کد خبر: ۱۹۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 22
وجود گروهی از بیمارستان ها و پزشکان در سیستم درمان که برای خرید نوع خاصی از تجهیزات پیشنهادات مالی از شرکت های تجهیزات دارویی قبول یا در خواست می نمایند، هم مساله ای مهم است و هم ابدا قابل انکار نیست
شفاآنلاین>سلامت> یادداشتی در مورد تبانی در اتاق عمل توسط یکی از روزنامه‌های کشور چاپ شده که در آن پزشكان به عنوان تنها مقصر و علت العلل، در فرایند ناكارامدي و فساد در خريد و فروش و استفاده از تجهيزات معرفی شده اند.

به گزارش شفاآنلاین، البته وجود گروهی از بیمارستان ها و پزشکان در سیستم درمان که برای خرید نوع خاصی از تجهیزات پیشنهادات مالی از شرکت های تجهیزات دارویی قبول یا در خواست می نمایند، هم مساله ای مهم است و هم ابدا قابل انکار نیست و لازم است از طریق قانونی و وزارت بهداشت به طور شفاف و قاطع ،در حضور چشمان جامعه با آن برخورد شود، این خواسته اساسی در درجه اول خواست خود گروه پزشکی پیشاپیش همه ی جامعه برای صیانت از سلامت بیماران (patients)و شرافت حرفه ای و معرفی و محکوم شدن پزشکانی است که سلامت و جان بیماران را وجه المصالحه منافع مالی  و‌تفکر کوته بینانه خود می نمایند.

اما مساله این است که موضوع به همین جا ختم  نمی شود و ابعاد دیگری نیز دارد که خواسته یا ناخواسته در این گزارش مغفول مانده است:

الف:شرکت های تجهیزات پزشکی ،دندانپزشکی و...
نمی شود از فساد در تجارت  تجهیزات پزشکی گفت و از خود این شرکت ها حرفی نزد.
موارد و مبادی غیرقانونی واردات تجهیزات پزشکی بگتوسط برخی از شرکت ها ،بالا بردن قیمت توسط دادن پیشنهادات مالی به بعضی پزشکان(physicians) ،کسب سود فراوان با تغییرات در لییل گذاری یا فروش برندهای بی کیفیت با فاکتور انواع گران قیمت آن تنها قسمتی از این موارد است که البته توسط بعضی از این شرکتها انجام میشود. آیا  دادن پیشنهادات مالی با سماجتی مثال زدنی به پزشکان توسط برخی غول های تجهیزات که در مواردی بازار  تجهیزات در قبضه آن هاست تنها برای رضای خدا ،انجام امور خیر یا ترس از ورشکستگی است؟!!پزشکی که پولی برای خرید برندی خاص توسط بیمار از شرکتی خاص می گیرد قطعا مقصر است اما نقش شرکتی که با اصرار این پیشنهادات مالی  را برای تحمیل  محصول خود ارائه می کند چیست؟

این در حالی است که در این گزارش صاحبان تجهیزات پزشکی به صورت سوپرمن هایی با شمشیر و نقاب زورو نمایانده می شوند که برای نجات بیماران وارد صحنه سلامت شده اند.

ب:وزارت بهداشت:
از سال ۱۳۶۴ دفتر تجهیزات پزشکی در معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل شد  که در سال ۱۳۷۲ به اداره ارتقا یافت.
از سال ۱۳۹۰ این اداره با عنوان "اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی”به عنوان زیرمجموعه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در آمد.

اداره ای که مسوول نظارت،ارزیابی ،احراز صلاحیت ،سلامت،کیفیت تجهیزات پزشکی کشور است و طیف وسیعی از  وظایف :قیمت گذاری ،ابلاغ ضوابط،ارتقاء کیفی،ایجاد ساختار سازمانی ،تفویض و برون سپاری فعالیت ها را بر عهده گرفته است.

اگر چنین فسادی در ساختار تجهیزات پزشکی وجود دارد ، پس این سازمان عریض و طویل وزارت بهداشت با این قطار بلند وظایف که از کیفیت و سلامت تا قیمت گذاری و نظارت بر تجارت تجهیزات پزشکی را شامل می شود کجاست و چه می کند؟

مساله فساد در ارائه تجهیزات پزشکی مساله ای چند علتی است که در حل آن باید به همه انها پرداخته شود

اگر عزمی برای مبارزه با فساد  هست دروازه بان نهایی حل این مساله همانا وزارت بهداشت است که بهتر است تحت نظارت یک گروه بی طرف تقنینی-قضایی نور به همه قسمت های این معادله‌ بتاباندو نظام تولید ،واردات و توزیع تجهیزات پزشکی را یک بار برای همیشه نظام مند کند.

مردم جامعه حق دارند در هنگام بیماری و نیاز به تجهیزات پزشکی با خیالی آسوده از کیفیت و قیمت آن بر تخت های بیمارستانی و اتاق های عمل بخوابند و همراهان آنان پشت در این اتاق ها فقط به سلامتی بیمار خود بیندیشند و خاطرشان مشوش و مملو از تردید نباشد . از طرفی لازم است از حیثیت پزشکی در برابر این علت ها و افراد موجد فساد (پزشک و غیرپزشک)حمایت شود و با جدا شدن سره از ناسره ، از سرخوردگی و ناامیدی پزشکان وظیفه شناس زیر این هجمه جلوگیری گردد. به قلم دکتر بابک خطی (متخصص کودکان)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: