 610 هزار تومان قیمت خورد که رشد 15هزار تومانی را نشان می‌داد. در بازار طلا هم هرگرم طلای 18 عیار با 3120 تومان رشد روی 196 هزار و 120 تومان ایستاد. درحالی نرخ سکه در بازار دیروز رشد داشت که بازار آتی سکه قیمت‌هایی به مراتب بالاتر را برای ماه‌های آینده به نمایش گذاشت به طوری که سکه تمام آتی برای دی ماه با رشد 75 هزار تومانی دو میلیون و 388 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شد. سکه‌های آتی تیر، شهریور و آبان نیز به ترتیب دو میلیون و 192 هزار تومان، دو میلیون و 264 هزار و دو میلیون و 324 هزار تومان قیمت خورد که رشد بالایی نسبت به روز کاری قبل داشت.

دلایل رشد دوباره قیمت سکه
همواره نرخ طلای جهانی و ارز دو علت مهم تغییر قیمت سکه(Coin) در بازار ایران است. برهمین اساس دیروز اونس طلا با رشد نزدیک به 5 دلاری به 1302 دلار رسید و بازار طلای ایران را تقویت کرد. از سوی دیگر گرچه درمیانه روز قیمت‌ها در بازار ارز آزاد افت نشان می‌داد، اما طی روز نوسان بالایی را تجربه کرد؛ برای مثال دراین روز یورو با 300 تومان نوسان از محدوده 7400 تومان به 7100 تومان بازگشت.

اما از همه مهمتر افزایش قابل توجه تقاضا در بازارطلا بخصوص سکه است. موضوعی که محمد کشتی آرای عضو هیأت رئیسه اتحادیه طلا و جواهردر خصوص آن توضیحاتی می دهند.

وی با اشاره به رشد حدود 5 دلاری اونس طلا به همراه نوسان شدید نرخ ارز در بازار دیروزگفت: روزگذشته افزایش بهای جهانی طلا و همچنین نوسانی که در بازار ارز رخ داد یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بود.

وی افزود: ولی عاملی که تأثیر بیشتری در قیمت‌ها داشت رشد چشمگیر تقاضا در بازار است. به گفته وی طی هفته‌های اخیر نقدینگی زیادی در کشور به طلا و سکه تبدیل شده است. هرچند همواره در بازار تقاضا وجود دارد ولی تفاوت تقاضای این روزهای بازار این است که این تقاضاها کلان‌تر شده است. وی ادامه داد: برهمین اساس از ابتدای هفته جاری تاکنون نرخ سکه حدود 120 هزار تومان افزایش یافته است. براساس توضیحات کشتی آرای به طور معمول در ماه مبارک رمضان میزان تقاضا در بازار طلا کاهش می‌یابد و از نیمه این ماه بتدریج بازمی گردد ولی امسال شاهد تقاضای زیادی در بازار هستیم. به‌گفته این عضو اتحادیه طلا و جواهر به‌دلیل دشواری در خرید ارز به‌عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری با حفظ ارزش دارایی‌ها بخش عمده‌ای از نقدینگی به سوی بازار طلا و سکه هدایت شده است.

وی اضافه کرد: البته رشدی که در بازار سکه شاهد هستیم در بازار طلا رخ نداده است که دلیل آن استاندارد بودن سکه است. از آنجا که خرید طلا به تخصص بیشتری نیاز دارد و هنگام فروش ریسک بیشتری نیز دارد مردم سعی می‌کنند سکه خریداری کنند که قالب استانداردی دارد و در سراسر کشور یکنواخت است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: